23-09-2015

Jakub Krzywak

Od kilku lat możemy zaobserwować znaczący postęp w dziedzinie rozwoju systemów bezprzewodowych. Dotychczas większość naszych artykułów poświęcaliśmy rozbudowanym systemom skierowanym na rynek profesjonalny. Kiedy w ramach naszych działań redakcyjnych zaczęliśmy nagrywać pierwsze filmy promocyjne, stanęliśmy przed dylematem: „Jak nagramy dźwięk z planu”. Oczywiście nie było z tym problemu, bo przecież co to za problem ściągnąć na plan dźwiękowca z profesjonalnym wzmacniaczem, tyczką i kilkoma mikrofonami za ładne kilka tysięcy złotych plus oczywiście zapłacić za dniówkę 🙂 Pytanie, czy taki poziom usług jest nam potrzebny? Przecież chcemy nagrać kilka prostych dźwięków zachowując przy tym odpowiednią jakość. Ostatnie lata to dynamiczny rozwój rynku DSRL, czyli aparatów fotograficznych zdolnych nagrywać filmy w rozdzielczości HD. W ten sposób pojawiła się duża grupa osób realizujących filmy promocyjne, wesela czy nawet prywatki. Na szczęście producenci zauważyli zapotrzebowanie na zintegrowane systemy rejestracji dźwięku skierowane do osób, które nie potrzebują na planie dodatkowej osoby i „tony” sprzętu, a raczej szukają rozwiązania prostego i niezawodnego.

W ten sposób mieliśmy już w naszej redakcji kilka ciekawych rozwiązań. Producenci prześcigają się w oryginalności swoich patentów jak np. montowanie urządzenia na statywie wraz z aparatem i możliwości nagrywania w różnej rozdzielczości, podpięcia kilku mikrofonów czy załączenia zasilania Phantom.

Ale tak rozbudowane systemy rejestracji dźwięku nie każdy z nas potrzebuje. Wielu z nas prawdopodobnie poszukuje prostego rejestratora zdolnego nagrywać na odpowiednim poziomie. Oczywiście fajnie byłoby nagrywać bezprzewodowo na większe odległości, bo przecież w dzisiejszym świecie nie wypada już biegać z mikrofonem przewodowym.

Tym sposobem ciekawą ofertę na właśnie taki system przedstawia nam firma Røde. Zresztą australijski producent w swojej ofercie ma dużo rozwiązań tego typu. Warto wymienić np. NTG 2, NTG 3 czy VideoMic Pro. My szukaliśmy jednak systemu bezprzewodowego, który w zestawie posiadałby mikrofon krawatowy. Nagrywamy przecież jedno źródło dźwięku. W tym przedziale znajdziemy kilka ciekawych propozycji marki Sennheiser, Sony czy ostatnio Shure. Jeśli ktoś jednak szuka czegoś zupełnie nowego, to prosto z Australii „przypłynęła” nowość, a mianowicie RødeLink Filmmaker.

Rode Filmmaker

RodeLink Filmmaker

Budowa

Muszę przyznać, że pierwszy raz spotkałem się z tak oryginalnym zapakowaniem systemu do pudełka. Pudełko jest rozkładane na cztery części. Dopiero po jego otwarciu będziemy mogli wyciągnąć nadajnik, odbiornik i pozostałe elementy. Pierwsze wrażenie: spore rozmiary. Zarówno nadajnik TX, jak i odbiornik RX są naprawdę duże. Ponadto wyglądają identycznie, przez co za pierwszym razem możemy się pomylić, który to odbiornik, a który nadajnik. Na szczęście są odpowiednie oznaczenia, oraz wyświetlacze, które różnią się od siebie wielkością.

Dodatkowo miałem obawy o jakość ich wykonania, bo przecież są wykonane z dość topornego tworzywa sztucznego. W trakcie testowania przekonałem się jednak, że było to zamierzone działanie inżynierów projektujących Filmmakera. Okazuje się, że obudowy nie tylko spełniają swoje funkcje, ale również są odporne na zadrapania czy upadek. A wiemy, że często przychodzi nam pracować w bardzo trudnych warunkach.

Jak już jesteśmy przy obudowach, to warto wspomnieć o dodatkach. W tylnej części po wciśnięciu przycisku (trzeba przycisnąć bardzo mocno) i po wysunięciu pokrywy uzyskujemy dostęp do baterii oraz przełącznika decybeli. W RX będzie to przedział -10, 0, a nadajniku TX +20, +10 i 0. To duże przeskoki, ale mające sens by usłyszeć różnicę. I jeszcze jedno – na nowych bateriach możemy pracować naprawdę długo…

Obudowa odbiornika

Odbiornik RX

W zestawie znajdziemy również mikrofon krawatowy – świetny Røde Lavalier. To naprawdę wysokiej jakości mikrofon, który dostajemy razem z klipsem, gąbką i ekskluzywną osłoną przeciwwietrzną. Całość dopełnia kabel jack-jack, oraz kluczyk do wkręcania gniazdka jack do mikrofonu. Szkoda, że nie znajdziemy w zestawie przejściówki jack-XLR.

Montaż odbiornika RX jest banalnie prosty poprzez wkręcenie za pomocą zintegrowanego gniazda w miejsce, gdzie na co dzień mamy zamontowaną lampę systemową. Alternatywnie możemy go też zamontować na pasku za pomocą klipsa. Nadajnik TX montujemy tylko za pomocą zintegrowanego klipsa, a sam mikrofon łączymy kablem. Gwintowane gniazdo zapobiega przypadkowemu odpięciu mikrofonu od nadajnika.

Obsługa

Bardzo intuicyjna. W naszym odbiorniku RX znajdziemy duży wyświetlacz LCD, z którego odczytamy najważniejsze informacje potrzebne do jego prawidłowej pracy: stan baterii (również nadajnika), aktualnie aktywny kanał oraz informacje o sygnale. 

I w sumie na tym koniec ponieważ te informacje zupełnie nam wystarczą. Zestrojenie nadajnika z odbiornikiem odbywa się automatycznie.

Zasięg

Sprawdzony praktycznie! Mierzyliśmy odległość co 10 metrów dochodząc do ponad 100 metrów. Test przeprowadziliśmy na otwartej przestrzeni do 60 metrów, a pozostałą odległość mierzyliśmy już za ścianą budynku. 

System pracuje w cyfrowej transmisji 2,4 Ghz w 128-bitowym szyfrowaniu. W momencie kiedy nadajnik traci sygnał z odbiornikiem, automatycznie przeszukuje kolejne wolne kanały dążąc do zachowania ciągłości sygnału.

Wynik? Do 80 metrów jakość transmisji była zadowalająca. Żadnych zaników, trzasków, zakłóceń. Po odmierzeniu 90 metrów zauważyliśmy pierwsze problemy z transmisją. Nadajnik wyszukiwał kolejny wolny kanał informując o tym fakcie na wyświetlaczu. Można w takim razie powiedzieć, że to 100 metrów to jest taka granica normalnej pracy. Uważam, że jak na system za ponad 1700 zł to bardzo dobry wynik. Zazwyczaj prawdopodobnie będziemy pracowali na znacznie krótszych odległościach.

Rode Filmmaker w zestawie z Canon 7D

Nadajnik TX RodeLink Filmmaker w zestawie z Canon 7D

Podsumowanie

System za 1799 zł. Naprawdę świetny mikrofon krawatowy, bardzo dobry zasięg i prostota obsługi. Długi czas pracy na bateriach. To wszystko sprawia, że drobny minus w postaci topornych obudów nie wpływa na całokształt.

Polecam wszystkim osobom szukającym sprawdzonego rozwiązania do swoich filmowych produkcji 🙂

Specyfikacja techniczna

  • Typ transmisji: 2.4 Ghz, cyfrowa,
  • Zakres dynamiki: 112 dB,
  • Zasięg: do 100 m,
  • Pasmo przenoszenia: 35 Hz – 22 kHz,
  • Poziom wyjściowy (max): 1V RMS (2.8V P-p),
  • Poziom wejściowy (max): 1V RMS (2.8V P-p),
  • Opóźnienie (max): 4 ms.

Odbiornik – RX-CAM

  • Zasilanie: 2 x bateria AA lub MicroUSB,
  • Antena wewnętrzna,
  • Wejście: TRS 3.5 mm Locking Jack Socket – Dual Mono,
  • Impedancja wejściowa: 300 Ω,
  • Wymiary: 111 x 65 x 52 mm,
  • Waga: 190 g.

Nadajnik – TX-BELT

  • Zasilanie: 2 x bateria AA lub MicroUSB,
  • Antena wewnętrzna,
  • Złącze wyjściowe – gniazdo TRS 3.5 mm,
  • Impedancja wejściowa: 10 kΩ,
  • Wymiary: 111 x 65 x 40 mm,
  • Waga: 190 g.

Mikrofon Rode Lavalier

  • Zasada działania – Ciśnieniowo-gradientowy,
  • Aktywna elektronika – konwerter impedancji JFET,
  • Kapsuła: 0.10”,
  • Orientacja względem osi – Przednia,
  • Pasmo przenoszenia: 60 Hz – 18 kHz,
  • Impedancja wyjściowa: 3.000 Ω,
  • Maksymalny SPL: 110 dB (@ 1 kHz, 1% THD przy obciążeniu 1 kΩ),
  • Maksymalny poziom wyjściowy: 189.0 mV,
  • Czułość: -33.5dB 1V/Pa (21.00 mV @ 94 dB SPL) +/- 2 dB @ 1kHz,
  • Równoważny poziom szumów (A-ważone): 25 dB-A,
  • Waga: 1 g,
  • Wymiary 12 x 4.5 x 4.5 mm.

Zestaw

  • Mikrofon Lavalier,
  • RX-CAM – Odbiornik,
  • TX-BELT – Nadajnik,
  • Przykręcany kabel TRS.

Pliki do pobrania

Dystrybucja w Polsce

Główna 20A | 03-113 Warszawa

+48 (22) 616 13 86 | +48 (22) 616 13 94 | lp.aj1571894473catso1571894473idua@1571894473ofni1571894473 | www.audiostacja.pl