18-08-2017

Adam Buczko
Wyjątkowe wydarzenie stanowiące centralny punkt obchodów siedemsetnej rocznicy lokacji miasta. Utwory skomponowane przez Tomasza Momot do słów Jana Kondraka zostały wykonane przez Orkiestrę Tomasza Momota, Orkiestrę Trybunału Koronnego oraz połączone Chóry UMCS oraz Politechniki Lubelskiej (łącznie ponad 120 osób na scenie) oraz wybitnych solistów polskiej sceny rozrywkowej (min. Urszula, Krzysztof Cugowski, Piotr Cugowski, Beata Kozidrak).
Fantastyczny materiał muzyczny koncertu można było usłyszeć w styczniu 2017, podczas premierowego jego wykonania w sali Centrum Spotkania Kultur, a dzięki przeniesieniu całości technologii możliwe było zapewnienie dużej powtarzalności miksu i przede wszystkim skrócenie czasu prób do minimum. Dzięki temu (oraz szeregowi unikatowych funkcji, usprawniających i przyspieszających pracę) realizatorzy dźwięku mogli skupić się na artystach i dźwiękach wydobywających się z systemów nagłośnienia, a nie na żmudnej konfiguracji, tak złożonego przecież systemu.
Jako uzupełnienie oraz zwiększenie możliwości kreacji brzmienia, konsolety FOH – DiGiCo SD10 oraz SD9 korzystały z połączenia z siecią SOUNDGRID do serwerów wtyczek WAVES, umożliwiających uruchomienie pluginów audio, zbliżając jednocześnie Nas – słuchaczy i realizatorów – do świata studyjnego.
Jednym z najważniejszych źródeł sygnału ze sceny były cyfrowe systemy bezprzewodowe, przeznaczone głównie dla wokalistów. Łącznie pracowały 24 systemy SHURE ULX-D, wyposażone w dynamiczne i uniwersalne kapsuły SM58. Kontrolę stanu pracy całego systemu bezprzewodowego ułatwiał, analizator widma radiowego SHURE AXIENT AXT-600. Dzięki jego możliwościom (skan całego pasma wykorzystywanego do transmisji bezprzewodowej) wstrojenie tak dużej ilości systemów było bardzo proste. W trakcie trwania widowiska, analizator umożliwiał kontrolę pasm, w których wystrojone były systemy, i ewentualną szybką reakcję w przypadku zaistnienia sytuacji mogących wpłynąć na zakłócenie transmisji.
Ponadto wykorzystano dużą ilość mikrofonów SHURE do mikrofonowania orkiestry, korzystając ze znanych doskonale Shure SM57, SM 58, Beta 52 oraz Beta 57A – które w tym zestawieniu okazały się najlepszym wyborem jako mikrofony do nagłośnienia werbli! Polecamy sprawdzenie na własne uszy:)
Bardzo istotnym elementem przy tak rozbudowanej produkcji była sprawna komunikacja pomiędzy poszczególnymi członkami ekipy dźwiękowej. Firma Polsound zapewniła doskonały system interkomów ClearCom. W jego skład wchodziła matryca umożliwiająca routing poszczególnych relacji komunikacyjnych, stacjonarne pulpity interkomowe – wieloprzyciskowe panele umieszczone na stanowiska realizacyjnych oraz 8 bezprzewodowych nadajników typu „beltpacków” wchodzących w skład najnowszego i najnowocześniejszego systemu Free Speak II. System ten umożliwia nawiązanie połączenia dźwiękowego – relacji aż z czterema niezależnymi lokacjami! Ponadto system został zintegrowany systemem monitorowy oraz z klasycznymi radiotelefonami Motorola – czego można w zakresie komunikacji chcieć więcej? Ciekawostkę może stanowić wykorzystany program Agent IC – umożliwiający skonfigurowanie dowolnego smartfona z systemem iOS lub Android jako pulpitu interkomowego.
Niezmiernie cieszy fakt, iż coraz więcej tak kompleksowych i doskonale przygotowanych – zarówno pod kątem artystycznym, jak i technicznym, realizacji w naszym kraju. No i przede wszystkim – pogoda i frekwencja publiczności – dopisały, co obrazuje zdjęcie Jakuba Mróz.
Za obsługę techniczną odpowiadała firma Gigantsound – Letus Jerzego Taborowskiego. Konsolety Digico i mikrofony zapewniło Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Realizacja dźwięku: Arek Wielgosik, Lech Pukos, Kamil Sirak.
Dystrybucja w Polsce
Ul. Brukowa 29 | 05-092 Łomianki
+48 (22) 204 11 00 | | www.polsound.pl