29-05-2024

Jakub Krzywak

“Luna Luna Forgotten Fantasy” to pomysł wiedeńskiego artysty André Hellera, który wykreował koncepcję artystycznego parku rozrywki i otworzył go w Hamburgu w Niemczech w 1987 roku. Wyjątkowe miejsce oferowało atrakcje zaprojektowane przez współczesnych artystów, m.in. Jeana-Michela Basquiata i Salvadora Dalego. Jednak inicjatywa ostatecznie popadła w zapomnienie i przez dziesięciolecia wymykała się Hellerowi, pomimo jego wysiłków, by odkryć ją na nowo. Tak działo się do czasu, gdy artysta hip-hopowy Drake wraz z gronem innych osób pomógł ożywić dawno zapomniany projekt.

Aby zintensyfikować doznania dźwiękowe w parku rozrywki, zespół stojący za Luna Luna zwrócił się do firmy Adamson z prośbą o dostarczenie odpowiednich do potrzeb, kompleksowych i elastycznych rozwiązań audio. Konfiguracja składała się z 18 modułów CS10p, 11 x CS7p i 7 zestawów niskotonowych CS119. W mniejszych, dyskretnych lokalizacjach zastosowano dodatkowe 8 x IS5c i 5 x PC5a, zasilane przez wzmacniacze Lab Gruppen. Dystrybucją sygnału zajmowało się narzędzie RME AVB Tool konwertujące MADI na AVB oraz AVB na AES3. Cała sieć była obsługiwana przez pojedynczy Luminex Gigacore 14R.

 

Anthony Gonzales, CEO Luna Luna i COO DreamCrew, Drake’s Media Team zwraca uwagę, że: Zespół jest kompetentny, elastyczny i rozumie niuanse potrzeb naszej wystawy. Liczba gości, którzy komentują dostarczane przez nas wrażenia dźwiękowe, jest ogromna.

Celem przedsięwzięcia było stworzenie iście karnawałowej atmosfery, ożywienie zapomnianych dzieł sztuki i karuzeli, z uwzględnieniem odświeżonego audio i wideo. Szef działu audio, Demetrius Moore, powrócił do firmy Adamson z pytaniem o kompleksowy i elastyczny system audio obejmujący wiele stref i źródeł.

Atutem okazało się tu sprawne prowadzenie rozmów z naszym szefem audio Demetriusem Moore’em. Był on gotów do szybkiego nawiązania współpracy z Adamsonem w celu stworzenia doświadczenia obejmującego 60 000 stóp kwadratowych przestrzeni nasyconej bodźcami dźwiękowymi. Zespół działał szybko, wydajnie i na najwyższym poziomie jakości – mówi Gonzales.

Moore podkreślił: Wszechstronność, zwłaszcza w zakresie dystrybucji sygnału i sieci AVB w obecnym systemie, była kluczowa. Bez tych dwóch elementów prowadzenie kabli byłoby koszmarem: układ systemu jest nietypowy, a głośniki znajdują się tak daleko, że możliwość połączenia łańcuchowego nawet sześciu urządzeń pozwoliła nam zaoszczędzić sporo kabli i wiele czasu na załadunki. Ponadto, ze względu na unikalną konstrukcję systemu, sieć AVB okazała się niezrównanym narzędziem – możemy wysyłać dowolny sygnał do każdego głośnika bez konieczności zmiany którejkolwiek hard-patch, po prostu “przeskakując” do pracy z oprogramowaniem.

Głośniki z serii CS mają możliwość łańcuchowego przesyłania danych sterujących i dźwięku w sieci Milan AVB za pomocą jednego kabla sieciowego. Podczas realizacji projektu ta zaawansowana funkcja ograniczyła konieczność prowadzenia długich przewodów bezpośrednio z centralnego punktu dystrybucyjnego, a to z kolei pozwoliło na podłączenie w jednym obwodzie nawet siedmiu modułów.

Zasilanie mogło być pobierane lokalnie, bliżej systemu, dzięki czemu kable zasilające można było poprowadzić w innym kierunku niż te, które przesyłały sygnały sterujące i audio. Dzięki takiemu podejściu wyeliminowano szumy zasilania.

Wymaganą infrastrukturę przełączników uprościła również zdolność do łączenia danych i dźwięku przez IP między szafami. Do pokrycia wszystkich stref użyto pojedynczego przełącznika Luminex Gigacore14R, obejmując tym samym do 60 głośników.

Matrycę audio obsługiwała konsoleta DiGiCo SD11 wraz z RME AVB (do 32 kanałów), które następnie dostarczało dźwięk poprzez MILAN do każdej strefy głośników. Poziomy regulowano za pomocą wbudowanego procesora DSP, sterowanego bezprzewodowo za pomocą oprogramowania ArrayIntelligence.

W wybranych, specyficznych zastosowaniach używano głośników z serii IS (model IS5c w kopule Dalego, na diabelskim młynie oraz przy wejściu), przy czym sygnał audio MILAN był przesyłany przez urządzenie Adamson Gateway, które odpowiadało za kontrolę poziomu oraz konwertowało sygnał do formatu AES3 na potrzeby wzmacniaczy z serii Lab Gruppen.

Precyzyjne dostrojenie poziomów dźwięku w każdym obszarze stało się realne dzięki grupowaniu stref głośników – bądź ich szczegółowej regulacji za pomocą oprogramowania Adamson ArrayIntelligence. Cenną funkcją okazała się możliwość regulacji w czasie rzeczywistym, uzyskiwana poprzez podążanie w przestrzeni w trakcie odtwarzania audio, a przy tym nie wpływająca w istotny sposób na wzrost złożoności topologii sieci. Pojedynczy przełącznik Luminex korzystał z domyślnego profilu z włączonym AVB, tym samym eliminując potrzebę konfigurowania sieciowego adresu IP do sterowania lub emitowania dźwięku.


Źródło: https://adamson.ai/news/in-the-news/reviving-luna-luna-powered-by-adamson