18-10-2009

Jakub Krzywak

W studiu Echo pod Wrocławiem nagrywali tacy znakomici artyści jak Leszek Możdżer, Mieczysław Szcześniak, Violetta Villas, Tomasz Lipert (De Mono), Leszek Cichoński, Tomek Makowiecki, Kuba Stankiewicz, Artur Lipiński, Marcin Steczkowski, Jeff Slaughter (USA), Giorgio Ammirabile (Italy), David Mc Key (USA), oraz Kae Wilkins (UK).

My gościliśmy z obiektywem w wolnej chwili międzysesyjnej. O technice studia rozmawiałem z Pawłem Zającem, który na codzień w studiu Echo zajmuje się realizacją dźwięku

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak wygląda struktura studyjna w której aktualnie się znajdujemy?

Paweł Zając [Studio Echo]

Studio Echo wyposażone jest w trzy pomieszczenia studyjne. Wszystkie sygnały kierowane są do cyfrowego stołu YAMAHA DM2000. Dodatkowo używamy również sześciokanałowego preampu, który jest „klonem” Neve 72. Na wyposażeniu studia posiadamy również preamp, kompresor, korektor marki Avalon, oraz dwa Distressory (korektor + symulacja taśmy)

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Interesuje mnie również odsłuch. Na jakich monitorach pracujesz przy pracy nad materiałem?

Paweł Zając [Studio Echo]

Na codzień używam monitorów YAMAHA NS10 oraz Mackie HR824. W tej chwili ich tutaj nie widzisz. Oczywiście dodatkowo posiadam również wzmacniacz słuchawkowy na który jestem w stanie skierować osiem niezależnych miksów. Pomaga mi to przy sesjach nagraniowych, w którym wykorzystuję technikę grania na tzw. „setkę”. Dzięki niezależnym miksom każdy muzyk może sam dopasować sobie odpowiedni odsłuch

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Używasz do miksu również słuchawek?

Paweł Zając [Studio Echo]

Sporadycznie. Ale jeśli już pracuję na słuchawkach to są to odpowiednio modele Sennheiser HD600 lub AKG K271

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Na jakim oprogramowaniu pracujesz?

Paweł Zając [Studio Echo]

Posiadamy stację roboczą PC, która pracuje na systemie Windows XP. Ja osobiście używam Cubase SX i Samplitude 10 Pro. Oprócz mnie w studiu pracuje jeszcze dwóch realizatorów i oni wykorzystują do swojej pracy głównie oprogramowanie Cubase

Dodatkowo, jeśli mówimy o oprogramowaniu do miksów, używamy do tego celu karty UAD-2 DUO na której znajdują się pluginy Universal Audio, kilka pluginów PSP. Jeśli mówimy o stacji roboczej to musimy pewnie powiedzieć również o wykorzystywanym interfejsie audio. W naszym studiu pracuje karta RME 9652 (3 x ADAT, 24 kanały). Na stałe w stole pracuje karta 16 kanałowa. Jeśli jest potrzeba większej ilości kanałów to poprostu dokładamy kolejną kartę. Pamiętam, że przy jednej z sesji nagraniowych używaliśmy nawet 48 kanałów!

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jeśli mówimy o miksie i masteringu to stosujesz rozwiązania sprzętowe czy też raczej skupiasz się na rozwiązaniach programistycznych?

Paweł Zając [Studio Echo]

Działam raczej na wtyczkach

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jesteśmy właśnie w pomieszczeniu studyjnym. Tutaj nagrywacie wszystkie sesje?

Paweł Zając [Studio Echo]

Tak. Jesteśmy właśnie w pomieszczeniu w którym nagrywamy większość naszych sesji. Jeśli mówimy o nagraniu instrumentów indywidualnie, to staram się wykonać wszystkie rejestracje właśnie w tym pomieszczeniu. Wyjątkiem od tej reguły są nagrania „na setkę”. Wtedy wykorzystuję pozostałe pomieszczenia studyjne

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Widzę jeszcze jedno pomieszczenie lektorskie?

Paweł Zając [Studio Echo]

Dokładnie. Tam nagrywamy lektorów, oraz jeśli mówimy o nagraniach „na setkę” rejestrujemy tam gitary lub instrumenty perkusyjne. Ostatnio np. nagrywałem bardzo szybki projekt. Można powiedzieć, że było to demo zespołu. W małych pomieszczeniach studyjnych umieściliśmy wzmacniacze gitarowe, a samych muzyków w dużym pomieszczeniu. Takie rozwiązanie bardzo przypadło do gustu muzykom i cała sesja przebiegła bez większych zawirowa

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz coś na temat omikrofonowania studia

Paweł Zając [Studio Echo]

Naszym topowym mikrofonem jest Neumann U87. Stosowany jest główne do nagrań wokali lub instrumentów akustycznych. Dodatkowo w studiu znaleźć można mikrofony AKG C414 (5 sztuk), Shure Beta52, Shure SM81, Shure SM57, Neumann KM100, AKG 451, oraz kilka sztuk mikrofonów marki Beyerdynamic z serii 201, których używamy głównie do rejestracji tomów i gitar

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Porozmawiajmy o kwestiach około-nagraniowych. Kto jest głównym odbiorcą studia Echo?

Paweł Zając [Studio Echo]

Rejestrujemy naprawdę bardzo zróżnicowany materiał muzyczny. Naszymi głównymi klientami są przede wszystkim zespoły lokalne działające w okolicach Wrocławia. Oczywiście zdarza nam się również nagrywać oprócz DEMO całe studyjne płyty (miks + mastering). Czasami zdarza nam się również realizować zlecenia lektorskie

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak wygląda struktura zatrudnienia?

Paweł Zając [Studio Echo]

W studiu na codzień pracuje włącznie ze mną trzech realizatorów. Pracujemy w ramach umowy o dzieło. Oczywiście czasami przyjeżdzają również realizatorzy z zewnątrz. W tym przypadku nasza rola ogranicza się jedynie do obsługi technicznej

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Dziękuję za rozmowę

Paweł Zając [Studio Echo]

Ja również