04-02-2012

Jakub Krzywak

Szukając karty muzycznej do domowego studia mamy na rynku bardzo duży wybór interfejsów różnych firm. W momencie poszukiwania sprzętu najczęściej wiemy, co jest nam potrzebne w sensie ilości przedwzmacniaczy, ilości wyjść, poziomu przetwarzania i funkcjonalności. Zawsze jednak pojawia się myśl, że nie wiemy, jakim wymaganiom karta dźwiękowa będzie musiała sprostać w przyszłości. Dotyczy to sytuacji, kiedy np. kupujemy zewnętrzny przedwzmacniacz ze złączem optycznym lub inne peryferia jak kompresor, EQ i inne. Przy dodatkowych urządzeniach niezwykle istotny staje się elastyczny mikser i router karty, który pozwoli dowolnie przekierowywać sygnały i tworzyć dodatkowe submiksy za pomocą wysyłek aux. Doskonałym rozwiązaniem dla takich potrzeb jest interfejs M-Audio ProFire.

Możliwości

Przy przetwarzaniu 48kHz Profire 2626 obsługuje w sumie 26 kanałów wejściowych i 26 wyjściowych. Maksymalnie karta przetwarza dźwięk do 192kHz/24bit. Przy takim przetwarzaniu oczywiście spada ilość kanałów na złączach ADAT do 4 co jest podyktowane trybem pracy S/MUX IV

Wyposażenie

Karta posiada kompletne wyposażenie. Na pokładzie mamy 8 przedwzmacniaczy mikrofonowych opracowanych w nagradzanej technologii Octane TM. Na przednim panelu znajdują regulatory Gain z tłumikami Pad -20dB. Aby włączyć tłumik wystarczy pociągnąć za gałkę i gotowe. Każdy kanał posiada diodę Signal oraz Clip. 2 pierwsze kanały mają dodatkowe wejścia instrumentalne TS. Dalej znajdziemy 2 niezależne wyjścia słuchawkowe przypisane do wyjść 1-2 i 3-4. Dwa włączniki Phantom obsługują wejścia mikrofonowe 1-4 i 5-8. Na końcu mamy regulator Master, volume który może kontrolować poziom wyjściowy wybranych przez nas par wyjść. Z tyłu znajdziemy rząd 8 wejść mikrofonowo liniowych XLR/TRS oraz 8 wyjść liniowych TRS. Złącza SPDIF, Word Clock i MIDI dostępne są na dodatkowej wiązce wpinanej do zbiorczego gniazda.

Złącza ADAT

Przy przetwarzaniu 48kHz złącza optyczne pozwalają wprowadzić i wysłać dodatkowo 16 kanałów jednocześnie. Dla tych, którzy wymagają wyższego przetwarzania Adaty w Profire 2626 posiadają obsługę S/MUX II i IV. Przy częstotliwości 88.2 kHz lub 96 kHz, dostępnych jest 8 wejść i wyjść (tryb S/SMUX II) a dla częstotliwości 176.4 kHz i 192 kHz mamy do dyspozycji 4 kanały (tryb S/MUX IV). Złącza analogowe nie mają żadnych ograniczeń i cały czas jest dostępnych 8 wejść analogowych i 8 wyjść analogowych nawet w przy parametrach 24-bit/192. Dodatkowo złącza ADAT In B oraz ADAT out B mogą pracować w formacie SPDIF przesyłając w ten sposób 2 kanały audio.

Mikser

Niewątpliwym atutem Profire 2626 jest niezwykle elastyczny pokładowy mikser/router, który jest wspomagany pokładowym procesorem DSP. Panel sterowania podzielony jest na 4 zakładki: Mikser, Router, Settings i About. W mikserze mamy 18 kanałów gdzie do każdego kanału można przypisać dowolne wejście fizyczne karty oraz jedno z 26 powrotów z komputera. Każdy kanał posiada 7 wysyłek aux, co umożliwia stworzenie wystarczającej ilości submiksów dla bardzo dużych projektów. Zmiany, które robimy w mikserze DSP mają wpływ tylko na to, co słyszymy. Wyjścia miksera nie wpływają na sygnał wysyłany do komputera. Dzięki temu podczas nagrywania możemy robić zmiany potrzebne do odsłuchu bez obawy, że zmieni się poziom nagrywanego kanału w komputerze.

Router

W zakładce Router mamy graficznie przedstawione fizyczne pary wyjść karty łącznie z ADATami. Można tu przypisać do nich dowolna parę wejść analogowych, powroty z komputera, mix główny lub submiksy aux. Jeżeli nie używamy któryś ze złącz cyfrowych to łatwo możemy je wyłączyć, aby nie obciążały całego systemu. M-audio pomyślało nawet o tym, aby to użytkownik zdecydował, które złącza karty mają mieć najwyższy priorytet. Na dole mamy graficzną reprezentację złącz Analog, Optical A, Optical B i SPDIF które ustawiamy w odpowiedniej kolejności. Tutaj także możemy zaznaczyć które wejścia i ile powrotów z komputera ma być aktywnych w całym systemie karty. W tym celu wystarczy zaznaczyć odpowiednie boxy po prawej stronie.

Settings

W zakładce Settings ustawiamy parametry pracy karty jako Host z oprogramowaniem DAW. Tutaj decydujemy, jaka ma być synchronizacja, przetwarzanie oraz wielkość bufora. Wybieramy także tryb pracy dla złącz ADAT B to znaczy czy mają być optyczne czy też pracować w formacie SPDIF. Dodatkowo możemy na sztywno ustawić tryb SMUX dla ADATów. Do wyboru mamy Auto SMUX II i SMUX IV. Z prawej strony wybieramy, które fizyczne wyjścia karty ma regulować pokrętło Master volume na przednim panelu. Możemy sterować na raz jedną, dwiema lub wszystkimi parami wyjść za pomocą jednego potencjometru. To idealne rozwiązanie tych, którzy używają systemu surround. Możemy też zmienić tryb pracy mierników miksera DSP przed lub po tłumiku oraz aby dioda Peak świeciła zawsze, przez określony czas lub nigdy.

Stand Alone

W tej zakładce definiujemy jak karta ma pracować, gdy nie jest podłączona do komputera. M-audio bardzo poważnie potraktowała tą funkcję w Profire 2626. Mamy do wyboru 2 tryby pracy A/D–D/A oraz A/D mode. W trybie A/D–D/A pracuje jako standardowy konwerter analog-cyfra lub cyfra-analog. Wejścia analogowe SA przesyłane do odpowiednich wyjść cyfrowych i odwrotnie. Poniżej przykłady dla wszystkich wartości przetwarzania

Pliki do pobrania