17-03-2011

Jakub Krzywak

Od 14 lat Audio-Technica zachowuje swój status symbolu doskonałego brzmienia dostarczając mikrofony do obsługi gali GRAMMY Awards, znanej w środowisku jako Najważniejsza Noc Muzyczna. W tym roku, na 53 z kolei takiej imprezie, która rozpoczęła się 13 lutego w Staples Center w Los Angeles, pojawiło się wielu różnych artystów uprawiających różne rodzaje muzyki. Do obsługi imprezy na żywo oraz dla celów transmisji telewizyjnej Audio-Technica dostarczyła ponad 150 mikrofonów, w tym zestaw mikrofonów przewodowych oraz systemy bezprzewodowe znanej serii Artist Elite 5000. W tym roku realizatorzy muzycznych miksów używali zwłaszcza stereofonicznych mikrofonów pojemnościowych AT4050ST, zapewniających, jako mikrofony „overhead” (umieszczone nad instrumentem), doskonałe brzmienie przy stereofonicznych nagraniach perkusji.

Podpis pod zdjęciem: Barbra Streisand śpiewa swoje klasyczne „evergreeny” na 53 dorocznej imprezie GRAMMY 13 lutego 2011 roku, korzysta przy tym z estradowego przewodowego mikrofonu pojemnościowego AE5400 o charakterystyce kardioidalnej. Fotografia autorstwa Lester Cohen/Wirelmage.com.

Od wielu już lat ceremonia nagród GRAMMY przyciąga powszechną uwagę ponieważ nieustannie podnosi standard takich transmitowanych imprez. Wręczanie nagród Emmy to najważniejsza z imprez akcentujących takie nowoczesne rozwiązania jak dźwięk w HDTV oraz dźwięk dookólny 5.1. Z tej chociażby racji pracowały tam zawsze najbardziej zaawansowane urządzenia zapewniające najwyższą jakość brzmienia podczas wieczornych przedstawień i transmisji. Aby zapewnić doskonałą jakość i sprostać wciąż wzrastającym potrzebom dźwiękowym (zwłaszcza w muzycznej części imprezy) organizatorzy po raz kolejny zdecydowali się na mikrofony Audio-Technica. Zespół pracujący na tegorocznej imprezie składał się z fachowców najwyższej klasy, którzy zdecydowali się po raz kolejny zapewnić sukces temu znaczącemu wydarzeniu.

System dźwiękowy dostarczyła firma ATK AudioTek a pracowali na nim dźwiękowcy FOH Ron Reaves i Mikael Stewart, nadzorowani przez Leslie Ann Jones, prominentnego członka Producers & Engineers Wing Recording Academy. Z kolei Firma M3 (Music Mix Mobile) z New Jersey (Kalifornia) zapewniła wozy transmisyjne „Eclipse” i „Horizon” w których John Harris i Eric Schilling, członkowie Broadcast Music Mixers realizowali miksy muzyczne, a Tom Holmes był odpowiedzialny za wyjściowy miks przeznaczony dla transmisji. Transmitowany dźwięk był nadzorowany przez Phila Ramone i Hanka Neubergera, również ważnych członków P&E Wing. Michael Abbott pracował jako koordynator audio a Joel Singer z M3 był inżynierem odpowiedzialnym wozu „Eclipse”, natomiast Mark Linett, też z M3, pracował na podobnym stanowisku w offline’owym wozie „Horizon”.

Oglądającym tę imprezę telewidzom CBS zapewniło najbardziej zaawansowany sygnał telewizji HDTV (1080 linii oraz dźwięk dookólny 5.1). W celu spełnienia wymagań tego formatu dźwięku realizatorzy dźwięku korzystali z wielu różnych mikrofonów Audio-Technica.

Występujący tu artyści używali bezprzewodowych mikrofonów UHF serii Artist Elite 5000 firmy Audio-Technica. Byli to między innymi Bruno Mars, B.o.B i Janelle Monáe, która wykonała składankę swoich ostatnich hitów, Esperanza Spaulding, która występowała z Jazz Bandem 2011 GRAMMY oraz Bob Dylan. Wszyscy śpiewali do pojemnościowych mikrofonów (z nadajnikami) AEW-T5400 o charakterystyce karioidalnej. Dylan śpiewający z grupą folkowo-rockową Avett Brothers and Mumford and Sons, korzystali z mikrofonu z kablem AE5400 (Dylan) i bezprzewodowych mikrofonów AEW-T5400. Barbra Streisand również zaprezentowała swoje wciąż modne przeboje posiłkując się przewodowym mikrofonem AE5400.

Uzupełnienie tylnej linii mikrofonów z kablem A-T stanowiły dodatkowe AE5400 dla podpórek na wokalach, dźwięku z głośników tubowych i obrotowych (wysoko- i nisko-tonowych), kardioidalne mikrofony zapinane na klipsy ATM350 dla smyczków, pojemnościowe kardioidy AE5100 dla hi-hatu (perkusja), stereofoniczna pojemnościowa kardioida AT4050 dla konfiguracji „overhead” oraz AT4080, zasilane fantomowo dwukierunkowe mikrofony wstęgowe i AT4050 – mikrofony pojemnościowe o przełączanych charakterystykach obsługujące dźwięki gitar.

Realizator FOH, Ron Reaves powiedział: „spotkać na GRAMMY zespół Audio-Technica z ich mikrofonami i ich pomocą to dla mnie zawsze duża przyjemność. Od kiedy pracuję tutaj jako dźwiękowiec FOH, zawsze na tych pokazach używaliśmy sprzętu tej firmy. Najbardziej godnym uwagi okazał się nowy AT4050ST który dowiódł, że jest wspaniałym stereofonicznym mikrofonem dla nagrań „z góry”, ponad instrumentem. To kolejny przykład „myślenia z przyszłością”, jakie towarzyszy opracowaniom Audio-Technica i sprawia, że ta firma należy do czołowych producentów mikrofonów”.

Mark Linett, inżynier dźwięku z firmy M3 pracował na offline’wym wozie remiksującym „Horizon”. Linett, który ma bogate doświadczenie zarówno przy dźwięku w studio jak i na dźwięku żywo i pracował z takimi artystami jak Brian Wilson czy Red Hot Chili Peppers powiedział: „to już drugi rok, kiedy jestem częścią zespołu M3 na imprezie GRAMMY i jestem zadowolony, że dostarczająca urządzeń i wsparcia firma Audio-Technica stanowi istotną techniczną część tej imprezy. Pracując z zespołem M3 miałem okazję poznać szeroką gamę produktów Audio-Technica i firma ta zdecydowanie mnie „zdobyła”. Mam olbrzymi szacunek dla zróżnicowanej oferty Audio-Technica, poza tym słyszę wyraźną różnicę na korzyść tych kablowych i bezprzewodowych mikrofonów w porównaniu z innymi”.

Pliki do pobrania