03-06-2019

Jakub Krzywak

Dla przeciętnego obserwatora SiX wygląda podobnie do innych kompaktowych mikserów. Jednak  po bliższym spojrzeniu – jak przy wszystkich konsolach SSL’a – SiX odkrywa szczegółowo przemyślany zestaw funkcji. Posiada DNA czterdziestu lat prawdziwego doświadczenia w cyklu kreatywnej pracy w studio. Gdy posłuchasz SiX’a doświadczysz nieskazitelnej jakości dźwięku, która jest cechą szczególną każdej konsolety SSL. SiX jest wszechmocny, intuicyjny i inspirujący do kreatywnej pracy!

SiX jest skondensowaną profesjonalną konsolą do użytku w studio, w post-produkcji, na scenie i do tworzenia podcastów. Daje brzmienie dużej konsoli oraz zachwycający zestaw dodatkowych funkcji w urządzeniu, którego rozmiar pozwala wcisnąć go do torby i zabrać gdziekolwiek potrzebujesz. SiX oferuje dwa kanały do nagrywania dzięki legendarnym przedwzmacniaczom mikrofonowym SuperAnalogueTM, klasyczny SSL Channel Compressor, nowy dwupasmowy EQ dla kanałów oraz wejścia instrumentalne i 100 fadery. Na pokładzie znajduje się też wersja legendarnego G-Series Bus Compressor obsługiwana dwoma pokrętłami w głównej szynie miksu oraz unikalny Listen Mic Compressor w Talkback. Six w trybie mixdown staje się sprytnym dwunastokanałowym systemem sumującym który oferuje analogową dokładność, głębię i szerokość dla twoich miksów.

SuperAnalogueTM czyli brzmienie SSL’a

SiX jest konstrukcją SuperAnalogueTM dającą jakość dźwięku wielkoformatowej konsolety SSL na Twoim biurku lub w plecaku. Ścieżka sygnału jest w pełni zbalansowana od początku do końca za wyjątkiem wyjścia słuchawkowego. Dostarcza nieskazitelnie czysty sygnał audio, szczegółowy z szerokim zakresem dynamiki, ultra niskim poziomem szumów i ultra niskim przesterowaniem oraz świetną panoramą.

Dwa kanały nagrywania

SiX posiada dwa kanały mono wyposażone w preampy SSL SuperAnalogue™, które są transparentne, szybkie i mają dużo szerszy dostępny zakres gain od znajdującego się w typowym kompaktowym mikserze – 66 dB gainu w porównaniu z typowym mid-40 lub 50 dB w innych mikserach. Przedwzmacniacze wyposażone są w zasilanie Phantom, filtr górnoprzepustowy oraz niezależne wejście liniowe, które może być zmienione na instrumentalne z wysoką impedancją.

Przechodząc do kontroli kanału mamy najnowszy obwód kompresora sterowany jednym pokrętłem. To rozwiązanie jest oparte i brzmi tak samo jak klasyczny SSL! Posiada zależny od programu czas ataku, ustalony release time i ratio. Wystarczy dopasować threshold obserwując diody, które pokazują ilość kompresji. Możesz polegać na obwodzie który automatycznie dopasuje gain tak aby pasował do poziomów wejść.

Oba kanały mono mają dwupasmowy SSL EQ, który można niezależnie zmieniać pomiędzy krzywymi bell i shelf z innymi centralnymi częstotliwościami. To podejście bazuje na tradycji SSL’a dostosowywania krzywych response i centralnych częstotliwości dla EQ kanału. Te parametry zostały wybrane przez zespół inżynierów SSL’a jako najbardziej ‘użyteczne muzycznie’ dla szerokiego zakresu źródeł.

SiX jest wyposażony w 100 milimetrowe tłumiki. Inżynierowie spędzili trochę czasu nad alternatywnymi mechanizmami, które dają nam najlepszą kontrolę nad najbardziej użytecznym zakresem gainu, czyniąc kontrolę poziomów dużo łatwiejszą niż jest to możliwe przy użyciu faderów obrotowych lub 60 milimetrowych znajdujących się w innych mikserach.

Każdy kanał ma w pełni zbalansowany punkt INSERT dla integracji innych procesorów sygnałowych, który jest umieszczony za obwodami EQ i kompresora. Wysyłka wejścia jest cały czas aktywna – co oznacza, że można w razie potrzeby użyć jej jako wysyłka do cyfrowej stacji roboczej (DAW).

U dołu kanałów mono mamy do dyspozycji alternatywny przełącznik wejścia, dzięki któremu można użyć dwóch dodatkowych kanałów mono z połączeń DB25 umieszczonych na tylnej częsci konsolety co może być użyte np. przy mixdownie.

Mimo niewielkich rozmiarów SiX to potężne narzędzie dla producentów i realizatorów dźwięku! Możliwość użycia dwóch wejść mono i dwóch wejść stereo stwarza duże możliwości wykorzystania miksera w codziennej pracy. Dodatkowo mamy do dyspozycji dwa zewnętrzne wejścia stereo (z kontrolą głośności w sekcji master), które mogą być wysłane do szyny mix. Włączając do tego wszystkiego wejścia ALT otrzymujemy aż do dwunastu kanałów zsumowanych w głównej szyne mix!

Magia Master Bus

SiX posiada G Series Bus Compressor w głównej szynie mixu. Moduł używa tego samego obwodu co legendarny SSL Bus Compressor w większych konsoletach ale z ustalonym ratio, atakiem i powrotem. Ponadto posiada nowocześniejszy quad-VCA chip. SiX ma również INSERT na szynie main mix, dzięki którym można użyć do miksu zewnętrznych urządzeń przetwarzających (np. SSL Fusion).

Routing Pro

SiX posiada dwie szyny Stereo Cue (z kontrolą poziomu i panoramy) dla mixów zindywidualizowanych pod odsłuch artysty. Sekcja Master posiada główne i alternatywne wyjścia monitorowe z wyborem odpowiednich źródeł matrix, jak również przyciski mono, dim i cut. Kanały tłumików posiadają przyciski PFL i Mute które kierują wyciszony sygnał do ‘Bus B’. Bus B może być użyty jako wygodna wysyłka do nagrywania w DAW jak również można skierować sygnał do wyjść monitorowych. To znaczy, że wyciszony sygnał może być monitorowany bez włączania szyny main mix, a następnie załączany tam przy użyciu przycisku Mute – idealne dla podcastów na żywo ponieważ zdalna transmisja może być monitorowana ‚offline’, a wtedy kiedy jest taka potrzeba dołączona do głównej transmisji. Jest również wejście ‘talkback mic’ z zasilaniem Phantom i unikalnym Listen Mic Processor od SSL, które można używać jako niesamowite narzędzie przetwarzające dające brzmienie klasycznych mocno uderzanych bębnów rodem z lat 80-tych!

Na koniec warto dodać, że SSL Six jako zestaw wielu narzędzi zamkniętych w niewielkiej obudowie kosztuje relatywnie niewiele!

Urządzenie dostępne u Polskiego dystrybutora marki Solid State Logic, Audiotech Commercial S.C. oraz w wybranych sklepach muzycznych.

Zobacz co potrafi SSL SiX!