26-02-2018

Jakub Krzywak

Ikona australijskiej sceny rocka – Nick Cave & The Bad Seeds, przez większość 2017 roku byli w trasie koncertowej, występując na scenach światowych teatrów i wielkoformatowych miejsc w Australii, Ameryce Północnej, Europie i Wielkiej Brytanii. W dużych obiektach, takich jak Manchester Arena czy londyńska O2 Arena, za nagłośnienie odpowiadała seria E Adamson, podkreślając melancholijne dźwięki zespołu i emocjonalne przesłania zespołu dla swoich fanów.

“E15 i S10 brzmią cudownie” – powiedział FOG Engineer Matt Crosbie. „Odkąd po raz pierwszy wypróbowaliśmy ten system w Australii jasne stało się oczywiste, że to odpowiednie rozwiązanie, a z nowymi presetami V4, górki i doły brzmią rewelacyjnie”.

Biorąc pod uwagę różnorodność miejsc koncertowych system zaprojektowany został mając na uwadze skalowalność. Typowa konfiguracja to połączenie trójdrożnych zestawów E15 i E12, a także kompaktowych dwudrożnych zestawów S10 i subwooferów E119 dla wsparcia low-endu.

System na Manchester Arena składał się z 15 sztuk E15, 3 sztuk E12, a także podwieszonych 10 zestawów E15 i 3 zestawów E12 na stronę. Technik Simon Farrell z firmy producenckiej Eighth Day Sound również miał do dyspozycji 8 modułów S10 służących jako frontfill i 12 subwooferów E119 w konfiguracji kardioidalnej. 30 wzmacniaczy Lab.gruppen PLM 20K44 dało odpowiednią moc systemowi.

„W tych większych pomieszczeniach system brzmi świetnie, dzięki dużej energii w dolnym paśmie i niewiarygodnej górce” – mówi Farrell. „Ten system ma zrównoważone, które może przebić się przez wiele niskich zgrzytów, z którymi pojawiają się problemy w innych systemach. Tonalnie jest spójny w całym zakresie dynamicznym – możesz popchnąć system mocniej i ton się nie zmienia.”

Farell korzystał z oprogramowania Adamson Blueprint AV podczas skalowania systemu dla każdego miejsca. „To bardzo intuicyjne oprogramowanie służące do projektowania z którymi miałem przyjemność pracować” mówi. „Mogę przejść od absolutnie niczego do w pełni rozrysowanej dużej sceny. Praktycznie i bardzo szybko. Adamson wykonał świetną robotę”.

„Przez ostatnie 20 lat zajmowaliśmy się nagłaśnianiem miejsc mieszczących od 5000 do 10 000 osób więc pod tym kątem użycie systemu Adamson to dla nas duży skok” – mówi Crosbie o globalnej trasie koncertowej Nicka Cave’a & The Bad Seeds 2017. „To wciąż stary analogowy rock and roll show. Nie ma tu zbyt wielu oszustw, więc nie mamy gdzie się ukryć, ale graliśmy już w przeróżnych miejscach. Nic nas nie przeraża”.