17-07-2024

Jakub Krzywak

Yamaha poszerza serię zestawów głośnikowych DHR/CHR o dwa nowe modele. Dwudrożne zestawy są dostępne w wersji aktywnej (DHR) lub pasywnej (CHR) i w dwóch różnych rozmiarach. DHR/CHR12 i DHR/CHR15M poszerzają możliwości serii, a szczególnie przydatne mogą okazać się na małych instalacjach oraz jako monitory odsłuchowe dla muzyków.

Modele DHR12 i CHR12 są przeznaczone do zastosowań instalacyjnych. Plasują się pomiędzy modelami DHR/CHR10 i DHR/CHR15 i świetnie sprawdzą się w instalacjach stałych wymagających wysokiej jakości dźwięku oraz wyższego, niż w przypadku znanych już nam „dziesiątek”, poziomu SPL. W środku obudowy znajdziemy 12-calowy woofer z 2,5-calową cewką oraz precyzyjny 1,4” głośnik kompresyjny. DHR12 i CHR12 mają takie same wymiary: 359 x 578 x 340 mm (14.1″x 22.8″x 13.4″) i pozwalają na uzyskanie propagacji dźwięku 90º x 60º. Producent, przewidując różne zastosowania i aplikacje, dostarcza akcesoria montażowe zapewniające maksymalną elastyczność (zestawy mogą być montowane zarówno w pozycji pionowej, jak i poziomej, z opcjonalnym uchwytem U-Bracket).

Zestaw aktywny DHR12 jest wyposażony w wydajny wzmacniacz klasy D z przetwarzaniem DSP, który dostarcza 1000W mocy i zapewnia przetwarzanie analogowo-cyfrowe 24 bit/48 kHz. Wbudowany wzmacniacz zwiększa wagę zestawu CHR12 o jedynie 2 kg.

Nowe modele DHR15M i CHR15M to zestawy podłogowe. Jak wskazuje już sama nazwa, zestawy mają wbudowany 15-calowy woofer z 3-calową cewkę i precyzyjnym głośnikiem kompresyjnym o średnicy 1,75 cala. Tuba propagacyjna pozwala na precyzyjną kontrolę kierunkowości dźwięku i łatwe pokrycie dźwiękiem nawet na dalekie odległości. Pasmo przetwarzania w zakresie 50 Hz – 20 kHz, z zachowaniem wysokiej jakości dźwięku w niskim paśmie, sprawia, że te modele idealnie sprawdzają się jako monitory dla perkusistów i basistów.


Niewielkie wymiary (642 x 369 x 505 mm), kąty propagacji 65º x 75º i zintegrowany zestaw montażowy pozwalają na stosowanie tych modeli także do nagłaśniania widowni. W przypadku “piętnastek” wbudowany wzmacniacz klasy D dostarcza 1000 W mocy, a dodatkowo wyposażony jest w filtry FIR.

Wszystkie zestawy DHR mają 2 kanały wejściowe i mikser, natomiast modele CHR pozwalają na korzystanie z dedykowanych procesorów do strojenia (np. wzmacniaczy Yamaha serii PX) i innych kompatybilnych procesorów sygnałów.

„W szczególności podobają mi się uniwersalne, 12 i 15-calowe zestawy koaksjalne serii DHR. Cechują się kompaktowym rozmiarem, klasyczną drewnianą obudową i odpornym stalowym grillem. Współosiowy driver HF zapewnia doskonałą spójność fazową pomiędzy niskim i wysokim pasmem, co zwiększa plastyczność obrazu dźwiękowego i podnosi odporność na sprzężenia zwrotne. Zaawansowane DSP ze zwrotnicą FIR, kryje się pod klasycznym, prostym i wygodnym panelem, znanym z serii DXR, „bez bajerów”. Kształt monitora podłogowego czyni je idealnym rozwiązaniem dla muzyków używających efektów modelujących lub wokalistów, a gniazdo statywu rurowego pozwala na nagłaśnianie koncertu lub imprezy. Zachęcam do sprawdzenia w boju, bo żadne dane techniczne nie oddadzą wrażeń słuchania dźwięku.”
 – Maciej Błachnio, System Engineering Group, Yamaha Music Europe