11-05-2018
Jakub Krzywak
Stacja radiowa RMF FM została założona w 1990 roku jako pierwsza prywatna stacja radiowa w Polsce. Od tego czasu RMF FM nieprzerwanie utrzymuje się na pozycji lidera słuchalności w większości regionów.
Przez prawie 30 lat radio przeszło przez wiele zmian biznesowych, między innymi stworzono spółkę Grupa RMF i powołano do życia kilka nowych stacji działających w ramach grupy, które są skierowane do zawężonych grup odbiorców – m.in. RMF Classic, RMF MAXXX i Radiofonia. Technologia radiowa również ulega nieustannym unowocześnieniom, radio jest wyposażane w najnowszy sprzęt emisyjny, a oprogramowanie jest na bieżąco aktualizowane. Jednym z ważnych elementów wyposażenia radia jest system monitoringu dźwięku, który w grupie RMF jest oparty o urządzenia uznanego lidera w branży audio – firmy Genelec.
W siedzibie radia RMF FM na Kopcu Kościuszki w Krakowie znajdują się studia emisyjne i reżyserki, studia montażowe oraz studio produkcyjne. W większych miastach radio posiada własne studia emisyjne, z których dźwięk jest przesyłany do studia centralnego w Krakowie, a w mniejszych miejscowościach radio zatrudnia reporterów lokalnych, którzy rejestrują materiał i przesyłają do dalszego montażu i emisji. Michał Niepielski, który przez wiele lat był Dyrektorem Technicznym w RMF, a obecnie jest konsultantem technicznym podkreśla, że proces realizacji i emisji audycji podlega coraz większej automatyzacji i informatyzacji. Jeśli jest to możliwe, tworzone są presety procesorów dla danego lektora lub DJ-a. Wszystkie studia i reżyserki połączone są w sieć, a do sterowania służy autorskie oprogramowanie.
„Całość odbywa się w ramach emisyjnego systemu sieciowego firmy Dynasoft, który zarządza pracą wszystkich studiów. To polski produkt, który powstał w Krakowie. Jesteśmy pewni, że nic lepszego nie znajdziemy, ponieważ ten system jest szyty na miarę. Obsługuje miedzy innymi, wysyłanie informacji do internetu i RDS oraz szereg innych zadań związanych z pracą stacji”, mówi Niepielski.
Sprzęt i oprogramowanie służące do rejestracji, edycji i emisji dźwięku są jednymi z najbardziej kluczowych elementów wyposażenia radia. Nic więc dziwnego, że każda zmiana jest traktowana bardzo poważnie, a pod uwagę brane są oferty najlepszych producentów. Kilka lat temu w grupie RMF FM zdecydowano się na wymianę systemu odsłuchu dźwięku na monitory Genelec. „Przez długi czas korzystaliśmy z innych monitorów, ale zaczynał się robić problem z wymianą znajdujących się w nich przetworników. Monitory Genelec usłyszałem podczas targów AES i zakochałem się w ich brzmieniu”, podkreśla Niepielski. W studiu, gdzie realizowane są Fakty zainstalowano parę Genelec 8330, a w reżyserce do odsłuchu służą współosiowe trójdrożne monitory 8351 z systemem automatycznej kalibracji SAM. Stosowanie modelu 8351 pozwala na uniknięcie błędów spowodowanych zabarwieniem odsłuchu przez akustykę pomieszczenia. Ten sam model umieszczono w pozostałych studiach emisyjnych RMF, a także w studiu produkcyjnym.
Na Kopcu Kościuszki znajduje się też 12 studiów montażowo-lektorskich, czyli małych, odizolowanych akustycznie pomieszczeń, w których redaktorzy mogą dokonywać rejestracji i edycji ścieżek dźwiękowych. Na wyposażeniu pomieszczeń znajdują się zestawy 8010 i 8320. W radiu pracuje w sumie ok. 50 zestawów fińskiego producenta. „Mamy tu szereg zestawów Genelec – zarówno w studiach, jak i pomieszczeniach do montażu oraz wozach transmisyjnych. The Ones operują w pełnym paśmie, dają wyjątkowo czytelny dźwięk i można je optymalnie skalibrować do pomieszczenia, w którym pracują. Dla naszych potrzeb nie wymagają subwoofera i doskonale spełniają swoją rolę”, podsumowuje Michał Niepielski.
Dystrybucja w Polsce
Ul. Gajdy 24 | 02-878 Warszawa
+48 (22) 644 30 38 | + 48 (22) 648 02 36 | | www.konsbud-audio.pl