12-01-2021

Jakub Krzywak

Event w tym roku? Można tego typu realizacje policzyć na palcach jednej ręki. Rynek zamarł i nie mamy na to większego wpływu. Jednak niektórym udało się wytoczyć z magazynu chociaż część swoich „zabawek”. Jedną z takich firm jest wrocławski Pro-Jack którym zawiaduje Jacek Łyskawa. Zleceniodawcą tej realizacji oraz koordynatorem całości była agencja PowerEvents z Wrocławia. 

Power-Events na zlecenie dużego klienta miała za zadanie zrealizować event, który będzie transmitowany za pośrednictwem internetu. Co roku firma organizuje dla swoich pracowników imprezę świąteczną.

Wbrew pozorom nie była to prosta realizacja ze względu na spięcie ze sobą wielu elementów programu, zsynchronizowanie dźwięku z wizją oraz transmisję strumieniową. Trzeba pamiętać, że wszystko działo się na żywo więc na tej małej scenie, która została umiejscowiona we wrocławskiej sali Concordia Design, działo się całkiem sporo włącznie z występem zespołu Gentelmen’s Jazz na żywo. Zresztą zainstalowanie sceny też było sporym wyzwaniem ponieważ wcześniej przygotowano konstrukcję sceniczną pod inny wymiar sali, a w trakcie montażu okazało się, że się nie mieści i trzeba było zmieniać wymiary sceny. Barierą architektoniczną były słupy które umiejscowione zostały zbyt blisko siebie na sali oraz sama wysokość pomieszczenia.

W całym projekcie uczestniczyło kilka firm, które dostarczyły potrzebną infrastrukturę. Jacek był odpowiedzialny za dźwięk na scenie (front, monitor) oraz dostarczenie sygnałów audio do dalszego przesyłania do internetu. Po stronie firmy Pro-Jack za miksy odpowiedzialni byli realizatorzy Paweł Jurecka, Jakub Włodarczyk, światło Krystian Lenc, technika Adam Lewandowski. Setup składał się z zestawów TW AUDiO oraz cyfrowych konsolet Yamaha.

DŹWIĘK

  • 2 x TW AUDiO B30,
  • 2 x TW AUDIO M12 (mon),
  • 4 x TW AUDiO C5 (mon),
  • 1 x Lap Gruppen PLM,
  • 1 x Powersoft  MQ50,
  • 1 x YAMAHA QL 5,
  • 1 x YAMAHA QL 1,
  • 1 x RIO 3224D,
  • 4 x SHURE PSM 900,
  • 1 x Spliter,
  • 1 x Shure ULXD,
  • 8 x Sennheiser G4 (mikrofony nagłowne 8 sztuk).

OŚWIETLENIE

  • 12 x Proligths DIAMOND 19,
  • 16 x Prolights PIXIE WASH,
  • 20 x Prolights flat cob,
  • 4 x Briteq 250EZ,
  • 1 x Grand MA 2 command wing.

Montaż rozpoczął się dzień wcześniej o godzinie ósmej rano, a bezpośrednio po montażu odbywały się wszystkie próby. Drugiego dnia odbyła się realizacja całego eventu. Sama realizacja trwała od godziny dwunastej do szczesnastej trzydzieści. W tym czasie trzeba było „opiąć” dwa zespoły na scenie w trakcie krótkiej przerwy w transmisji. 

Streamingiem zajmowała się zewnętrzna firma, która dostarczała również specjalne linki dla uczestników eventu. Jacka zadanie polegało na zmiksowaniu wszystkich kanałów oraz dostarczenie sygnałów w wersji analogowej do miksera wideo. Realizatorzy firmy Pro-Jack użyli dwóch konsolet cyfrowych Yamaha dzięki czemu cały miks został elastycznie rozłożony.

Zespół składał się z realizatorów dźwięku pracujących w studio, osób miksujących dźwięk na potrzeby samej transmisji internetowej, osób odpowiedzialnych za całą wizję oraz reżysera z ramienia firmy eventowe.

„Wszystkie osoby na scenie, zarówno artyści jak i prowadzący, pracowali na systemach monitoringu dousznego. Użyliśmy systemów IEM nie tylko ze względów estetycznych. Zależało nam na dużym komforcie pracy muzyków oraz komunikacji z konferansjerem ponieważ w krótkim czasie transmisji działo się na scenie naprawdę bardzo dużo” – powiedział Jacek.

Wyzwaniem na scenie były również osoby występujące, które wcześniej nie miały nic wspólnego ze sceną oraz mikrofonami. Dla tych osób wykorzystane zostały mikrofony nagłowne nad którymi realizator musiał nieustannie czuwać. Problemem logistycznym były też maski, które uczestnicy często zmieniali więc w każdym takim przypadku trzeba było ponownie ustawiać mikrofony. 

„Ważnym założeniem w trakcie konsultacji przed eventem było oświetlenie sceniczne. Klient postawił warunek aby nie było to światło efektowe, a raczej ciepłe i subtelne tło dlatego z boku wykorzystaliśmy diody. Na początku chcieliśmy zastosować szesnaście takich samych głowic, które będą spełniały funkcję estetyczną, ale również chodziło o skontrowanie światła z tyłu. Dlatego zmieniliśmy koncepcję. Każda nowa realizacja przynosi nowe doświadczenia. Wcześnie realizowałem tego typu eventy, ale ten był dość specyficzny ze względu na warunki panujące na sali oraz sytuację epidemiologiczną”

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Fot. Jacek Łyskawa

Dystrybucja w Polsce

Ul. Brukowa 29 | 05-092 Łomianki

+48 (22) 204 11 00 | +48 (22) 751 31 46 | lp.dn1611193894uoslo1611193894p@oru1611193894ib1611193894 | www.polsound.pl

Dystrybucja w Polsce

Siemensstrasse 22-34 | 25462 Rellingen

Germany | https://pl.yamaha.com

Dystrybucja w Polsce

al. Armii Krajowej 5 | 50-541 Wrocław

| https://muzyczny.pl