25-04-2018

Jakub Krzywak

Sportcast i Lawo przedstawiają nowe narzędzie produkcji audio – dźwięk podczas meczy miksowany jest na podstawie danych telemetrycznych, zbieranych na bieżąco od graczy, dzięki czemu jest jeszcze bardziej realistyczny

Sportcast i Lawo wspólnie rozwijają technologię, dostosowując ją do potrzeb rynku, przeprowadzając testy podczas wydarzeń realizowanych na żywo. System jest używany podczas wszystkich meczy Bundesligi od początku ostatniego sezonu.

Widzowie, którzy oglądają rozgrywki Bundesligi w telewizji, będą mogą teraz doświadczać zupełnie nowej jakości dźwięku w swoich domach. W tym celu spółka DFL (która jest częścią Sportcast) produkująca wszystkie mecze Bundesligi i Bundesligi 2, zaprezentowała nowy system produkcji audio. Podczas meczy dane telemetryczne , dotyczące pozycji graczy na boisku, przesyłane są do systemu, dzięki czemu można ustawić poprawne poziomy wejściowe mikrofonów używanych do rejestracji dźwięku na boisku. Doświadczenie dźwiękowe dla widza jest całkowicie na innym poziomie niż dotychczas, jest dużo bardziej realistyczne.

Firma DFL skoordynowała działanie dwóch dostawców usług – Lawo i ChyronHego – oraz pomogła w przygotowaniach technologii do potrzeb rynku, które obejmowały 2-letni rozwój technologii oraz fazę testów. Lawo, uznany producent profesjonalnych produktów dla broadcastu rozwinął oprogramowanie KICK, które pełni funkcję interfejsu między systemem telemetrycznym firmy ChyronHego, określającym pozycje graczy na boisku a konsoletą mikserską.

Jakość danych wymaganych do technologii jest monitorowana przez firmę Sportec Solutions, co zapewnia bezproblemowe działanie. Firma została założona w 2016 roku oferując innowacyjne technologie dla Bundesligi i była zaangażowane we wszystkie mecze Bundesligi oraz Bundesligi 2 od początku sezonu.

Innowacyjne podejście stosowane w nowych systemach produkcji audio opiera się na wykorzystaniu danych w sieci – jest to podstawa automatycznego miksowania dźwięku. Dzięki temu uzyskuje się znacznie lepszą jakość niż w przypadku manualnego miksowania audio. Oprogramowanie Lawo KICK przetwarza dane, których zbieranie jest dzisiaj standardową praktyką podczas meczy. Wcześniej dane tego typu były używane głównie do tworzenia statystyk meczy i analiz graficznych. Technologia oparta na kamerach generuje dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając dokładne określenie pozycji 22 zawodników, sędziów i piłki.

Odczytując pozycje mikrofonów i ich charakterystykę kierunkową, system oblicza, który mikrofon najlepiej odda sytuację na boisku w danym momencie gry i automatycznie wysyła niezbędne komendy do konsolety mikserskiej. Realizator dźwięku siedzący w wozie transmisyjnym może używać automatycznego miksu mikrofonów z boiska w miksie całościowym, dzięki czemu może więcej uwagi poświęcić na ustawienie brzmienia.

Tim Achberger, Kierownik ds. Innowacji i Zarządzania Technologią w Sportcast, jest fanem nowych technologii: „Nowy system produkcji audio dostarcza spójne, wysokiej jakości brzmienie, dając widzom całkowicie nowe wrażenia dźwiękowe. Bundesliga zobowiązuje nas do przygotowania pełnego emocji miksu przez całe 90 minut. Współpraca z Lawo i ChyronHego sprawiła, że rozwinęliśmy nowy i innowacyjny system, który pomaga nam osiągnąć właśnie taki miks”.

“Wraz z rozpoczęciem sezonu 2017/2018 Bundesligi nastąpił przełom w jakości produkcji wydarzeń sportowych”, mówi Philipp Lawo, dyrektor generalny Lawo. „W DFL i Sportcast mamy godnych zaufania partnerów. Towarzyszyli nam od momentu powstania pomysłu aż do końcowego produktu i dali nam możliwość testowania systemu w rzeczywistych warunkach. Rezultatem tego partnerstwa jest nowy, przełomowy produkt, który zredefiniuje workflow w produkcji wydarzeń sportowych”.