15-12-2015

Jakub Krzywak

Nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć w wydarzeniu, które było oczekiwane już od pewnego czasu. W dniach 8 i 9 grudniaKlubie Mechanik w Warszawie odbyła się premiera nowej serii konsolet brytyjskiego producenta. Mowa oczywiście o Allen & Heath dLive. Zupełnie nowa platforma wykorzystująca sprawdzone rozwiązania z poprzedniej serii. Ale o tym trochę później. Pierwszy dzień zarezerwowany został na prezentację dla realizatorów zespołów muzycznych, a drugi to już typowa otwarta prezentacja dla wszystkich. My pojawiliśmy się właśnie w tym drugim dniu.

Allen & Heath dLive

Allen & Heath dLive

Na początek odrazu trzeba pogratulować firmie Konsbud-Audio za profesjonalne przygotowanie prezentacji. Chodzi o samą część merytoryczną, bo przecież to jest najważniejszy element wszystkich tego typu spotkań (chociaż miejsce i pyszne jedzenie też zasługują na słowa uznania). Była ona podzielona na kilka części, a w przerwach pomiędzy nimi mogliśmy porozmawiać w kuluarach, zapytać o szczegóły szkoleniowców czy dotknąć i pokręcić nowego dLive’a. Bardzo ciekawym rozwiązaniem, które zdecydowanie się sprawdziło były materiały filmowe. To zawsze wzbogaca prezentację. Filmy składały się z krótkich sekwencji gdzie inżynierowie z działu R&D firmy Allen & Heath (Dr Rob Clark, Jeff Simpson, Leon Philips, Maty Speed) wypowiadali się z resztą z wielką pasją o nowych „deskach” (algorytmy, struktura, możliwości). Szkolenie, jak już wyżej wspomniałem było podzielone na części. Pierwszym prelegentem był Jarek Kierkowski – Dyrektor Działu Sprzedaży w firmie Konsbud-Audio, który wprowadził nas wszystkich w historię brytyjskiej marki, oraz zaprezentował dotychczasowe rozwiązania. Trzeba przyznać, że zrobił to po mistrzowsku czyli przekazując sporą dawkę wiedzy z elementami poczucia humoru 🙂 Po obszernym wstępie przyszedł czas na typową prezentację, którą poprowadził Paweł Adamowicz – Kierownik Wsparcia Technicznego, oraz Paweł BerbeckiDawid Chrabałkowski z Działu Wsparcia Technicznego.

Jarek Kierkowski - Dyrektor Działu Sprzedaży

Jarek Kierkowski – Dyrektor Działu Sprzedaży podczas wstępu do prezentacji

Co sprawia, że nowy dLive jest tak innowacyjny?

Processing

Najważniejszym elementem całej „układanki” jest rdzeń XCVI Core, który wykorzystuje również technologię nowej generacji FPGA. Daje to w sumie 36 równoległych rdzeni, które potrafią przetworzyć 160 wejść w rozdzielczości 96kHz. Router FPGA przetwarza ponad 3000 ścieżek audio, a potężna moc rdzenia XCVI (25 miliardów operacji na sekundę) pozwala na przetworzenie 128 kanałów wejściowych, 16 stereofonicznych powrotów FX, oraz 64 w pełni konfigurowalnych szyn miksujących z pełnym przetwarzaniem. Wszystko w ultra niskiej latencji bo na poziomie 0.58ms.

Do tego dochodzi zupełnie nowy model przetwarzania efektów DEEP, które charakteryzują się nieskazitelną jakością brzmienia, prostototą obsługi i niezwykle niską latencją. A to wszystko dzięki połączeniu potężnego DSP w FPGA, oraz naturalnemu odwzorowaniu analogowych konstrukcji. Mamy tutaj do dyspozycji wszystkie potrzebne profesjonalne narzędzia: graficzne EQ, kompresory (również wielopasmowe), dynamiczne EQ, itp. To wszystko w 16 slotach FX. Algorytmy są rzeczywistym odzwierciedleniem topowych efektów. A producent zapowiada, że to nie koniec nowości w tym zakresie. Zobaczcie co dzisiaj znajdziecie w FX Racku: www.allen-heath.com/dlive-intro/dlive-fx-processing.

Protokoły sieciowe

Kolejnym ważnym elementem jest sterowanie i architektura sieciowa. MixRackiem (DM32, 48 i 64) możemy sterować zarówno z poziomu powierzchni sterującej, aplikacji na komputer, tableta lub małego kontrolera IP. Powierzchnię sterującą natomiast łączymy z MixRackiem poprzez gigaACE, a moduł rozszerzający DX32 przez cat5 DX (oba reduntantne). Co ważne konsoleta wspiera również Dante, Waves SG i MADI. Do wyboru do koloru 🙂

Allen & Heath dLive podczas testowania przez uczestników

Allen & Heath dLive podczas testowania przez uczestników

Środowisko pracy

Kiedy większość producentów konsolet cyfrowych stara się wprowadzić model sterowania analogowego, Allen & Heath idzie w zupełnie nowym kierunku tworząc dLive jako prawidziwie cyfrowe rozwiązanie. Jeden lub dwa (w zależności od modelu) 12-calowe pojemnościowe ekrany dotykowe pozwalają na intuicyjną obsługę wszystkich elementów miksu. Interfejs Harmony integruje ekran z kontrolerami wrap-around poprzez dotykowe ekrany, konfigurowalne widgety dla scen, mierniki i efekty FX. Wszystko jest bardzo czytelne. Użytkownik jednym dotykiem czy kombinacją „przeciągnij i upuść” w szybki sposób wykonuje kolejne operacje. Do tego do dyspozycji mamy jeden duży dedykowany i obrotowy enkoder, oraz kilka enkoderów dodatkowych. Wszystkie bardzo ergonomicznie umiejscowione. Model pracy wybieramy sami. Możemy pracować jedynie na wyświetlaczu lub wspomagając się fizycznymi enkoderami. Oczywiście konsoleta jest w pełni kompatybilna z tabletami czy smartfonami za pomocą dedykowanej aplikacji MixPad i OneMix. Możemy również pracować w edytorze offline i online lub kontrolować poprzez TPC/IP. Warto również wspomnieć o tym, że możemy przypisać dowolną funkcję do każdego enkodera „gain” na kanale, a wizualizację wszystkich bloków audio na wyświetlaczu możemy sobie dowolnie rozłożyć. A to dopiero początek możliwości…

Klub był wypełniony po brzegi

Klub był wypełniony po brzegi

Konfiguracje

Na koniec kilka słów o modelach. Dostępne są trzy powierzchnie kontrolne: S3000, S5000, oraz S7000. Różnią się ilością tłumików na powierzchni, oraz ilością wyświetlaczy. I tak S3000 posiada na pokładzie 20 tłumików i jeden 12-calowy pojemnościowy wyświetlacz, S5000 to już 28 tłumików i dwa 12-calowe wyświetlacze, a S7000 to już prawdziwy „kombajn” bo oferuje 36 tłumików i dwa 12-calowe wyświetlacze. Wszystkie modele wyposażone są w nowe, designerskie (bardzo nam się podobają) i wytrzymałe obudowy, które mają za zadanie sprostać trudnym warunkom koncertowym. Wszystkie konsolety są również wyposażone w redundantne zasilacze typu hot swap.

Podsumowując

dLive to zupełnie nowe podejście. Design, naprawdę potężne rozwiązania systemowe, rozwojowa platforma, oraz odpowiedni marketing. Wróżymy sukces!

Kiedy kilka miesięcy temu Allen & Heath ogłosił swoje nowe „dziecko” my przeprowadziliśmy wywiadJarkiem Kierkowskim – Dyrektorem Działu Sprzedaży w firmie Konsbud-Audio na ten temat. Zapraszamy również do zapoznania się z tym materiałem.

Pliki do pobrania

Dystrybucja w Polsce

Ul. Gajdy 24 | 02-878 Warszawa

+48 (22) 644 30 38 | + 48 (22) 648 02 36 | lp.mo1580319323c.oid1580319323ua-du1580319323bsnok1580319323@ofni1580319323 | www.konsbud-audio.pl