16-08-2010

Jakub Krzywak

Focusrite OctoPre MkII Dynamic jest ośmiokanałowym przedwzmacniaczem mikrofonowym, który umożliwia załączenie na każdym kanale podstawowego kompresora VCA zapożyczonego z RED3.

Przedwzmacniacz wyposażony jest w zasilanie Phantom +48V, 8 wejść mikrofonowych typu COMBO (z czego dwa są wejściami instrumentalnymi), 8 wyjść liniowych opartych o złącza jack 1/4″, oraz 2 cyfrowe wejścia i wyjścia optyczne ADAT.

Focusrite OctoPre MkII Dynamic jest ośmiokanałowym przedwzmacniaczem mikrofonowym. Kiedy otrzymałem go do testów nie przywiązałem do pewnych szczegółów większej uwagi. Ale do rzeczy…

Czołowa płyta przedwzmacniacza wyposażona jest w osiem sekcji. Każda z nim posiada potencjometr Gain do wysterowania sygnału, oraz potencjometr Compress, który umożliwia załączenie kompresji VCA. Dodatkowo przycisk MORE powoduje, iż możemy zwiększyć kompresję kanału dodatkowo. Przykładowe pliki ukazujące w jaki sposób zachowuje się standardowo wykorzystana kompresja, oraz kompresja z funkcją MORE znajdują się w sekcji „Pliki do pobrania”.

Oprócz wspólnie szesnastu potencjomentrów umożliwiających nagrywanie do 8 kanałów, na przednim panelu znajdziemy również całkiem przydatny i wyrazisty wskaźnik LED-owy. Możemy w ten sposób monitorować sygnał każdego z kanałów. Idać dalej znajdziemy sekcję za pomocą której możemy aktywować zasilanie Phantom +48V na kanały 1-4 lub 5-8. Ostatnią widoczną sekcją na przednim panelu jest wybór przetwarzania sygnału (zakres od 44.1 do 96 kHz), oraz przełącznik synchronizacji (Internal, ADAT, WordClock, oraz Locked). Na przednim panelu znajdziemy również przełącznik AD DA.

Wszystkie wejścia mikrofonowo/instrumentalne zostały umieszczone w tylnej części co jest bardzo ważnym posunięciem za pomocą gniazd COMBO. Dzięki temu możemy bezproblemowo spokojnie umieścić interfejs w racku w studiu. Minusem może się okazać zastosowanie gniazd COMBO na pierwsze dwa kanały, które są również przystosowane do wprowadzenia sygnałów instrumentalnych czyli o wyższej impedancji liniowej. W tym przypadku nie możemy korzystać z dwóch pierwszych torów mikrofonowych w momencie kiedy korzystamy z funkcji instrumentalnej.

OctoPre MkII Dynamic posiada wejście ADAT co umożliwia pracę w tym trybie synchronizacji. Preamp posiada również przełącznik AD DA, który zmienia sygnał na wyjściach analogowych. Dzięki temu możemy wprowadzać sygnał analogowo, lub z przetwornika cyfrowo-analogowego. Zastosowane przetworniki A/C i C/A pozwalają pracować w 192 kHz przy rozdzielczości 24-bitowej!

Osobiście jak już wcześniej wspominałem zainteresowałem się kompresorem, w który został wyposażony preamp. Sprawdziłem dwie wielkości graniczne na poziomie 12 i 11 z funkcją MORE (nachylenie 1/4), oraz bez niej. Chciałem w ten sposób sprawdzić w jaki sposób działa kompresor i faktycznie jaką kompresję potrafi wprowadzić przy szczytowym sygnale kompresora. Moje subiektywne odczucie mówi mi, że faktycznie kompresor działa i jest zauważalna zmiana. W plikach do pobrania oczywiście możliwość podsłuchania próbek z zastosowaniem kompresora w różnych wersjach. Oczywiście kompresor jest bardzo prosty (wzorowany na modelu RED3), ale spełni podstawową funkcję jaką jest zastosowanie kompresji na sygnał.

Warto również wspomnieć kilka słów o brzmieniu. Nagrywałem zarówno wokal jak i gitarę akustyczną za pomocą OctoPre MkII Dynamic, oraz alternatywnie za pomocą interfejsu Echo Layla 3G. Wynik mnie w sumie zaskoczył. OctoPre MkII Dynamic wypadł czysto i neutralnie. Wokal wypadł bardzo selektywnie i czysto co osobiście bardzo lubię. Z Laylą było już znacznie gorzej. Faktem jest, że wcześniej tej różnicy nie słyszałem. Miłe dla ucha zaskoczenie 🙂

Podsumowując przedwzmacniacz może być ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich osób poszukujących neutralnego brzmienia, oraz podstawowych funkcji kompresji. Ale co najważniejsze jeśli poszukują przedwzmacniacza z zastosowaniem synchronizacji ADAT!

Pliki do pobrania

Pliki do pobrania

Pliki do pobrania

Pliki do pobrania