21-05-2017

Jakub Krzywak

16 maja 2017 roku w łódzkiej Wytwórni Filmów odbyła się oczekiwana w branży premiera nowego modelu konsolety cyfrowej spod brytyjskiego szyldu jakości i niezawodności czyli SSL LIVE L200.

Uczestników przywitali zarówno przedstawiciele dystrybutora – Audiotech (Anna Domańska – właściciel, Krzysztof Kowalewski i Patrycjusz Zastawny – specjaliści którzy o „deskach” SSL’a wiedzą prawie wszystko), oraz z ramienia producenta Sam Bath, który przedstawił historię powstania konsolety, oraz służył pomocą przy praktycznej części prezentacji.

Każdy z uczestników mógł nie tylko wysłuchać wykładu o nowościach, zmianach w oprogramowaniu, oraz możliwościach L200, ale również posłuchać wielośladowych sesji gdzie na jednej z nich zarejestrowany został koncert Petera Gabriela! Każdy mógł pokręcić przysłowiową „gałką”, oraz wyrazić własny pogląd na temat legendarnego brzmienia. Na uwagę zasługuje również świetnie przygotowana adaptacyjnie sala, oraz możliwości odsłuchu. A to wszystko dzięki systemowi Meyer Sound. Połączenie SSL’a z wysokiej klasy systemem Meyera to bez wątpienia ideał 🙂

Co oferuje nowa „deska”? To przede wszystkim nieskazitelne, czyste brzmienie. Mamy tutaj dostęp do legendarnych preampów SuperAnalogue, które znajdziemy w największych konsoletach studyjnych SSL’a. Próbkowanie na wejściu i wyjściu wynosi 96 kHz. LIVE to konsoleta bardzo rozbudowana, oparta na platformie „TEMPEST”. To specjalnie zaprojektowana platforma stworzona na potrzeby produkcji live. Platforma oferuje bardzo elastyczny podział zasobów między torem przetwarzania dźwięku, a routingiem sygnałów i algorytmami odpowiedzialnymi za obróbkę. Możemy w ten sposób elastycznie skonfigurować wejścia, wyjścia, auxy, grupy, itp.

LIVE L200 obsłuży maksymalnie 568 fizycznych wejść i wyjść, które będą pracowały w częstotliwości 96 kHz. W sumie jednocześnie możemy obsłużyć 192 ścieżki – 144 z pełnym processingiem i 48 bez processingu. Możemy wszystkie dostępne kanały dowolnie sobie podzielić w zależności od potrzeb (grupy, stereo, master, itp.).

Audio w skrócie: 64-bitowe przetwarzanie dźwięku, dedykowane stageboxy z technologią SuperAnalogue, oraz duża baza świetnie brzmiących efektów – wystarczy wymienić klasyki takie jak SSL EQ, Delay, Bus Compressor, itp.

Konsoleta w obsłudze jest bardzo intuicyjna. Wszystkie podstawowe narzędzia mamy pod ręką. Na ekranie dotykowym możemy wykonać większość operacji. A trzeba dodać, że 19″ ekran dotykowy pracujący w technologii multi-guest robi swoją „robotę”. Dodatkowo mamy również do dyspozycji drugi ekran „SYSTEM MONITOR” na którym podejrzymy ścieżki sygnałowe, grupy, auxy czy VCA.

Bardzo ciekawie został zaprojektowany system warstw – jest elastyczny i intuicyjny. W każdej chwili możemy zmienić konfigurację, nawet podczas koncertu. Wszystkie warstwy są oznaczone kolorami (+ możemy je dodatkowo opisać) dzięki czemu odnajdziemy się w rozbudowanych miksach. Przykładowe rozwiązania zostały zaczerpnięte z konsolet broadcastowych. SSL ma bowiem bogate doświadczenia w tej dziedzinie.

Znajdzie się również coś dla fanów mobilności. Co prawda aplikacja ogranicza się do podstawowej edycji i sterowania (kontrola wysyłek AUX) to jednak mamy możliwość pracy z tabletem i konsoletą. To wszystko dzięki darmowej aplikacji SSL TaCo mix, która jest dostępna zarówno dla fanów marki Apple (iOS), jak również dla kibiców systemu Android.

Jeszcze kilka słów o dedykowanych stageboxach – producent oferuje sporo. Mamy do dyspozycji 3 stageboxy pracujące w technologii MADI (ML. 32.32 – analog, D32.32 – AES/EBU, BL II.D – Madi Koncentrator), oraz 3 pracujące w sieci Dante (SB32.24, SB 8.8, SB 16).

Podsumowując – świetna „deska” o potężnych możliwościach konfiguracyjnych, świetnym bo legendarnym brzmieniu (i to naprawdę słychać!), oraz ogromnej ilości algorytmów, które cieszą ucho w największych studiach nagrań na świecie. Mamy nadzieję, że premiera L200 to będzie również moment kiedy zaczniemy na niech grać bo L200 to teraz bardzo atrakcyjna oferta w stosunku cena / jakość. Czego chcieć więcej?