23-08-2018

Jakub Krzywak

Deichtorhallen w Hamburgu to jedno z największych centrów wystawienniczych sztuki współczesnej i fotografii w Europie, słynące z niezwykłej jakości eksponatów odwiedzanych corocznie przez tysiące ludzi z całego świata. Od lutego do maja 2018 r. centrum gościło i siebie wystawę PROOF. Ta przełomowa wystawa zgromadziła prace trzech głównych artystów od XVIII do XXI wieku, z trzech kontynentów – z projektorami E-Vision Laser 10K Digital Projection na czele, odgrywającymi główną rolę w tej imponującej realizacji.

PROOF został wyreżyserowany przez Kate Fowle, Głównego Kuratora w Garage Museum of Contemporary Art w Moskwie, współpracującej z Robertem Longo, którego własne prace znalazły się na wystawie obok hiszpańskiego artysty Francisco Goya i radzieckiego reżysera Siergieja Eisensteina. Nowojorski artysta Longo ukazuje na swoich rysunkach, sięgających nawet 7,5 metra, palące współczesne problemy, takie jak terroryzm, ruchy uchodźców, współczesne działania wojenne i symbole władzy. W PROOF jego twórczość spotkała się z twórczością Eisensteina (1898 – 1948), który zajmował się rosyjską historią w klasycznych filmach takich jak „Pancernik Potiomkin” (1925) i „Iwan Groźny” (1945); oraz Goya (1746 – 1828), który wybrał medium grafiki dla jego społecznie krytykowanej serii prac i prześladujących obrazów wojny.

Ivo Schob, dyrektor techniczny w Deichtorhallen, odpowiedzialny za nadzór nad zarządzaniem obiektem i konfiguracją wszystkich nowych wystaw, analizuje, w jaki sposób projekcja odgrywa kluczową rolę w projekcie PROOF: Wykorzystanie projekcji było kluczowym elementem koncepcji kuratorskiej Fowle i Longo. Poprzez spowolnienie siedmiu najważniejszych filmów Siergieja Eisensteina do 1% ich normalnej prędkości, odwiedzający zostaną przyciągnięci do wyjątkowej i nowej estetyki w tym filmie.

Wyświetlane w formacie 4/3, obok siebie na 45 metrowej ścianie wystawy, filmy były odtwarzane w super zwolnionym tempie – z każdym pojedynczym obrazem filmu wyświetlanym przez sześć sekund, obsługiwanym przez Mac Mini i zintegrowane w oddzielnej sieci – działając jako centralny punkt wystawy i tworząc prawdziwie wyjątkowe przeżycie dla odwiedzających – dodaje Schob. Format wyświetlania 4/3 oznaczał, że czarne obszary zdjęcia 16/10 musiały być absolutnie czarne: kiedy testowaliśmy projektor Digital Vision E-Vision Laser 10K, wyróżniał się jako najlepszy produkt do tego, co chcieliśmy osiągnąć”.