11-10-2016

Jakub Krzywak

Sagitter ALCBARSagitter to firma założona na początku lat dziewięćdziesiątych przez jednego z założycieli Clay Paky. Przez lata firma pokazała wiele ciekawych urządzeń, zyskując uznanie na całym świecie. Od 2009 roku Sagitter należy do Proel Group, który dzięki innowacyjnym pomysłom i wzornictwu chce przywrócić marce dawną świetność i rozpoznawalność. Czy ACLBAR jest jednym z takich produktów? Przekonajmy się.

Pierwsze wrażenie

To, na co zwróciłem uwagę jako pierwsze, to waga urządzenia. Już wyciągając z kartonu wiadomo, że jest to urządzenie konkretnie wykonane. Waga nieco ponad 9 kilogramów daje pewność stabilności stojącego panelu, może jednak powodować mały problem dla jednej osoby z montażem na kracie. Warto zwrócić uwagę że jest to waga z porządną podstawką, na której urządzenie stoi. Wymiary urządzenia: długość 880 mm, wysokość 175 mm (panel skierowany do przodu), głębokość 159 mm.

Z przodu panel ten nie różni się zbytnio od innych podobnych konstrukcji. Mamy 10 diod RGBW o mocy 15 W każda. Wiązka światła bez filtru to 4° więc urządzenia śmiało można używać nie tylko do podświetlania ścian, ale również jako panel efektowy na scenę.

ACLBAR jest dostarczany z filtrem frost montowanym na wygodnych, odkręcanych śrubkach z przodu panelu. Po zamontowaniu zauważymy delikatny spadek skuteczności na rzecz szerszego kąta świecenia. W kamerze przy bliższych ujęciach pojawia się też „widmo“ diody – podobne jak w przypadku np. Blinderów.

Tylna część panelu daje nam wiele opcji. Kwestia prądu została rozwiązana poprzez złącze Powercon (In i Out), urządzenie posiada standardowe wejścia DMX (XLR 3 i 5-pin) oraz Artnet (RJ-45 In i Out). Oprócz tego na tylnej części znajdziemy mały wyświetlacz i cztery przyciski do obsługi podstawowych funkcji menu.

Jak świeci?

Pierwszy test przeprowadziłem ściągając nakładkę frost, aby zobaczyć pełnię możliwości tego modelu. Nie zawiodłem się – kąt wiązki 4° od razu jest widoczny i robi wrażenie, nawet przy małej ilości dymu. Oprócz możliwości świecenia wszystkimi diodami urządzenie daję nam kontrolę nad każdym modułem osobno. Zastosowanie diod 400 Hz powoduje, że w kamerze nie jest widoczne migotanie często spotykane przy urządzeniach opartych na diodach led.

Funkcje menu

Z poziomu menu urządzenia mamy dostęp do funkcji takich jak:

  • Mode urządzenia (4,6,8, 40 i 44 kanały) oraz adres,
  • Master/Slave mode,
  • Wyzwalanie gotowych programów statycznych i migających (z kontrolą szybkości),
  • Sound mode – świecenie do muzyki z regulacją czułości,
  • Wybór kolejności modułów (1-10 lub 10-1),
  • Krzywa dimmera,
  • Ustawienia Ethernet.

Bez żadnego sterownika ACLBAR może zostać ustawiony z poziomu menu jako oświetlenie architektoniczne, a za pomocą funkcji master/slave łączone z innymi panelami, które zachowają się tak samo po zmianie ustawień na jednym urządzeniu.

Sagitter ALCBARTryby

Urządzenie posiada 5 trybów pracy. Najprostszy, 4-kanałowy, daje kontrolę tylko nad kolorem całego urządzenia (czyli RGBW, bez kanału dimmera). W kolejnym, 6-kanałowym trybie, dodano kanał do obsługi dimmera oraz kanał efektowy, z którego wyzwalać można Sound mode i strobo. 8-kanałowy tryb to jeszcze bardziej rozbudowana sekcja makr oraz strobo – dwa dodatkowe kanały odpowiadają za wirtualne koło koloru (z którego możemy wybrać gotowy kolor) oraz rozszerzenie funkcji strobo. Kolejne dwa tryby zajmują o wiele więcej kanałów dając przy tym o wiele większe możliwości. 40-kanałowy tryb pozwala na kontrolę parametrów RGBW dla każdej diody osobno – każdy piksel zajmuje 4 kanały. W tym trybie tak jak w 4-kanałowym, nie ma kontroli nad dimmerem całego urządzenia. Całość odbywa się poprzez sterowanie jasnością poszczególnych diod. Ostatni, 44-kanałowy tryb, oprócz kontroli nad parametrami RGBW daje możliwość sterowania dimmerem całego urządzenia, strobo oraz wbudowanymi makrami kolorów – jest to najciekawszy tryb tego panelu.

Podsumowanie i wnioski

Sagitter ACLBAR 10 to bardzo uniwersalny panel LED. Za pomocą wąskiej wiązki światła można uzyskać ciekawe efekty sceniczne i architektoniczne, a sterowanie każdym pikselem dodaje możliwości kreatywnemu realizatorowi. Szybko montowany filtra frost i solidna podstawa sprawia, że urządzenie idealnie sprawdzi się do podświetlania np. ścian, a zastosowane „niemigoczące“ diody ułatwiają pracę z kamerą.

Autor

Mateusz KrzuśMateusz Krzuś – Specjalista w kreowaniu show scenicznego, realizator oświetlenia. Na swoim koncie ma współpracę z takimi gwiazdami jak Enej, Kamil Bednarek i Monika Brodka. Miłośnik trendów w filmie, modzie, muzyce i produkcji.

 

Pliki do pobrania