09-06-2020

Jakub Krzywak

Konsoleta audio czyli podstawowe narzędzie pracy realizatora dźwięku. W dobie ostatnich dziesięciu lat to urządzenie przeobraziło się niewyobrażalnie. Były analogowi z dużymi szafami rack i niezliczoną ilością procesorów efektowych, kompresorów, bramek, itp. Potem przyszedł czas cyfryzacji i miniaturyzacji. Pojawiły się pierwsze konstrukcje konsolet wykorzystujących przetwarzanie cyfrowe. Okazało się, że można miksować dźwięk wykorzystując processing dostępny w formie oprogramowania.

DiGiCo kojarzy mi się właśnie z tym cyfrowym światem. Kiedy rozpoczynałem współpracę z firmą Polsound (oficjalny dystrybutor marki DiGiCo w Polsce) nie miałem styczności z tego typu rozwiązaniami. Kiedy dystrybucją DiGiCo zajęła się wyżej wspomniana firma dużo się zmieniło w obszarze świadomości na temat rozwiązań tej marki. Pamiętam pierwszą prezentację na którą specjalnie z Wielkiej Brytanii przylecieli przedstawiciele producenta. Pamiętam prawdziwy festiwalowy kombajn czyli SD7’kę (każdy chciał na tym modelu pomiksować), kompakt w postaci SD9’ki, SD10, SD11 (sam miałem przyjemność pomiksować na tym maleństwie) czy SD8 (Krzysztof Matyasz pamiętasz?).

Dzisiaj DiGiCo wyznacza nowe standardy. Prawdę mówiąc nowe miksery które firma prezentuje na branżowych targach zaskakują w wielu obszarach takich jak moc obliczeniowa, ilość obsługiwanych kanałów, potężny processing, jakość brzmienia algorytmów oraz elastyczność całej platformy. Seria Quantum to kontynuacja kierunku jaki obrali sobie Brytyjczycy – ma być konkretnie i z dużym zapasem. Konsolety wyglądają i brzmią kosmicznie!

Seria Quantum, a raczej jeden z modeli tej serii czyli Quantum 338. Konsoleta wyposażona w potężne możliwości kreacji dźwięku live. Zasługuje na Waszą uwagę z kilku względów o których opowie zwolennik miksów na DiGiCo – Krzysztof Polesiński. Znamy się wszyscy w branży więc wiemy, że to co najważniejsze w tej konsolecie na pewno zostanie tutaj wypunktowane. Zapraszam na rozmowę z Krzysztofem.

Realizator.pl: Cześć Krzysiek. Dzisiaj mam zamiar wyciągnąć od Ciebie trochę informacji na temat nowości DiGiCo. Serię SD zna chyba każdy. Zadomowiła się w naszym kraju na dobre. Powiedz mi w takim razie coś o serii Quantum?

Krzysztof Polesiński: Quantum to zupełnie nowa seria konsolet i mam wrażenie, że będzie dalej rozwijana o kolejne modele. To zupełnie nowe procesory FPGA o znaczniej wydajniejszej mocy obliczeniowej, a dzięki temu w samym oprogramowaniu konsolety pojawiły się funkcje do tej pory niedostępne w żadnej z konsolet dostępnych na rynku.

Jakie modele wchodzą w skład serii?

W chwili obecnej dostępne są modele Quantum 7 (następca SD7), Quantum 338 oraz, lada moment, Quantum 5. Należy jednak wspomnieć, że konsolety SD7 i SD5 mają możliwość dokonania upgrade do wersji Quantum. Sam proces zajmie nie więcej niż 15 minut 🙂

Konsolety tworzone są do zastosowania w różnych aplikacjach: małe realizacje, klasyczne koncerty, rozwiązania instalacyjne, duże festiwale. Gdzie można umiejscowić w tym zestawieniu model Quantum 338?

W chwili obecnej Quantum 338 jest uniwersalną konsoletą i można na niej miksować zarówno koncerty LIVE, obsługiwać festiwale czy spektakle teatralne. Ponieważ wiemy, że DiGiCo lubi zaskakiwać i aktualizuje oprogramowanie tak więc w temacie jego możliwości myślę, że możemy się spodziewać za jakiś czas kolejnych wersji oprogramowania takich jak wersja teatralna czy broadcast – czas pokaże… 🙂 Na ten moment konsoleta Quantum 338 posiada możliwość obsługi 128 kanałów wejściowych, 64 szyn wyjściowych, matrycę 24×24. Znając jednak podejście DiGiCo wartości te będą w przyszłości zapewne zwiększane.

Przyznaję, że konsoleta wygląda kosmicznie! DiGiCo zawsze wiedziało jak cieszyć oczy 🙂 Ale nie o wygląd tutaj chodzi. Najważniejsze jest to co wewnątrz. Co oferuje konsoleta jeśli chodzi o przetwarzanie sygnałów?

Poza wspomnianymi przeze mnie ilościami kanałów, szyn i matryc, konsoleta oferuje zupełnie nowy processing pozostawiając nam również ten znany z serii SD. Przy konstrukcji układów FPGA zastosowano nowe, kilka razy bardziej wydajne, procesory co daje ogromne możliwości na kolejne co najmniej 10 lat 🙂 Jak zapewnie wiesz układy FPGA są w pełni programowalne. W serii Quantum zastosowano nowsze i bardziej wydajne układy. Możemy się zatem spodziewać rozwoju oprogramowania tej serii konsolet. Kto wie do czego dojdziemy… 🙂

Wyczytałem, że konsoleta wyposażona została w 32-bitowe przedwzmacniacze wejściowe. Co się zmienia w brzmieniu dzięki wykorzystaniu tych właśnie przedwzmacniaczy?

Konsoleta Quantum 338 wyposażona została w 32-bitowe wbudowane przetworniki A/D oraz D/A będące w obudowie samej konsolety. DiGiCo już od kilku lat oferuje SD-Racki z kartami wejściowymi oraz wyjściowymi 32-bitowymi. Teraz jednak postanowili zastosować je również w portach lokalnych konsolety. Długo mógłbym się rozpisywać na temat technologii przedwzmacniaczy 32-bitowych, ale uogólniając chodzi o zdecydowane zwiększenie dokładności przetwarzania sygnału co pozwoliło na wyeliminowanie szumów własnych przedwzmacniacza. Dla realizatora oznacza to zdecydowanie lepiej brzmiące źródło, a jeżeli jeszcze pracujemy z częstotliwością próbkowania 96 kHz to mamy bardzo wymiernie słyszalną różnicę w jakości. Zapraszam każdą zainteresowaną osobę do przetestowania tej technologii przy najbliższej okazji. Zdecydowanie warto!

Czy inżynierowie dołożyli pewne rozwiązania jeśli chodzi o dodatkowe karty rozszerzeń – MADI, UB MADI?

Inżynierowie w DiGiCo zawsze coś dokładają co my później odkrywamy 🙂 Każda konsoleta z serii Quantum posiada wbudowany port UB-MADI do przeprowadzania rejestracji, wirtualnych prób czy odtwarzania. Do dyspozycji mamy 2 sloty na karty DMI co umożliwia nam także integrację chyba ze wszystkimi formatami sygnałów audio stosowanymi na rynku, a także możliwość wykorzystania karty DMI – KLANG, która w odróżnieniu od wersji Fabrik może obsłużyć 64 kanały i 16 mixów stereo w częstotliwości próbkowania 96kHz! Oczywiście niezależne porty Waves z pełną integracją no i porty MADI, które zamiennie mogą pracować jako porty niezależne lub jako redundantne. DiGiCo nadal wykorzystuje znakomitą sieć Optocore, która dodatkowo może nam przesyłać ponad 1000 kanałów.

Ile tłumików mamy fizycznie dostępnych na warstwach?

Jak sama nazwa tego akurat modelu Quantum 338 wskazuje mamy 38 zmotoryzowanych tłumików oraz dowolnie konfigurowalne warstwy. 

Czy na każdym kanale „zapniemy” pełną korekcję, kompresję wielopasmową oraz inne algorytmy?

Processing w rozumieniu DiGiCo to coś więcej niż standardowy processing. Przyzwyczailiśmy się, że mamy kompresję wielopasmową, dynamiczne EQ czy DigiTube, a w wersji Mustard np. kompresję równoległą w każdym kompresorze czy filtry wszechprzepustowe w PEQ. Pamiętajmy także, że znany nam processing z serii SD wciąż pozostaje do naszej dyspozycji. Wszystkie elementy procesingu dostępne są w każdym torze audio. Nawet w dedykowanym kanale TalkBack 🙂

Prawdziwą petardą w konsoletach DiGiCo jest jakość wtyczek i efektów. W Quantum 7 był dostępny fajny modeling w postaci np. Mustard Processing™, Spice Rack™, Nodal Processing™. Czy w nowej wersji konsolety znajdziemy te wtyczki. A może jest coś jeszcze?

Wszystkie wymienione przez Ciebie nazwy związane z nowym processingiem znajdziemy w każdej konsolecie z serii Quantum. Jedyne co będzie je odróżniać to ograniczona do danego modelu możliwość ich użycia. DiGiCo od lat nam pokazywało, że oprogramowanie można rozszerzać/zmieniać i tak samo jest teraz. Obecnie możliwości dotyczące nowego procesingu Mustard, SpiceRack czy Nodal Processing to tylko początek… 🙂 Wszystkie nowe rzeczy zawsze są z czasem rozwijane software’owo począwszy od tego co wymieniłem, a np. na KLANG’u skończywszy 🙂 Myślę jednak, że kluczową zmianą w możliwościach konsolet Quantum jest Nodal Processing. To jest rewolucyjne podejście i już wiem po pierwszym skorzystaniu z tej technologii, że tak – to jest przyszłość. Nodal Processing daje nam możliwość dokonania niezależnej obróbki EQ i dynamicznej dla każdego kanału, dla każdej z wysyłek AUX, niezależnie od processingu zastosowanego w kanale wejściowym. Może trochę rozjaśnię. Wyobraźmy sobie, że miksujemy monitory i np. kanał stopy, który ma jakieś EQ i jakąś obróbkę dynamiczną. Mamy na scenie muzyków z których każdy chciałby mieć inne brzmienie oraz inną dynamikę dla tejże stopy. Wówczas możemy zastosować Nodal Processing i dla każdego z muzyków zmiksować stopę inaczej. Oczywiście ktoś powie, że zawsze można użyć kilku kanałów wejściowych dla wspomnianej stopy… Owszem, tylko jeżeli użyjemy wielu kanałów może się szybko okazać, że zabraknie nam kanałów wejściowych w konsolecie 🙂

Brzmi nieźle… Konsoleta robi na mnie ogromne wrażenie również dzięki zastosowanym wyświetlaczom. Jakie ekrany zostały zastosowane w Quantum 338. Jak duże zmiany w przejrzystości są zauważalne?

To prawda, zastosowano nowe ekrany, bardziej nowoczesne o wysokiej rozdzielczości i kontraście co oczywiście daje nowe spojrzenie na konsoletę. Natomiast sposób wyświetlania oraz budowa layoutu pozostały bez zmian. Każdy realizator, który zna i pracował na serii konsolet SD po prostu staje przed Quantum i realizuje 🙂

Krzysiek na pewno byłeś pierwszy realizatorem w Polsce, który zasiadł za sterami tego „cuda”. Myślę, że wielu z nas będzie zainteresowana nie tylko innowacyjną technologią, ale również subiektywną oceną jak się faktycznie na tej konsolecie pracuje. Jesteś wprawionym w boju realizatorem. Widzisz duże różnice w przejrzystości dźwięku, możliwościach konfiguracyjnych czy samej elastyczności pracy na Quantum 338?

Znam i lubię konsolety DiGiCo od lat. Sam posiadam kilka modeli 🙂 Praca z modelem Quantum daje nowe możliwości, a także zwiększenie kreatywności, co uważam, jest bardzo istotne szczególnie przy pracy z artystami. Nowy processing daje nowe możliwości dążenia do jak najlepszego mixu, a przecież konsoleta jest narzędziem właśnie do jego osiągnięcia zarówno w pracy LIVE jaki i w teatrze gdzie „nikt nie czeka na dźwięk” 🙂

Dzięki za rozmowę!

Dzięki wielkie