12-04-2017

Jakub Krzywak

Kiedy ponad 2 lata temu „wylądowałem” na placu plenerowym pod siedzibą M.Ostrowski zupełnie nie miałem pojęcia czego się można spodziewać po odsłuchach produktów, których nigdy wcześniej przecież nie słyszałem. TW AUDiO to niemiecka manufaktura, która przez ostatnie kilka lat bardzo dynamicznie się rozwinęła. W swojej ofercie mają zarówno duże systemu liniowe przeznaczone do nagłośnienia sporych plenerów, oraz mniejsze zestawy, które świetnie się sprawdzą w instalacjach stałych, przy nagłośnieniu zespołów, oraz eventów.

Pro-Jack to znowu wrocławska firma, która również bardzo szeroko działa w obszarze obsługi technicznej eventów. Współpracuje przy organizacji koncertów plenerowych, kameralnych recitali, bankietów, konferencji, pikników firmowych, oraz imprez integracyjnych. Oczywiście zapewnia kompleksowość czyli scenę, światło i dźwięk.

Połączmy w takim razie TW AUDiO i firmę Jacka Łyskawy (Pro-Jack), który od początku zajmuje się jej rozwojem. Dlaczego właśnie takie połączenie? A no dlatego, że Jacek rozbudowuje od pewnego czasu swój park maszynowy i oparł cały swój setup nagłośnieniowy o niemieckie rozwiązania. Jacek po DEMO DAY, które zorganizował dystrybutor na Polskę – firma M.Ostrowski Sp. J. zdecydował się na pierwszą inwestycję. Wybrał kolumnę, która zrobiła na mnie mocno piorunujące wrażenie w kwestii dynamiki i brzmienia. T24N to głośnik ważący niecałe 33 kg, a skuteczność przekracza 143 dB! To naprawdę dobry wynik. Niepozorny setup Jacka robi wrażenie nie tylko na nas, ale również na organizatorach i publiczności. No to zapraszam na rozmowę z Jackiem o sposobie na dobry techniczny event 🙂

Realizator.pl: Jacek, od początku swojej działalności zajmowałeś się obsługą techniczną eventów?

Jacek Łyskawa: W branży muzycznej jestem przeszło 25 lat, ale nie od początku zajmowałem się obsługą techniczną eventów. Moja przygoda z muzyką zaczęła się od DJ’owania gdzie zajmowałem się oprawą muzyczną w klubach na imprezach okolicznościowych czy uroczystości rodzinnych. Prowadziłem również swój sklep muzyczny we Wrocławiu. Tak na poważnie obsługą techniczną wszelkich eventów zacząłem się zajmować od jakiś 5-6 lat.

Na jakim obszarze działasz?

Nasze usługi świadczymy na terenie całego kraju oraz w państwach Unii Europejskiej (takie też się zdarzały).

Event to chyba dość stabilny „job”?

Czy stabilny? To zależy w dużej mierze od tego jaki jest klient i jakie ma wymagania oraz podejście do realizacji danego eventu.

Ja staram się dać każdemu swojemu klientowi poczucie spokoju i bezpieczeństwa podczas każdej realizacji. Klient musi widzieć, że nad wszystkim panuje oraz, że podczas sytuacji kryzysowych potrafię szybko zareagować i pozbyć się problemu.

Na co zwracasz uwagę w swojej działalności jeśli chodzi o sprzęt?

Każdy kto boryka się z problemem wyboru sprzętu do swojej firmy chciałby żeby ten sprzęt spełniał jego oczekiwania. Był na tyle wszechstronny, lekki, kompaktowy, skuteczny oraz riderowy, żeby mógł go wykorzystać bezproblemowo go przy każdej realizacji. Dla mnie dodatkowo ważna jest jego rozbudowa. Dlatego zdecydowałem się na markę TW AUDiO i system PA SYS ONE.

Od jakich „gratów” zaczynałeś?

Początki były trudne. Pierwszym zestawem jaki miałem był zestaw zrobiony w garażu na podzespołach 18 sound, następnie zestaw firmy MACH napędzany końcówkami ADS. Rozwijając się potrzebowałem czegoś uniwersalnego i na tyle kompaktowego, że wybrałem aktywne zestawy HK Audio PROJECTOR oraz HK Audio ACTOR DX (ten ostatni jest do dziś w firmie). Wszystko się zmieniło w momencie kiedy zostałem zaproszony (pod koniec marca 2015 roku) na DEMO DAY  do firmy Muzyczny.pl i usłyszałem TW AUDiO.

Twój front jest niepozorny, ale bardzo skuteczny…

To prawda – głośnik T24n waży zaledwie 33 kg, a skuteczność jest na poziomie 143 dB. To bardzo przekonuje wszystkie osoby które pierwszy raz mają przyjemność pracować na tym zestawie. Jeśli  połączymy taki głośnik z dwoma przetwornikami niskotonowymi B30 i pomnożymy razy dwa to uzyskamy naprawdę bardzo skuteczny zestaw, który możemy jeszcze rozbudować!

Oprócz skuteczności był jeszcze jakiś argument przemawiający za tą marką?

Jednym z kryteriów przy wyborze systemu była możliwość skorzystania ze wsparcia technicznego. Chodzi mi o możliwość wypożyczenia sprzętu zastępczego w przypadku kiedy mój jest w serwisie. W przypadku gdzie siedziba mojej firmy jest we Wrocławiu i przedstawiciel TW AUDiO jest również z tego miasta to wybór był oczywisty. Do chwili obecnej dość często korzystam z możliwości wypożyczenia dodatkowego systemu czy też poszczególnych zestawów lub końcówek mocy.

„Paczka” T24N. Słuchałem – skuteczność na bardzo wysokim poziomie. Byłem na Demo Day pod sporym wrażeniem. Jak się sprawuje w praktyce?

To jest niesamowita konstrukcja. Ten głośnik daje szerokie spektrum zastosowania od postawienia pojedynczej „paczki” na statywie, powieszenia nad widownią poprzez zgrupowanie takich trzech elementów na stronę z możliwością ustawienia kąta głośnika. Poza tym mamy bardzo bogate akcesorium dedykowane do tego systemu wraz z możliwością zakupienia HF-horn z kątem 90 x 50° lub 60 x 40° (oczywiście rotacyjnym). W praktyce to wygląda w ten sposób, że często zespoły które nagłaśniamy po raz pierwszy spotykają się z tym systemem i są pod ogromnym wrażeniem skuteczności. Miałem nawet taką sytuację, że organizator eventu na około 500 osób wyśmiał mnie, że taki mały zestaw instaluje. Jednak szybko zmienił swoje zdanie jak usłyszał go w akcji 🙂

Jakiego formatu eventy nagłaśniasz tymi zestawami?

Cel jaki obrałem sobie przy zakupie tego sprzętu to były małe i średnie eventy. Na rynku jest kilka firm z dużo większym doświadczeniem (również sprzętowym) i tą działkę pozostawiam im. Nie jest powiedziane, że kiedyś dołącze do tak elitarnego grona. Na takim podwójnym zestawie jestem spokojnie w stanie zadowolić dźwiękowo publiczność do 2000 osób. I na chwilę obecną to mi wystarcza. Nie wspominałem o tym, że moja firma zajmuję się nie tylko nagłośnieniem, ale również oświetleniem, techniką sceniczną oraz ekranami LED.

Kompleksowo… Do tego masz w zestawie dedykowane subbasy?

Przy zakupie systemy PA SYS ONE w zestawie są dwa skuteczne głośniki T24n oraz cztery sztuki głośników niskotonowych B30. Taki zestaw napędzany jest końcówką Lap.Gruppen PLM 14K wraz z DSP. Miałem już kilka realizacji w których wykorzystałem podwójne zestawy PA SYS ONE i wspierałem się dwoma głośnikami BSX (2 x 10000 peak!).  To jest potężna moc w dolnym paśmie i kto wie czy kiedyś nie będą na stałym wyposażeniu firmy.

Co jeszcze znajdę w Twoim magazynie?

Oczywiście to jest początek mojej przygody z firmą TW AUDiO i mam do kolekcji głośniki C5 które idealnie sprawdzają się na małych realizacjach lub konferencjach – M12 to „paczka”, która może być monitorem, frontfill-em, a nawet wsparta głośnikiem B30 doskonale sprawdza się na evencie na około 300 osób. Oprócz TW AUDiO  dysponuję jeszcze systemem monitorowym JBL STX 812m i poczciwym HK Audio Actor DX, który służy do celów rentalowych.

Co jest Twoim marzeniem jeśli chodzi o kolejne inwestycje?

Moim marzeniem jest zakup systemu liniowego i jest bardzo prawdopodobne, że wybór znów padnie na markę TW AUDiO.  Mam na myśli system VERA SYS ONE, który idealnie współpracuje z posiadanym już zestawem PA SYS ONE.

W Polsce jest coraz więcej firm które pracują na zestawach tej marki. Coraz więcej realizatorów już zna te produkty i nie ma problemu z akceptacją przy tego typu realizacjach.

Dzięki za rozmowę

Dzięki.

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

fot. Maciej Stroński

|

| A | A