30-08-2024
Jakub Krzywak
Ogromne doświadczenie, dynamika w działaniu, charyzma. Mógłbym wymieniać dalej bo przecież David Webster to osoba o wielu talentach. Osoba, którą cała światowa branża ceni za wkład jaki włożył w rozwój technologii audio. I gdyby ktoś miał jeszcze wątpliwości to wspomnę, że David zaczynał swoją karierę w firmie Klark Teknik oraz Midas jako inżynier elektronik, a potem był jednym z założycieli firmy DiGiCo. Inżynier elektronik oraz menadżer wyższego szczebla? To połączenie idealne ponieważ można szerzej spojrzeć na proces twórczy, innowacje i technologie, a potem przełożyć to na sprzedaż.
Ciężko się umówić nawet na krótką rozmowę z Davidem. Intensywność pracy często nie pozwala na spotkanie, a kiedy obserwuje prywatny profil mojego dzisiejszego rozmówcy to mam wrażenie, że to pilot odrzutowców, a nie osoba związana z branżą audio 😉 Tak, na mapie często widzę podróże Davida i myślę, że ma już złotą kartę niejednej linii lotniczej. Wracając do rozmowy to poruszamy aspekty początków ścieżki zawodowej Davida, potem jego rozwoju, przejścia na emeryturę, nudzie, powrocie i naturalnej adaptacji w firmie CODA Audio. Oczywiście rozmawiamy również o tym co ważne z naszego punktu widzenia czyli o produktach i rozwiązaniach firmy, która na naszym rynku jest doceniana za jakość i brzmienie. Bez wątpienia systemy CODA Audio są riderowe i nie trzeba nikogo do tego przekonywać. Prawda? Zapraszam na spotkanie z wizjonerem!
David Webster na Prolight and Sound 2023 China w Guangzhou
Jakub [Realizator.pl]: David, dziękuję za poświęcenie czasu na tę rozmowę. Patrząc na Twój profil na Facebooku, wydaje mi się, że zawsze jesteś w drodze 😉
David Webster: Nie możesz niczego zmienić siedząc tylko w biurze, bez względu na to jak dobry jest Twój produkt.
Masz duże doświadczenie w branży. Opowiedz, jak zaczęła się Twoja przygoda z dźwiękiem i jak rozwijała się Twoja kariera?
Początkowo zajmowałem się pisaniem piosenek, byłem gitarzystą i wokalistą w zespole rockowym! Wiele lat temu, aż trudno mi to sobie teraz dokładnie przypomnieć, dołączyłem do Klark Teknik jako inżynier elektronik – zdaje się, że w tamtym czasie było tam tylko jedenastu pracowników. Moja kariera rozwijała się w tej firmie, gdy nabyliśmy DDA, a później Midas’a. Wprowadziliśmy na rynek szereg przełomowych produktów, od cyfrowego reverbu DN780 i korektora graficznego 3600 ze sterowaniem cyfrowym, po Midas XL4 i H3000. To były fajne lata. W 2002 roku wspólnie z ówczesnym „partnerem w zbrodni” Bobem Doylem założyliśmy firmę o nazwie DiGiCo, której konsolety są obecnie wyborem numerem jeden dla wielu wydarzeń na żywo, teatralnych i telewizyjnych na całym świecie.
Kilka lat temu zdecydowałem, że czas przejść na emeryturę – przez jakieś pięć miesięcy wydawało mi się to dobrym pomysłem, ale dość szybko zacząłem się nudzić. W odpowiednim momencie zainterweniował mój dobry przyjaciel Paul Ward, który był dyrektorem sprzedaży w CODA Audio. pokazał mi jak wyjątkowa i innowacyjna była ta firma w dziedzinie projektowania przetworników dźwięku, i byłem oszołomiony, gdy po raz pierwszy usłyszałem ich produkty. Byłem zdumiony mocą i klarownością, jaką głośniki CODA dostarczały z obudów, które były tak niewiarygodnie kompaktowe i lekkie. A reszta, jak to mówią, jest już historią. Jestem z CODA od tamtej pory i uwielbiam być częścią niezależnej firmy i zespołu z pasją do tworzenia najnowocześniejszych technologii.
David Webster z Ricky Ashford, inżynierem FOH Camila Cabello – AiRAY podczas występu w Maroku, 25 czerwca 2024
Obecnie jesteś odpowiedzialny za marketing w CODA Audio. Jak wygląda specyfika Twojej pracy w tak specjalistycznym i hermetycznym sektorze jak pro audio?
Największe możliwości marketingowe kryją się we własnej strukturze marketingowej, ponieważ sektor pro audio jest w dużym stopniu branżą opartą na ludziach. Niezależnie od tego, jak dobry jest Twój produkt, równie ważne jest, aby pamiętać o ludziach, którzy Cię reprezentują i o tym jak postępujesz z tymi ludźmi i użytkownikami końcowymi – w końcu działamy w branży usługowej.
Prowadząc portal internetowy i dbając o kontrakty reklamowe doskonale wiem, że trzeba spełnić wiele wymagań, więc byłem całkowicie otwarty na naukę, jak taka współpraca może się odbywać. Od czego to według Ciebie zależy?
Wszystko sprowadza się do zwrotu z inwestycji. Istnieje wiele platform, na których po prostu wykupujesz przestrzeń (i to na ograniczony czas), nie mając pewności kto zobaczy Twoją wiadomość. Takie rozwiązania po prostu dla mnie nie działają. I znowu, wszystko zależy od relacji jaką masz z platformą medialną – i jej relacji z swoimi użytkownikami – pod kątem zaangażowania. Sama reklama to tylko jeden z elementów większej układanki.
Przejdźmy teraz do technologii. CODA Audio jest ważnym graczem na rynku. Jak zaadaptowałeś się w firmie i z jakimi wyzwaniami musiałeś się zmierzyć?
Szczerze mówiąc, jako że moim zapleczem była elektronika, adaptacja do głośników i powiązanych z nimi technologii była dla mnie łatwa. Nie miałem z góry przyjętych przekonań na temat tego, co jest możliwe, a co nie, dlatego też byłem całkowicie otwarty na zdobywanie wiedzy, nie zamiast na wyrażaniu opinii.
Ceremonia wręczenia nagród CODA Audio podczas Prolight + Sound 2018 – na zdjęciu: Paul Ward, David Webster, Jesko Purmann z AMBION GmbH oraz Svetly Alexandrov
Czy możesz przybliżyć nam strukturę personalną firmy?
Nie jestem pewien jak odpowiedzieć na to pytanie! Ujmijmy to tak: Svetly jako właściciel firmy i projektant, jest, jak można się spodziewać, potężną siłą napędową jeśli chodzi o technologię. Jego filozofią jest dążenie do bycia najlepszym i nieprzyjmowanie za pewnik, że podstawowych kwestii w dziedzinie mechaniki nie można ponownie rozważyć. Robienie tego w elektronice to tylko kompromis, który nie istnieje w słowniku CODA Audio! Mamy wyjątkowy zespół ludzi w każdej dziedzinie, który stale się powiększa. Niespełna rok temu stworzyliśmy dedykowany zespół zajmujący się wzmacniaczami, aby wyruszyć w dalszą drogę z tym bezkompromisowym podejściem.
Obecnie portfolio CODA Audio jest bardzo szerokie. Rozwiązania te adresowane są na rynek instalacyjny oraz rentalowy. Mógłbyś wymienić najważniejsze linie produktów? Może te innowacyjne?
Mamy trzy główne kategorie. Są to zestawy typu Point Source, systemy wyrównane liniowo stałokątowe, oraz systemy wyrównane liniowo. Wszystkie te produkty są „nowej generacji” i opierają się na naszych opatentowanych technologiach, co czyni je rzeczywiście najlżejszymi, najmniejszymi i najpotężniejszymi produktami dostępnymi obecnie na rynku.
David Webster na ISE 2020 podczas premiery ultra-kompaktowego systemu liniowego N-RAY CODA Audio
Systemy wyrównane liniowo Coda Audio zyskują w Polsce coraz większą popularność (dzięki firmie TOMMEX). Powiesz mi coś więcej o tej linii oraz jakie innowacyjne technologie w sobie zawiera?
Dostępnych jest pięć różnych systemów liniowych, z których dwa przeznaczone są na konkretne rynki. Jednak, co ciekawe, trzy z nich nie tylko działają jako oddzielne systemy, ale także bezproblemowo współpracują ze sobą w zakresie fizycznym i dźwiękowym. Jest to nasza seria VCA która obejmuje flagowy model AiRAY, ostatnio wprowadzony na rynek CiRAY oraz oryginalny ViRAY. Wszystkie te produkty można ze sobą łączyć i dopasowywać, aby osiągnąć najlepszy zwrot z inwestycji dla każdej firmy rentalowej. Połącz je z naszymi rozszerzeniami basowymi SC2, subwooferami SCV i SCP, a uzyskasz możliwość wdrożenia dowolnej wymaganej konfiguracji systemu.
Oferta jest bogata, znajdują się w niej bowiem wspomniane systemy koncertowe, zestawy typu point source, monitory, rozwiązania instalacyjne czy cała gama elektroniki. Czy rozwijanie i produkcja tak dużej liczby systemów nagłośnieniowych jest dla Was wyzwaniem?
Z zewnątrz może się tak wydawać, ale odpowiedź jest całkiem prosta, że dla nas to po prostu naturalna kolej rzeczy. Wiedza i zaangażowanie naszego zespołu pozwalają nam sprostać każdemu wyzwaniu.
Jako dyrektor do spraw sprzedaży i marketingu bez wątpienia analizujesz i badasz rynek przed wprowadzeniem nowych produktów. Jak taki proces przebiega od strony marketingowej, technologicznej i projektowej?
Obawiam się, że zdradziłoby to nasz sekret, więc niestety nie mogę odpowiedzieć 😊!
David Webster ze Svetly Alexandrov i Jean-Michel Jarre – ogłoszenie współpracy z CODA Audio podczas ISE 2023
Na zakończenie chciałbym zapytać o przyszłość. Doskonale wiemy, że obecnie dźwięk immersyjny jest ważnym kierunkiem rozwoju. Rozwijacie swój projekt pod nazwą SPACE by CODA. Czy immersja to przyszłość dźwięku koncertowego? Czy mógłbyś opowiedzieć nam więcej o swoim projekcie?
Składają się na niego dwie części – mamy SPACE HUB, nasz 128-wejściowy/128-wyjściowy procesor immersyjny, który można wykorzystać z naszym istniejącym produktem, a także z nowym produktem SPACE by CODA.
Przedstawienia teatralne zawsze były w jakiś sposób immersyjne, czy to wizualnie, czy dźwiękowo. Pytanie tak naprawdę dotyczy komercyjnej opłacalności systemu immersyjnego na potrzeby dźwięku koncertowego, a także ograniczenia dźwiękowe i fizyczne umiejscowienia systemu. Każdorazowo musi to być rozpatrywane w odniesieniu do konkretnego przypadku.
Jeżeli chodzi o SPACE by CODA, ta platforma została zaprojektowana tak, aby uczynić Twój system dźwiękowy całkowicie niewidocznym, bez jakichkolwiek kompromisów w zakresie dźwięku – w istocie dźwięk jest ulepszony, ponieważ zawsze słyszysz tylko dźwięk bezpośredni. To złożony temat, który najlepiej zgłębić się online pod adresem www.space.CODAaudio.com.
Dziękuję za rozmowę
Dzięki!
–
Jakub [Realizator.pl]: David, thank you for taking the time to talk to me. When I look at your Facebook profile, it seems like you’re always on the road 😉
David Webster: You can’t make a difference just sitting in an office, no matter how good your product is 😉
You have extensive industry experience. Tell me how your adventure with sound started and how your career has evolved?
I was originally a song-writer, guitarist, and singer in a rock band!
More years ago than I care to remember, I joined Klark Teknik as an electronics engineer – I think there were just eleven members of staff at the time. My career developed within that company as we acquired DDA and later, Midas. We brought many groundbreaking products to market from DN780 Digital Reverb and 3600 Digitally controlled Graphic equaliser, to Midas XL4 and H3000. They were fun years. In 2002, myself and then partner-in-crime Bob Doyle started a company called DiGiCo, which is now the console of choice for many live, theatre and broadcast events around the world.
Several years ago, I decided it was time for me to retire – that seemed like a good idea for about five months but I soon found myself getting bored. In a very timely intervention, a good friend Paul Ward, who was Sales Director for CODA Audio, showed me how unique and pioneering the company was in the area of driver design and I was blown away the first time I heard the products. I was amazed at the power and clarity that CODA loudspeakers delivered from enclosures that were so incredibly compact and light. The rest, as they say is history. I’ve been with CODA since and love being part of an independent company and team with a passion for being at the cutting edge of technology.
Today you are responsible for marketing at CODA Audio. What is the specificity of marketing work for such a specialist and hermetic industry as pro audio?
The best marketing opportunities lie within your own route-to-market structure because the pro audio sector it is very much a people-driven industry. No matter how good your product is, it’s equally important to consider the people that represent you and how you deal with those people and end users – at the end of the day we’re in a service industry.
As I run an online portal and I care about advertising contracts, I know that you need to meet many requirements for so I was completely open to learning such cooperation to take place. What does it depend on in your view?
It’s down to ROI. There are many platforms where you’re just buying space (and for a limited time) not knowing who is seeing your message. These simply do not work for me. Again, it’s down to the relationship you have with the media platform – and theirs with their readers – in terms of engagement. Advertising itself is just one part of the wider puzzle.
Let’s move on to technology. CODA Audio is an important player in the market. How did you adapt after joining the company and what challenges did you face?
To be honest, as my background was electronics, when it came to adapting to loudspeakers and the associated technologies it was easy. I had no pre-conceived ideas related to what was possible or not, so I was completely open to learning rather than being opinionated.
Can you say a little more about the personnel structure of the company?
Not sure how to answer this! Put it this way, as the owner of the company and designer Svetly is, as you would expect, a formidable driving force with regards to technologies. His philosophy is of wanting to be the best and not taking for granted the idea that you can’t re-address fundamental issues in the mechanical domain. Doing it in electronics is just a compromise, and that’s a word which does not exist within the CODA Audio vocabulary! We have an exceptional team of people across the board which continues to expand. It’s less than a year since we created a dedicated amplifier team to embark on our future in electronics with this no-compromise approach.
CODA Audio’s portfolio is very broad today. These are solutions aimed at the installation and rental market. Can you elaborate on the most important ones? Maybe the innovative ones?
We have three main categories. These are point sources, arrayable point sources and line arrays. All these products are ‘next generation’ and use our patented technologies, making them truly the lightest, smallest, and most powerful products on the market today.
The whole series of Line Array of systems is gaining popularity in Poland (thanks to TOMMEX). Tell us more about this product line and what innovative technologies it contains.
There are five different line array systems, of which two are aimed at specific markets. However, uniquely, three of them not only work as separate systems but seamlessly work together in the physical and audio domain. This is our VCA series which comprises our Flagship AiRAY, the recently launched CiRAY and the original ViRAY. All these products can be mixed and matched to achieve the best ROI for any rental company. Combine this with our SC2 Bass extension, SCV and SCP Subs, and you can deploy any type of system configuration required.
The offer is wide because you have the above mentioned concert systems, point source kits, monitors, installation solutions or a whole range of electronics. Is the development and production of such a large number of products a challenge for you?
It might appear from the outside that it would be, but the answer is quite simply that for us it is just a series of natural progressions. The expertise and dedication within our team enables us to meet every challenge.
As a Sales and Marketing Director, you certainly analyse and research the market before introducing new products. What does this process look like from the marketing, technological or design side?
Ah, I’m afraid that would be giving away our secret – so unfortunately I can’t really answer 😉!
Last, but not least, I would like to ask you about the future. We know well that today immersive sound is the direction. You are developing your own project called SPACE by CODA. Do you think immersion is the future of concert sound? Can you tell us more about your project?
There are two parts to this – we have SPACE HUB, our 128 in / 128 out Immersive Processor which can be used with our existing product as well as with the new SPACE by CODA product.
Theatrical shows have always been immersive in some way, whether visual or audio. The question really is the commercial viability of an immersive system for concert sound, and the audio and physical constraints on system placement. Invariably, this has to be considered on a case-by-case situation.
With regards to SPACE by CODA, this platform is designed to make your sound system truly invisible, without any audio compromise – in fact audio is enhanced, as you only ever hear the direct sound. This is an in-depth subject best reviewed on line at www.space.CODAaudio.com
Thank you for the interview
Thanks!
Dystrybucja w Polsce
ul. Arkadowa 29 | 02-776 Warszawa
+48 (22) 853 58 02 | +48 (22) 852 30 50 | | www.tommex.pl