21-02-2025

Jakub Krzywak

Sezon już wkrótce więc warto sprawdzić co w trawie piszczy 😉 A kiedy poznałem Michała to już wiedziałem, że bardzo się polubimy ponieważ ilość dowcipów w ciągu naszej rozmowy telefonicznej przeszła moje najśmielsze oczekiwania. Oczywiście rozmawialiśmy również o sprawach poważnych czyli rentalu, nagłośnieniu, przygodzie z dźwiękiem oraz wielu ciekawych aspektach z życia zawodowego Michała. Ta przygoda trwa już od wielu lat. I ciągle czuć w tym niesamowitą pasję i chęć rozwoju. A rozwój to również inwestycje w najnowocześniejszą technologię. I właśnie przyszedł czas na nowy system line-array w postaci HK Audio COSMO. To pierwszy użytkownik tego systemu w Polsce i wcale mnie to nie dziwi, że to właśnie Michał jest pierwszym właścicielem bo jest to osoba która od początku zaufała rozwiązaniom HK Audio wybierając własną drogę rozwoju.

Od dłuższego czasu zastanawiałem się czy w dobie kilku topowych marek jest jeszcze przestrzeń na zupełnie coś nowego? Okazuje się, że tak choć droga ta nie jest na pewno łatwa. Musi upłynąć trochę czasu, aż realizatorzy dźwięku zapoznają się z nowym systemem, „zagrają” na nim oraz wpiszą w rider techniczny. Ale według mnie warto ponieważ po pierwsze to zawsze wprowadza świeżość w branży, a po drugie możemy poznać kolejne rozwiązania technologiczne.

Wracając do COSMO kto był na ostatniej edycji Soundedit w Łodzi miał okazję posłuchać tego systemu opartego na 8-calowych przetwornikach. Byłem tam osobiście na odsłuchach. System zabrzmiał bardzo spójnie w całym paśmie, a przy okazji dysponował naprawdę dużą dynamiką. Michał wybrał wersję na 10-calowych przetwornikach. Bardzo chciałbym posłuchać tego systemu w plenerze i zapowiada się, że już w kwietniu będę miał okazję! A teraz zapraszam na rozmowę z Michałem.


Michał, chyba nie mieliśmy okazji się jeszcze poznać?

Michał Ciechanowicz: Osobiście nie ale jak widzę mamy kilku wspólnych znajomych 😉

To prawda. Jak wiesz nasza branża jest dość mała. Powiedz kiedy zacząłeś swoją przygodę z audio?

Firma, którą prowadzę wystartowała w 2003 roku. Natomiast przygodę z muzyką rozpocząłem jeszcze w czasach szkoły podstawowej – równolegle uczęszczałem do Szkoły Muzycznej I stopnia, którą ukończyłem w klasie fortepianu. Od roku 1988 do 2014 byłem też zawodowym DJ-em (prowadziłem agencje artystyczną) rezydując na przestrzeni tych lat w wielu klubach na terenie Polski południowej.

Czym dzisiaj zajmujesz się w obszarze rentalu?

To kilka równoległych zajęć – posiadam 3 sceny mobilne w rozmiarze 8 x 6 metrów z nagłośnieniem i oświetleniem więc są to usługi w zakresie kompleksowej produkcji imprez w plenerze. Drugą, nie mniej ważna częścią mojej pracy jest projektowanie, dobór, sprzedaż oraz instalacja systemów nagłośnieniowych i oświetleniowych. Zajmuję się również wynajmem nagłośnienia, oświetlenia oraz sprzętu dla DJ’ów (gramofony, miksery, odtwarzacze CD, itp.)

Czyli jesteś integratorem oraz działasz w rentalu. To chyba dobry sposób aby zapewnić sobie zajęcie na cały rok?

Tak – to się wzajemnie uzupełnia.


Jesteś również zaangażowany w biznes związany z marką HK Audio w tej części kraju. Powiedz dlaczego wybrałeś HK Audio?

Markę HK Audio poznałem w latach 2000-2010 kiedy pracowałem w sklepie muzycznym. Od samego początku zauważyłem, że są to produkty solidnie wykonane, o bardzo dobrych parametrach, a także o wysokiej bezawaryjności (niemiecki producent daje możliwość przedłużenia gwarancji do 5 lat). Ponadto ma bardzo szerokie spectrum produktów – od małych przenośnych systemów aktywnych poprzez kilka serii instalacyjnych (również 100V), aż do systemów koncertowych.

Gdzie w takim razie znajdziemy Twoje usługi?

To głównie nagłośnienie od konferencji, eventów firmowych do koncertów i festiwali plenerowych. Równolegle sprzedaż, instalacje do domów kultury, sal konferencyjnych, sal bankietowych, klubów muzycznych, dyskotek, restauracji, sklepów, sal treningowych czy siłowni.


Spectrum realizacji nagłośnienia jest w takim razie szeroki?

Do tej pory były to najczęściej eventy firmowe, dni miast, małe festiwale, a także koncerty, imprezy typu Sylwester, dożynki czy nagłaśnianie imprez i zawodów sportowych, targowych.

A na jakim sprzęcie pracowałeś przez te wszystkie lata?

Od samego początku czyli od 2003 roku na marce HK Audio. Najpierw były to systemy aktywne ACTOR, ELIAS czy LINEAR 5. Od momentu zakupu pierwszej sceny mobilnej wynikła potrzeba posiadania systemu bardziej dalekosiężnego – wybrałem Linear 5 LTSA (byłem pierwszym użytkownikiem w Polsce). Setup składał się z 8 modułów LTSA i 12 x LSUB4000A oraz monitorów aktywnych Linear 5 112 XA w ilości 8 sztuk.

A teraz przyszedł czas na coś większego i również HK Audio. COSMO stoi już u Ciebie na magazynie, a w sumie to masz pierwszą „sztukę” za sobą 🙂

Tak! Zakupu dokonałem w grudniu 2024 roku natomiast pomysł na posiadanie systemu COSMO „urodził się” w listopadzie 2019 kiedy to byłem w fabryce HK Audio na premierze tego systemu. Zakup planowałem na maj 2020 ale pandemia spowodowała zmianę planów.


Ten okres był wtedy trudny dla nas wszystkich. Jesteś pierwszym użytkownikiem systemu COSMO w Polsce. Większość realizatorów zespołów będzie musiało zagrać aby przekonać się o jego walorach brzmieniowych. Nie obawiasz się pewnych perturbacji z tego względu?

Nie, nie obawiam się – uważam, że każdy kto posłucha COSMO nie będzie miał wątpliwości co do walorów brzmieniowych, jakości i skuteczności. To jest bardzo dopracowana konstrukcja. Podobna sytuacja była z systemem LTSA – też byłem pierwszym użytkownikiem, i nie było nikogo kto po zagraniu na nim „sztuki” był niezadowolony.

Czyli wpisanie COSMO w rider to tylko kwestia czasu. W takim razie jaki set wybrałeś?

12 modułów szerokopasmowych C10 , 12 zestawów nisko-tonowych CSUB118, 2 x CX 8 (front-fill). Całość napędzają 2 wzmacniacze mocy Powersoft X8.


Konstrukcja oparta na 10-calowych przetwornikach czyli największy gracz w ofercie systemów koncertowych HK Audio. Powiedz więcej o konstrukcji modułu.

Jak sama nazwa wskazuje w module znajdują się 2 głośniki 10-calowe marki SICA z cewką 2,5 cala oraz 2 drivery B&C 1,4 cala z 3 calowa cewką. Nominalnie dyspersja wynosi 60/10 stopni natomiast producent wyposażył każdy moduł w dodatkowe „skrzydełka”, które po zainstalowaniu rozszerzają dyspersję do 80/10 stopni. C10 jest najmocniejszym modułem w całej serii COSMO, a jego skuteczność sięga 147 dB!

Skuteczny moduł! Jak rozwiązane zostało riggowanie?

COSMO jest jednym z najlepiej zaprojektowanych systemów do transportu. Jest wyposażony w „deskrolki”, pokrowce oraz case’y – wszystkie elementy systemu spakowane do transportu zajmują wymiar ½ lub 1 europaletę. Do montażu wystarczą dwie osoby. Procedura kątowania grona w trybie compressed mode jest bajecznie prosta i nie wymagająca siły – odsyłam do filmów producenta.

Miałem okazję posłuchać systemu COSMO podczas Soundedit w Łodzi. Byłem bardzo pozytywnie zaskoczony. Jednak był to system na 8-kach. Zdążyłeś już zagrać jakąś „sztukę”?

Jak widać na fotografiach była to impreza na hali sportowej. Konfiguracja – 2 grona po 6 modułów szerokopasmowych C10, 2 x CX8 jako front-fill oraz 12 subbasów CSUB118 w konfiguracji end-fired. Jestem bardzo zadowolony zarówno z brzmienia systemu jak i pokrycia dźwiękiem widowni. Moje odczucia to niezwykła głębia wokalu i szczegółowość gitar. Montaż systemu (w dwie osoby) zajął 1 godzinę i 40 minut, a demontaż 1 godzinę 10 minut (wraz z rozładunkiem i załadunkiem na busa).


Naprawdę niezły czas. A to ważne kiedy zazwyczaj jest mało czasu do startu imprezy. A kiedy zagrasz pierwszy plener? Chętnie się wybiorę do Ciebie na odsłuchy.

Najprawdopodobniej w połowie kwietnia – nie jest to jeszcze na 100% potwierdzone ale jak tylko data będzie ustalona nie zapomnę Cię poinformować.

Dziękuję. W takim razie widzimy się w Sosnowcu!

Dokładnie!

Galeria zdjęć:

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński

Fot. Krzysztof Flisiński