15-07-2016
Jakub Krzywak
Polskie miasto Wrocław jest Europejską Stolicą Kultury 2016, któremu to statusowi towarzyszą liczne imprezy. Obejmują one widowisko Kwartet Flow, które składa
się z czterech przedstawień na dużą skalę osadzonych w miejskiej scenerii rzeki Odra. Osiągnęły one swoją kulminację w połowie czerwca, z procesorem sygnałowym Yamaha MRX7-D obsługującym ogromny system nagłośnieniowy Nexo z miksowaniem przez pięć konsol cyfrowych Yamaha.
Mosty, Duchy Wrocławia, Flow (I i II) oraz Niebo, poszczególne części Kwartetu Flow odbywają się pomiędzy czerwcem 2015 a grudniem 2016. Punktem kulminacyjnym było widowisko Flow II, które odbyło się w scenerii rzeki Odry wieczorem dnia 11 czerwca.
Przy udziale 300 wykonawców z kilku orkiestr i akademii muzycznych z Polski, Niemiec, Izraela i Republiki Czeskiej, publiczność przekraczająca 100.000 osób wysłuchała specjalnie skomponowanych utworów pięciu kompozytorów.
Obsługę dźwiękową tego wydarzenia, składającą się z 14 wież nagłośnieniowych PA z głośnikami Nexo STM M28 i subwooferami CD18, zapewniła wiodąca firma wynajmująca sprzęt PogoArt. Wszystkie wzmacniacze NXAMP4x4 systemu zostały wyposażone w karty Dante, co pozwoliło na połączenie całego nagłośnienia w jedną sieć. System obsługiwał 34 oddzielne kanały, które były zarządzane przez procesor głośnikowy Yamaha MRX7-D.
Paweł Zachanowicz (Application/Sales Engineer, Yamaha Music Europe) współpracował ściśle z technikiem systemów Nexo Valem Gilbertem i Sławkiem Pogorzałą z PogoArt w zakresie projektowania i konfiguracji systemu.
„Każdy sygnał zawierał ośmiozakresowe parametryczne korektory opóźnienia. Nagłośnienie musiało objąć brzeg rzeki przekraczający 800 m długości, niektóre kanały potrzebowały ponad 1500 ms opóźnienia, aby cała publiczność cieszyła się czystym dźwiękiem. W sumie procesor MRX7-D obsłużył opóźnienie czasowe przekraczające 10 sekund”, mówi Paweł.
Sama skala pokazu i liczba wykonawców oznaczała, że potrzebnych było co najmniej pięć konsol cyfrowych Yamaha, żeby to zmiksować. Sześć jednostek wejścia-wyjścia Rio3224-D doprowadzało dźwięk do CL5, która miksowała część orkiestry, a CL3 miksowała perkusję orkiestrową i chór. Submiksy były kierowane w formie grupy do konsolety głównej CL5, która zarządzała całością na froncie sceny.
Grupy audio były również kierowane do konsolety monitorowej QL5, podczas gdy QL1 była używana do komunikacji pomiędzy sceną a frontem, jak również do zapowiedzi i kierowania audio do dodatkowych systemów transmisji video poza obszarem głównej widowni. Zastosowano również kilka jednostek Ro8 używanych z serią głośników Nexo PS pokrywających miejsca, gdzie nie sięga system główny, w pobliżu głównych wież nagłośnieniowych PA.
„Największymi wyzwaniami produkcji audio był rozległy obszar do objęcia i odległość między sceną a umiejscowieniem konsolety obsługującej front sceny”, mówi Paweł. „Posiadanie całego systemu w sieci Dante oznaczało, że byliśmy w stanie zarządzać sterowaniem i przekierowywaniem dźwięku, podczas gdy wykorzystanie systemu Nexo oznaczało, że dźwięk będzie spójny dla całego obszaru. Procesor MRX7-D umożliwił sterowanie systemem i programowanie skomplikowanych opóźnień w bardzo intuicyjny sposób, dzięki czemu pokaz brzmiał fantastycznie i był centralnym elementem obchodów związanych z Europejską Stolicą Kultury 2016”.
Dystrybucja w Polsce
Siemensstrasse 22-34 | 25462 Rellingen
Germany | https://pl.yamaha.com