31-03-2025

Jakub Krzywak
Na rok 2024 przypadły 40-te urodziny kanadyjskiego producenta, co też odbiło się szerokim echem podczas odbywających się jedne po drugich targach NAMM oraz ISE. Jedną z największych, i to w dosłownym ujęciu, nowości tychże wystaw, okazał się system liniowy VGt, mający według jego twórców podnieść jeszcze wyżej poprzeczkę dla wielkoformatowych nagłośnień. Już samo spojrzenie na deklarowany SPL, wynoszący w peaku 151 dB dla 1 modułu z odległości 1 metra pozwala oczekiwać, że będzie to naprawdę mocny zawodnik. Pasmo przetwarzania rozpoczynające się od 50 Hz pozwala natomiast na zrezygnowanie z typowego układu subwooferów na rzecz infra-subów uzupełniających system o zupełnie najniższe oktawy, czyli tzw. „tektonikę”.
Takim wstępem w lutym zeszłego roku Przemek Waszkiewicz rozpoczął swój opis systemu ADAMSON VGt (tutaj link). Minął rok, system zdążył zagrać z kilkoma dużymi firmami retalowymi światowe trasy koncertowe, festiwale czy koncerty. W międzyczasie odbyła się prezentacja systemu VGt w Europie. Na zaproszenie dystrybutora – firmy ProAUDIO-AVT – wybrało się kilka osób aby na własnej skórze przekonać się o możliwościach systemu. I jak udało nam się dowiedzieć byli pod wrażeniem. Zapytajmy w takim razie u źródła co oferuje VGt 🙂 Zapraszam na rozmowę z Kubą Mikołajczakiem.
Kuba z Realizator.pl: ADAMSON to czołowy producent systemów nagłośnieniowych. Jednak dotychczas na naszym “podwórku” poznaliśmy głównie średnio-formatowe systemy jak choćby S10.
Kuba Mikołajczak [ProAUDIO-AVT]: Tak, to prawda. Seria S jest bardzo trafiona jeżeli chodzi o polski rynek. S10 jest wydajne, lekkie, dobrze brzmi i zabiera tylko dwie drogi wzmacniacza. To wszystko powoduje, że polskie firmy wykazują naprawdę duże zainteresowanie systemem S10.
Jednak Adamson nieustannie pracuje nad nowymi rozwiązaniami, co przekłada się na nowe produkty jak choćby wielkoformatowy system VGT oferujący niespotykany SPL przy zachowaniu pełnego brzmienia. Kanadyjczycy wdrożyli nowy pomysł na przetwarzanie średniego pasma, odpowiedzialnego za wokal, a więc w znakomitej większości wydarzeń najważniejszego elementu koncertów. Brak zawieszenia w głośniku średniotonowym oraz przeznaczenie go do reprodukcji pasma 300-4000Hz (brak podziału w paśmie odpowiedzialnym za wokal) powoduje, że system brzmi niesamowicie naturalnie nawet z dużej odległości. Słuchanie tego systemu ma być podobne do słuchania dobrych monitorów studyjnych. No i faktycznie, po wielu odsłuchach uważam, że nie ma obecnie lepszego rozwiązania na rynku. Bliskość i szczegółowość dźwięku jest dotąd niespotykana. Z pewnością pozwali to lepiej/łatwiej ograć trudne akustycznie miejsce czy zwyczajnie dostarczyć mniejszą ilość sprzętu redukując koszty.
Kanadyjczycy stwierdzili, że już czas na aktywne i zdecydowanie większe systemy?
Ależ skąd. Seria E15, a więc duży format jest na rynku od lat. Rozwiązania aktywne wprowadzone zostały również ładnych parę lat temu. Nowością jest raczej połączenie wszystkiego co najnowsze, najlepsze i sprawdzone. Jeśli przyjrzeć się „wyposażeniu” systemu VGT, to mamy na pokładzie ogromny SPL, AVB, kardioidę, optymalizację pasma dzięki obecności procesora DSP w każdym module VGT, kewlar, rewelacyjny i innowacyjny głośnik średniotonowy M140, relatywnie niską wagę, no i zdecydowanie najlepszy „sound” z jakim subiektywnie miałem do czynienia.
Kazali sobie trochę czekać na nową linię. Jak się domyślam wcale nie jest łatwo zaprojektować zupełnie od zera moduł wzmocnienia, wykonać implementację, liczne testy?
To nie do mnie pytanie, ale faktycznie może nie być łatwo 😉 Na poważnie po wizycie w fabryce, w Port Perry, nie mam złudzeń jak olbrzymim przedsięwzięciem jest zaprojektowanie, wyprodukowanie oraz wdrożenie produktu, który będzie pracował na wszystkich rynkach świata. Tym bardziej, że Adamson nie jest firmą wielkości znanego producenta telefonów.
Opowiedz trochę więcej o konstrukcji.
Sama konstrukcja wielkoformatowego systemu nagłośnieniowego nie zmieniła się znacząco od lat. Nadal oglądamy głośniki średnio, nisko oraz wysokotonowe tworzące szyk liniowy po spięciu wielu modułów. Co innego jeżeli chodzi o zastosowane technologie. Tutaj znajdziemy wiele ciekawostek porównując VGT do np. poczciwego E15.
Jak już wspomniałem nowością są dodatkowe głośniki niskotonowe umożliwiające tworzenie układu karioidalnego z możliwością przełączania do układu omni, w którym głośniki 10-calowe wspomagają dolne pasmo, którego swoją drogą nie brakuje. M140, czyli nowy głośnik średniotonowy, który praktycznie nie zniekształca. Rozwiązanie to oczekuje na patent i uwierz mi robi wrażenie. AVB – cała struktura odpowiadająca za dystrybucję sygnału audio oparta jest o sięć AVB. Dzięki dodatkowym urządzeniom takim jak NDS (Network Distribution System), PDS (Power Distribution System), Gateway oraz Bridge posiadamy możliwość redundantnego rozprowadzenia sygnału audio do każdego modułu stosując jedną skrętkę (tak, jedną – NDS dokonuje zamiany dwóch sieci z dwóch skrętek do dwóch sieci w jednej skrętce wykorzystując wszystkie pary tejże). Pozostałe urządzenia pozwalają na łączenie wielu konsolet z systemem, wyprowadzanie sygnału audio na zewnątrz w celu połączenia systemu aktywnego oraz pasywnego opartego o wzmacniacze Lab Gruppen.
Warto zauważyć, że do postawienia naprawdę sporego systemu typu 18 x VGT na stronę potrzebujemy zaledwie kilka „U” w skrzyni transportowej. Unikamy kosztów związanych z zakupem, transportem, ogólnym utrzymywaniem kilkudziesięciu wzmacniaczy lub procesorów, które są sercem systemu, ponieważ jak już wspominałem każdy moduł VGT lub jakikolwiek inny z grupy Vergence oraz CS posiada w sobie wzmacniacze oraz procesor. Ciekawe, że w przypadku VGT moduł waży jedynie 85 kilogramów oferując takie możliwości.
VGt to nowa, innowacyjna linia marki czy po prostu kolejny system nagłośnieniowy?
Nazwałbym to grupą produktów. Wszystkie produkty z Vergence Group będą aktywne i inteligentne. Adamson stawia na filozofię jaką reprezentuje system VGT. W najbliższym czasie możemy się spodziewać kolejnych niespodzianek po zaprezentowanych już subwooferach VGS oraz monitorach MG10.
Miałem okazje przyjrzeć się bliżej modułom podczas Soundedit. Ty byłeś na odsłuchach w Holandii. Potrafisz obiektywnie ocenić jego możliwości brzmieniowe?
Obiektywnie? A ktoś potrafi to robić obiektywnie?
Masz rację 🙂
Szczerze, przez wiele lat miałem swojego faworyta w kontekście dużego dźwięku na arenę, na festiwal plenerowy. To się zmieniło. Uważam, że przez nowy środek M140 oraz wysoki SPL nie ma obecnie nic lepszego niż VGT. O VGs i tym co Adamson przedstawi wkrótce nie wspominając.
Wiele pytań rodzi się w mojej głowie kiedy mówimy o dużym i aktywnym systemie. Co możesz powiedzieć o modułach wzmacniacza i ich możliwościach na zmienne warunki atmosferyczne?
Wzmacniacze są produktowane również w Port Perry. W środku modułu znajdziemy 5-kanałów wzmacniacza (HF,MF,LF 13”,LF 13”, LF 10” cardio). W ślad za tym znajdują się tam 4 kanały DSP (HF,MF, LF 13”, LF 10”). Wszystko to sprytnie zapakowane tak, aby było bezpiecznie podczas deszczu i innych fanaberii natury. VGT został użyty wielokrotnie na etapie testów oraz w trakcie regularnych festiwali i nikt nie słyszał o awarii spowodowanej trudnymi warunkami, np. atmosferycznymi. Nie ma strachu.
Co z riggowaniem, predykcją i strojeniem. Jest jakiś przełom?
Rigging systemu jest raczej łatwy i przyjemny, oparty o sprawdzone i opatentowane rozwiązanie Autolock™. Wygodne rolki oraz covery zostały zaprojektowane z myślą o sprawnym i efektywnym transporcie. Adamson pomyślał o wszystkim oferując bogaty zbiór akcesoriów ułatwiających pracę z VGT.
Jeżeli chodzi o predykcje i strojenie, to mamy tu przełom. Całość obsługi systemu zamyka się w jednej aplikacji AI (Array Intelligence). AI składa się z kolejnych zakładek, w których kolejno projektujemy, konfigurujemy, stroimy, kontrolujemy pracę, odczytujemy ewentualne awarie systemu. Oprogramowanie jest regularnie uaktualniane o kolejne funkcje i już jest niezłym kombajnem, a zapowiada się, że będzie jeszcze lepiej 😉
Kiedy usłyszymy VGt na pierwszych trasach koncertowych w Polsce?
Pierwsze koncerty już były, ale niebawem będzie można spotkać system w codziennej pracy. Planujemy również dzień demo. Nie chcę obiecywać konkretnej daty, ale jest to kwestia paru miesięcy. Trzeba zgrać wiele prywatnych kalendarzy i zmieścić się w wolnym od koncertów terminie.
Dzięki za spotkanie
Miło mi!
Dystrybucja w Polsce
ul. Graniczna 89A | 54-530 Wrocław
+48 (71) 72 42 510 | | www.proaudio.pl