28-02-2011

Jakub Krzywak

Fińska grupa Apocalyptica to zespół łączący klasyczne instrumenty z metalowym ciężkim brzmieniem. Są zbyt ciężcy by można było przyporządkować ich muzykę do klasyki, ale również wykorzystują instrumenty, które w metalu zazwyczaj nie są obecne.

Apocalyptica powstała w 1993 roku w Helsinkach. Zespół założyło czterech absolwentów prestiżowej, fińskiej Akademii Sibeluisa: Eicca Toppinen, Paavo Lötjönen, Max Lilja i Antero Manninen.

Zespół zawitał 24 lutego do Krakowa. Koncert odbył się w Teatrze Łaźnia Nowa i był częścią trasy promującej najnowsze wydawnictwo grupy zatytułowane „7th Symphony”.

Dzięki uprzejmości firmy DPA Microphones (serdeczne podziękowania składamy na ręcę Pana Nikolaja Lentz Rudyka) nasza redakcja miała możliwość uczestniczenia w technicznych przygotowaniach do krakowskiego koncertu.

System nagłośnieniowy, który towarzyszył ekipie technicznej na całej międzynarodowej trasie grupy Apocalyptica oparty został o markę L-Acoustics (L-Acoustics KARA: 16 na stronę, L-Acoustics SB228: 4 na stronę, L-Acoustics SB18: 8 sztuk po środku, L-Acoustics KARA: 2 sztuki jako front fill). Systemem zarządzał procesor marki Dolbe Lake, a osobiście Michael (realizator zespołu) wybrał jako konsoletę FOH rozwiązanie z pod szyldu Digidesign’a.

O technicznych aspektach koncertu Jędrzej Cieszyński rozmawiał z realizatorem FOH zespołu Apocalyptica Panem Michaelem Bauerem, który wcześniej współpracował z takimi międzynarodowymi gwiazdami jak Rammstein, Clawfinger, Ozzy Osbourne, czy Tom Jones.

 

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z realizacją koncertów? Czy posiadasz wykształcenie kierunkowe?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Przy nagłośnieniu zacząłem pracować już ponad 23 lata temu. Najpierw pracowałem w niewielkiej firmie nagłośnieniowej, gdzie głównie jeździłem z kilkoma paczkami na wszelkiego rodzaju wiece, protesty, manifestacje i konferencje. Tam tak na prawdę dostałem największą szkołę, ponieważ właściciel uważał, że nie potrzebne są żadne procesory i equalizery i muszę sobie dawać radę z tym co mam na stanie. Potem przechodziłem do coraz większych firm.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Czy na koncertach takich jak ten preferujesz systemy liniowe czy klasyczne? Jakich producentów cenisz sobie najbardziej?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Zazwyczaj pracuję na systemach liniowych i w takim wypadku najbardziej lubię L-Acoustics, ale oczywiście uwielbiam również klasyczne systemy takie jak np. Nexo Alfa czy Turbosound. Nie lubię stosować systemów liniowych wtedy, gdy zupełnie mija się to z celem i więcej gram po ścianach niż w publiczność.

Jeśli chodzi o duże systemy to lubię K1 i d&b J series, natomiast przy mniejszych systemach preferuję L-Acoustics Kara.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

A konsolety? Ciekawi mnie czy wolisz pracować na cyfrze czy analogu?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Stoły cyfrowe zmierzają teraz mocno w stronę analogów zarówno pod względem brzmienia jak i obsługi. Moimi ulubionymi stołami są XL8 i PRO6 pod warunkiem, że poprawi się software, ponieważ jest w nim jeszcze wiele błędów. Na tę krótka trasę wybrałem akurat Digidesign’a z uwagi na wygodę. Jeśli miałbym grać na analogu wybrałbym Midas’a XL4.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Do nagłośnienia instrumentów używasz mikrofonów marki DPA. Dlaczego akurat wybór padł na tą markę? Czy porównywałeś je z innymi rozwiązaniami na rynku?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Na początku graliśmy na Audio-Technice, ale postanowiliśmy spróbować jak brzmią inne mikrofony. Wybraliśmy DPA, które najpierw zastosowaliśmy w studio podczas nagrań i osobiście bardzo mi się spodobały ze względu na brzmienie. Uważam że, najnaturalniej oddają brzmienie smyczków, a i na scenie nie ma z nimi żadnego problemu, zwłaszcza że wszyscy muzycy grają na systemach dousznych.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Jak przygotowujesz się do koncertu zespołu Apocalyptica?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Staram się zawsze myśleć jakie brzmienie chcę osiągnąć podczas koncertu i próbuję wymyślić jak to najlepiej zrobić. Oczywiście nie zawsze się to udaje lub trwa to czasem długo, ale lubię się wcześniej zastanowić jak to wszystko ma brzmieć zanim podejdę do stołu.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Z jakimi artystami współpracowałeś i z kim pracowało Ci się najlepiej?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Trochę tego było, ale jeśli chodzi o bardziej znane gwiazdy to m.in.: Rammstein, Clawfinger, Ozzy Osbourne, Tom Jones no i oczywiście Apocalyptica.

Najprzyjemniej pracowało mi się z Tom’em Jones’em, wtedy jeźdźiłem jako inżynier V-Dosca, natomiast jeśli chodzi o realizacje to najmilej wspominam Rammstein.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Czyli z Rammstein’em zagrałeś swój ulubiony koncert?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Tak, to było w Buenos Aires. Masa ludzi i świetna atmosfera.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Jeśli mógłbyś wybrać aparaturę na duży koncert plenerowy na czym najchętniej byś zagrał?

Michael Bauer [Apocalyptica]

Myślę że wybrałbym po 16 sztuk K1 na stronę, do tego 48 dołów SB228, na frontfill i outfill Kara, a mikser oczywiście Midas XL4.

Jędrzej Cieszyński [realizator.pl]

Dziękuję za poświęcony czas i życzę udanej realizacji!

Michael Bauer [Apocalyptica]

Ja również dziękuję i jednocześnie zapraszam na koncert.

Pliki do pobrania