15-10-2010

Jakub Krzywak

Firma Roland jak zwykle zachwyca nam nowymi propozycjami w segmencie zarówno instrumentów muzycznych, oraz profesjonalnych rozwiązań audio-video.

1 września tego roku swoją premierę miało kilkanaście nowych propozycji skierowanych do muzyków, oraz realizatorów dźwięku. Na stronach internetowych Roland Connect (www.rolandconnect.com), oraz polskich stronach firmy Roland (www.rolandpolska.pl) znajdziemy znajdziemy m.in.: Juno-Gi – mobilny syntezator z wbudowanym rejestratorem cyfrowym, AX-Synth Black Sparkle – syntezator naramienny w kolorze czarnym, Octo-Capture 10 x 10 24-bit/192 kHz – interfejs audio, RD700NX – pianino cyfrowe, FP-7F – pianino cyfrowe, C-380 – organy klasyczne, oraz serię pianin cyfrowych HPi.

O nowościach jakie we wrześniu zostały zaprezentowane przez firmę Roland rozmawiałem z Jakubem Szczypkiem z polskiego oddziału firmy Roland.

 

Realizator.pl

Firma Roland co pewien okres czasu zachwyca nas nowościami zarówno z sektora pro-audio jak i instrumentów muzycznych. Powiedz co ciekawego zaprezentowała tym razem po 1 września tego roku?

Jakub Szczypek [Roland Polska]

Wysyp nowych produktów jaki miał miejsce 1 września w firmie Roland to odpowiedź na rosnące potrzeby muzyków. Założenie jest takie, by cyklicznie wypuszczać na rynek ulepszane modele produktów w różnych kategoriach zamiast stawiać na obniżki cen lub wyprzedaż stanów magazynowych czy też na promocje trwające cały rok. Ostatnio pojawiły się nowe produkty w kategoriach: pianina, syntezatory, organy, wzmacniacze, kostki gitarowe, interfejs audio i edytor programowy. Pełna lista tych nowości dostępna jest na stronie RolandCONNECT.com i na rolandpolska.pl.

Realizator.pl

Dużą część nowości stanowią oczywiście pianina. Nowość z serii Juno – Juno-Gi, pianina cyfrowe RD-700NX, FP-7F czy HPi-7F. Jakie znaki szczególne możemy w nich wyróżnić?

Jakub Szczypek [Roland Polska]

W pianinach wyróżnia się wprowadzenie modelowanego brzmienia SuperNATURAL Piano i ulepszenie stosowanych klawiatur – tu nowością jest klawiatura PHA III (wcześniej obecna tylko w V-Piano), której odmiany występują w modelach RD-700NX, HPi-7F, FP-7F. Zwiększa się ilość sprzętu zasilanego bateryjnie. Dzięki temu staje się możliwa do zrealizowania koncepcja grania w miejscach niedostępnych wcześniej z powodu braku prądu. Z instrumentami i wzmacniaczami zasilanymi bateryjnie, koncert można grać dosłownie wszędzie, czy to na ulicy czy w plenerze. Przykładem są instrumenty Roland JUNO-Gi, AX-Synth, GAIA, albo wzmacniacze BA-330, AC-33, K-110 i wiele innych urządzeń.

Ciekawostką jest pojawienie się instrumentów spersonalizowanych na dany rynek. Ten kierunek reprezentuje pianino z funkcjami edukacyjnymi zawierające całkowicie spolszczone menu i wbudowane ćwiczenia muzyczne, model Roland HPi-7F. Aby skorzystać z jego wbudowanych programów edukacyjnych i gier muzycznych wcale nie trzeba znać języka angielskiego. Tak samo do tworzenia własnego brzmienia fortepianu za pomocą pokładowej funkcji Piano Designer, nagrania utworu na wbudowanym rejestratorze 16 śladowym, do ustawiania parametrów systemowych – te wszystkie funkcje obsługiwane są w języku polskim. Napisy, nuty i grafika pojawiają się na dużym ekranie LCD wbudowanym w pulpit do nut. Dzięki nieskomplikowanemu panelowi instrumenty firmy Roland są intuicyjnie proste w obsłudze i nie wymagają żmudnego procesu zapoznawania się z dołączonymi do nich instrukcjami obsługi.

Realizator.pl

Ciekawią mnie również organy klasyczne, oraz wzmacniacze gitarowe…

Jakub Szczypek [Roland Polska]

Dla zawodowych organistów firma Roland przygotowała prawdziwy rarytas: przystępne cenowo organy dwu manuałowe C-380 w luksusowej obudowie, zawierające brzmienia z biblioteki firmy Roland i Rodgers, które wybrzmiewają niemalże jak w prawdziwej katedrze dzięki dołączanym satelitom głośnikowym i wbudowanemu w organy systemowi ambience RSS. Z wielością nietuzinkowych funkcji, a także klasycznym wyglądem, model C-380 jawi się jako idealny zamiennik organów piszczałkowych dla kościołów, kaplic, świątyń – a także do domów, gdzie można swobodniej ćwiczyć np. na słuchawkach. Mniej wyszukany wygląd posiada nowa seria wzmacniaczy gitarowych CUBE-XL, ale to ich zaleta, bo nie znam gitarzysty który chciałby mieć w „piecyku” zamykaną roletę osłaniającą panel sterowania – no chyba że przed klawiszowcami, którzy stale chcą ich ściszać.

Wspomniana nowa seria wzmacniaczy gitarowych CUBE-XL posiada większą moc i większą ilość wbudowanych funkcji takich jak np. trzeci kanał SOLO , więcej wbudowanych symulacji wzmacniaczy COSM, większa ilość efektów, wydłużony do 80 sekund czas loopera. Obie funkcje (SOLO i dłuższy looper) oraz unikalny efekt sprężynowego pogłosu vintage znaleźć można w wersji 80 watowej i 40 watowej. Ciekawostką jest, rozdzielenie funkcji delay/reverb na dwie oddzielne gałki, dostępnej teraz także w modelu CUBE-20XL (model CUBE-15XL nie posiada pogłosu w ogóle). Wszystkie modele zawierają nowe symulacje wzmacniaczy COSM – nawet 15 watowy CUBE-15XL dostał brzmienie EXTREME oraz słynny METAL ZONE.

Realizator.pl

W ofercie firmy Roland pojawiło się również nowe oprogramowanie do projektowania brzmień popularnego syntezatora GAIA. Co oferuje nowy software?

Jakub Szczypek [Roland Polska]

Nowe oprogramowanie edycyjne GAIA Synthesizer Sound Designer zaprojektowane zostało z myślą o nauce tworzenia brzmień , a także o zapewnieniu precyzyjnego dostępu do wartości wszystkich parametrów syntezatora SH-01, który nie posiada pokładowego wyświetlacza. Najważniejsze ułatwienia jakie niesie praca z tym edytorem to: precyzyjny dostęp do wartości parametrów, funkcja Action List śledząca wszystkie zmiany w edycji (coś jak UNDO List) – pozwalająca na łatwe przeskoczenie do wcześniejszego etapu tworzenia brzmienia, wizualizacja kształtu fali generowanej przez instrument, a także możliwość zapisywania brzmień. Wraz z programem dołączone są dodatkowe programy brzmieniowe oraz Action Listy, które można importować w celu przestudiowania krok po kroku, aby móc dowiedzieć się jak powstaje dane brzmienie. Jest to ułatwienie i duży komfort w procesie nauki programowania brzmień syntezatorowych.

Pliki do pobrania