07-11-2011

Jakub Krzywak

W dniach 26-27 października odbyła się w Niemczech sesja szkoleniowa firmy Dynacord.

Organizatorem wyjazdu był dystrybutor tej marki w naszym kraju – firma Tommex. W szkoleniu wzięło udział ponad 20 realizatorów z całej Polski. Firmę Tommex reprezentowali: Marzena Wójtowicz, Paweł Letnianczyn i  Piotr Wosiek.

Wycieczka rozpoczęła się w Warszawie, gdzie autokar odebrał pierwszą grupę, następnie jadąc przez Katowice i Wrocław skompletowała się pełna ekipa „kursantów”.

Szkolenie odbyło się w miejscowości Straubing, gdzie znajduje się fabryka Bosch EVI. Bosch od kilku lat jest właścicielem marek Dynacord i  Electro-Voice. Zakład w Straubing ma jednak długie tradycje jako siedziba Dynacorda od początków istnienia tej firmy.

Po całodziennej podróży, zakwaterowaniu w hotelu oraz kolacji powitalnej, następnego dnia już od 9 rano wkroczyliśmy na teren fabryki i od razu przeszliśmy do hali, w której miało odbyć się szkolenie. Nie jest to zwykła hala, gdyż jest specjanie zaadaptowana  akustycznie, tak aby można było w niej wykonywać pomiary dźwiękowe sprzętu nagłośnieniowego. Hala jest tak wytłumiona, aby zapewnić naturalne warunki odsłuchowe z niewielkim pogłosem (w odróżnieniu od komór bezechowych gdzie wykonuje się raczej pomiary fizyczne). Hala została również zaadaptowana jako wykładowa dlatego oprócz dużej ilości sprzętu na kursantów czekały również specjalne ławki.

Szkolenie prowadzili Andreas Kostlinger i Oliver Sahm z firmy Dynacord. Zaczęło się tradycyjnie od teorii (historia firmy Dynacord, trochę o akustyce, o basie, o  kardioidach), następnie bardziej konkretnie o systemach Cobra 2 i 4 – o tym jak są skonstruowane i dlaczego, oraz o oprogramowaniu Ease Focus itd.

W pierwszej części praktycznej odsłuchaliśmy owe systemy, oraz poznaliśmy możliwości ich konfiguracji. Po przerwie na lunch odbyła się wycieczka po terenie fabryki. Uzbrojeni w białe fartuchy i specjalne paski do butów rozładowujące napięcie elektrostatyczne obejrzeliśmy między innymi działy, w  których produkuje się obudowy wzmacniaczy, automatycznie montuje podzespoły na  płytki PCB, lutuje powierzchniowo, magazynuje półprodukty i gotowe urządzenia itd. Dowiedzieliśmy się również jak przeprowadzane są testy wytrzymałościowe wzmacniaczy, gdzie w końcowej fazie pracownik pięścią uderza w końcówkę mocy podłączoną do  generatorów i analizatorów :).

Następnie po powrocie do hali poeksperymentowaliśmy z różnymi konfiguracjami głośników basowych, ustawieniami opóźnienia, oraz poznaliśmy inne systemy nagłośnieniowe takie jak  Variline, czy XA2. Przetestowaliśmy też monitory podłogowe CXM-15, których ciekawa konstrukcja umożliwia układanie ich w rzędach bezpośrednio obok siebie, przy zminimalizowanych interferencjach. Dodatkowym punktem poza programem był wykład na temat filtrów IIR oraz FIR, teorii ich budowy i sposobu działania, a następnie wysłuchanie różnic pomiędzy nimi.

Następnego dnia szkolenie odbywało się już w Demo-Roomie wypełnionym mniejszymi zestawami nagłośnieniowymi firmy Dynacord. Tym razem tematem była technologia zastosowana w końcówkach mocy, a  teorię uatrakcyjniły pokazane na żywo jak i na filmach doświadczenia przeprowadzone na wzmacniaczach: zasilanie szlifierki i młota pneumatycznego za pomocą końcówki mocy czy też test wytrzymałości przy pomocy baterii zarówek i mocnego obciążenia, zwarć itd. W ten sposób poznaliśmy systemy zabezpieczeń zainstalowane w tych urządzeniach.

Druga część dotyczyła oprogramowania IRIS-net (prowadzenie – Tobias Pirtsch), budowy sieci z urządzeń Dynacord zarówno w stałych instalacjach jak i w zastosowaniach koncertowych. Poznaliśmy również możliwości komunikacji oprogramowania IRIS-Net z protokołem Dante, oraz z  oprogramowaniem pomiarowym.

Po południu niestety szkolenie się zakończyło i  wesołym „Akustycznym Autobusem” powróciliśmy do kraju. Specjalne podziękowania należą się firmie Tommex za profesjonalną organizację wyjazdu szkoleniowego!