16-04-2012

Jakub Krzywak
Kolejne spotkanie zorganizowane przez firmę Pol-Audio odbyło się w dniach 12-13 kwietnia w Bełchatowie. To już druga odsłona tego ciekawego i wartościowego szkolenia, które połączone było jak zwykle z częścią prezentacyjną poszczególnych systemów nagłośnieniowych dostępnych na rynku.
Dwa dni intensywnych zajęć! Uczestnicy (w tym roku w bardzo licznym gronie) mieli możliwość pogłębienia swojej wiedzy teoretyczno-praktycznej, wysłuchania ciekawych wykładów zaproszonych gości (m.in. Arek Wielgosik, Krzysztof Polesiński, Marcin Iszora, Grzegorz Wełna, oraz gość specjalny – Mario Di Cola), a także zapoznać się z systemami, które zarówno w naszym kraju jak i na całym świecie są wykorzystywane w profesjonalnej pracy nagłośnieniowej (Pol-Audio SLA 208, Pol-Audio SLA 112, Pol-Audio SLA 210, Adamson Y10, Outline Butterfly, L’Acoustics Kiva, Meyer Sound Mina).
Szkolenie podzielone było na część teoretyczną i omówienie zasad fizyki dźwięku (podstawy każdego szanującego się realizatora i technika), oraz praktyczną (przygotowanie systemu do pracy). Praktyczna część spotkania to znowu wiele przydatnych informacji potrzebnych do prawidłowej obsługi systemu nagłośnieniego.
Szkolenie z zakresu przygotowania systemu nagłośnieniowego do pracy skupiało się na takich zagadnieniach jak zaprojektowanie systemu, instalacja, sprawdzenie poprawności podłączeń, uruchomienie poprawnego presetu fabrycznego, oraz zestrojenie systemu – powiedział Krzysztof Polesiński.
Ważnymi aspektami szkolenia były również zagadnienia strojenia czasowego poszczególnych elementów systemu nagłośnieniowego (stosowanie dogłośnień frontfill i outfill), pomiarów związanych z „fazowaniem” subbasów, sposobem dokonywania odsłuchu systemu po strojeniu, oraz standardami przy ustawianiu subbasów i ich konfiguracją (CARDIO, END FIRED, LINE, LR, ARC, ARC CARDIO, itp.) – dodaje.
Całe spotkanie było ukierunkowane na zagadnienia strojeń czasowych. Prezentowaliśmy priorytetowość pewnych rozwiązań. Pokazaliśmy system zestrojony czasowo łącznie z wirtualnym zespołem na scenie (kolumna stojąca w miejscu np. perkusji), oraz system nie zestrojony czasowo. Każdy z uczestników mógł usłyszeć różnice wynikające z tych działań – dopowiedział Arek Wielgosik.
W ciągu dwóch dni możliwe stało się również odsłuchanie w losowej kolejności różnych systemów, które Pan Leszek Polanowski (Pol-Audio) zaprosił na pokaz. Odsłuch przeprowadzony został wg. ogólnoświatowych zasad odsłuchu profesjonalnego z zachowaniem odpowiednich poziomów, oraz przerw przeznaczonych na odpoczynek słuchu. Odsłuchiwana była muzyka przed masteringiem, po masteringu, głos lektora na podkładzie, oraz tracków zmiksowanych na żywo w Bełchatowie.
Każdy uczestnik (niekoniecznie użytkownik systemów Pol-Audio) mógł wynieść z tego spotkania wiele przydatnej wiedzy, którą w przyszłości będzie mógł zastosować w swojej codziennej pracy zawodowej.
Warto na koniec dodać o wartościowym wykładzie gościa specjalnego – Mario Di Cola, który wyłożył zagadnienia w tematyce budowy zwrotnic, oraz stosowania filtrów All Pass. Ciekawe i ambitne szkolenie i prezentacja w skali kraju zasługuje na uznanie tymbardziej, że zostało zorganizowane przez naszego rodzimego producenta.