22-06-2010

Jakub Krzywak

Firma DPA Microphones istnieje już od ponad 18 lat. Jej struktury rozwinęły się w tak dużym stopniu, że dzisiaj firma zatrudnia ponad 100 osób. Jedna część firmy (produkcja) znajduje się w miejscowości Asnas, druga część w miasteczku Allerod. Firma zajmuje się głównie projektowaniem, oraz produkcją różnego rodzaju mikrofonów i akcesoriów. Są to zarówno rozwiązania skierowane do studiów nagrań dźwiękowych, teatrów, stacji telewizyjnych, firmy nagłośnieniowych, oraz odbiorców detalicznych.

O historii powstania tej potężnej firmy eksportującej swoje rozwiązania do najdalszych zakątków kuli ziemskiej rozmawiałem z Panem Nikolajem Lentz Rudykiem, który w firmie DPA Microphones piastuje stanowisko Area Managera.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Pierwsze pytanie jakie mi się nasunęło na samą myśl o rozmowie z Tobą to poprostu historia powstania firmy. Jak w takim razie powstała firma DPA Microphones?

Nikolaj Lentz Rudyk [DPA Microphones]

DPA ma swoje korzenie w przemyśle pomiarowym i jest odłamem duńskiej firmy Bruel & Kjar. Pod własną nazwą DPA istnieje od 1992 roku kiedy to developer Ole Brosted Sorensen oraz kierownik działu sprzedaży Morten Stove przejęli oddział w którym pracowali, nazywając go Danish Pro Audio. Do dzisiaj obie firmy są przykładem wielkiego sukcesu i mają między soba bardzo dobre stosunki. Nasze podejście do prac rozwojowych pochodzi właśnie z przemysłu pomiarowego gdzie tolerancję produkcji sa bardzo małe, a każdy aspekt jest gruntownie przeliczony. Również nasze podejście przy pracach developerskich już na pierwszym etapie jest bardzo merytoryczne. Tu nie ma miejsca na przypadki. Oczywiscie percepcja dźwięku, za którą idzie wybór sprzętu jest rzeczą bardzo subiektywną dlatego też pierwsze prototypy poddawane sa testom odsluchowym. Najpierw w naszym studiu, a na dalszych etapach u klientow. Znam wiele przypadków gdzie zmiana komponentu elektroniki nie rezultuje w zmianach odczytu na najdokładniejszych instrumentach pomiarowych – ale ja słychać. Praktyczne testy są dla nas bardzo ważne.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Fiirma rozrosła się do imponującego poziomu?

Nikolaj Lentz Rudyk [DPA Microphones]

Dzisiaj w DPA pracuje około 100 osob. Wszystkie nasze mikrofony produkowane są ręcznie w Danii w miejscowości Asnas, gdzie znajduje się nasza fabryka. Tam zatrudnionych jest mniej więcej 45 osób, a w miasteczku Allerod umiejscowiona jesyt reszta duńskiej części firmy. W stanach Zjednoczonych mamy oddział sprzedaży oraz serwisu, który zatrudnia na dzień dzisiejszy 8 osób. We wrzesniu 2008 otworzyliśmy także biuro sprzedaży w Shanghaju.

Nasz kanał sprzedaży obejmuje liczne grono dystrybutorów sprzętu pro-audio. Ze względu na to, że cena nie jest naszym głównym parametrem, jest dla nas bardzo ważne, aby współpracować z regionalnymi przedstawicielami, którzy zapewniają mozliwość wypróbowania naszych przetworników. “Try before you buy” było zawsze naszą dewizą oraz jednym z najsilniejszych narzędzi. Nie mamy ochoty „wciskać” komuś czegoś z czego nie bedzie w 100% zadowolony.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Dzisiaj DPA Microphones oferuje dość szeroki zakres rozwiązań skierowany na rynek profesjonalny. Są to zarówno mikrofony miniaturowe, instrumentalne, naglowne, oraz surrondowe?

Nikolaj Lentz Rudyk [DPA Microphones]

Zgadza się. Nasz asortyment jest dość szeroki. Zaczęliśmy od superprofesjonalnych rozwiązań przeznaczonych do studiów nagrań oraz rejestracji koncertów. Dzisiaj ten rynek jest dla nas bardzo ważny. Nie jest jednak największy. Generalnie dzielimy odbiorców naszych mikrofonów oraz akcesoriów na studia, teatry, telewizje, sprzedaż detaliczną, firmy nagłośnieniowe (również wynajem) oraz instalacje. Część rynku tzw. “PA/live” staje się dla nas coraz ważniejsza, a to za sprawa naszych rozwiązań (instrumenty akustyczne) z przeznaczeniem właśnie na scenę.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak wygląda proces projektowania nowego produktu?

Nikolaj Lentz Rudyk [DPA Microphones]

Proces zawiera jak sobie każdy może wyobrazić bardzo wiele składowych, o których można byłoby długo mówić/pisać. O pewnych elementach nawet nie mam pojęcia. Są jednak dwa scenariusze. Pierwszy reakcyjny. Drugi aktywny.

Pracownicy DPA odpowiedzialni za kontakt z klientami gromadzą opinie i życzenia klientów. Oczywiście nie jesteśmy w stanie spełnić wszystkich próśb i sugestii ze strony naszych klientów, ale wszystkie skrupulatnie zbieramy i wyciągamy z nich odpowiednie wnioski. Chcemy przede wszystkim produkować takie produkty, które bedą rozwiazywały konkretny problem i tym samym podniosą wartość użytkową zasobów sprzętowych potecjalnego użytkownika. Komentarze od klientów są dla nas naprawdę bardzo istotne.

Druga opcja, polega na kreatywności oraz zaangażowaniu naszych deweloperów w swoją pracę. Wielu z moich kolegów z DPA gra lub komponuje muzykę w ten lub inny sposób. Są to także inżynierowie RD. W ten sposób bardzo naturalnie rodzą sie pomysły, które krok po kroku wcielane są w życie, aż do powstania prototypu. Często przed produkcją prawdziwych prototypów produkujemy modele za pomoca stereolitografii, aby uwizualizowac samą ideę.

Wszystkie pomysły zbierane są na jednej liście i wtedy priorytetujemy zadania. Dochodzą do tego oczywiście kwestie strategiczne pod względem przyszłości profilu firmy.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Zdradzisz ciekawe pomysły na przyszłość?

Nikolaj Lentz Rudyk [DPA Microphones]

Jakub! Gdzie Ty pracujesz (śmiech). Jestem w stanie powiedzieć tylko tyle, że szykujemy wiele niespodzianek. O detalach jeszcze za wcześnie żeby mówić.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Mikołaj, poznaliśmy się podczas targów sprzętu telewizyjnego ponad rok temu. Na zakończnie chciałbym, abyś opowiedział o swojej przygodzie z firmą DPA Microphones.

Nikolaj Lentz Rudyk [DPA Microphones]

Pomimo, że firma DPA ma poważne produkty które budzą szacunek, atmosfera w pracy oraz satysfakcja jaką z niej czerpię jest nie do przebicia. Trafiłem tutaj przez przypadek z zupełnie innej branży. W Danii mieszkam od 16 lat, także edukację kończyłem już w duńskim systemie. DPA dało mi szansę ze względu na moje pochodzenie, kompetencje oraz doświadczenie. Muszę sie przyznać, że wcześniej z branżą audio nie miałem zupełnie styczności, ale przy intensywnym treningu i zapleczu ekspertów szybko udało mi sie przysposobić na tyle wiedzy, aby móc się z nią dzielić z klientami.