12-08-2011

Jakub Krzywak

Kreatywne, destruktywne ale w końcu szczęśliwe – to typowe podejście dorosłych do świata baśni Hansa Christiana Andersena. To, co intryguje i bawi dzieci, przywołuje głębsze przemyślenia u rodziców. Ale nic typowego nie znajdziemy w balecie „The Most Incredible Thing” (polski tytuł: Historia najmniej prawdopodobna) opartym na baśni Andersena a ostatnio wystawionym na cenie Sadler’s Wells w Londynie. To światowej skali wydarzenie ma partyturę z muzyką pop napisaną i nagraną przez Pet Shop Boys (Neil Tennant i Chris Lowe) oraz Wroclaw Score Orchestra (z siedzibą w Telewizji Wrocław) pod dyrekcją Dominika Wheelera.

Mając do czynienia z silnym wątkiem narracyjnym łączącym się z występami baletu, odpowiedzialny za dźwięk Paul Arditti zdecydował się przekazać całą teatralność tej muzyki współtworzącej występ. To była pierwsza okazja, kiedy Neil i Chris pracowali w środowisku teatralnym – powiedział. Przez pierwsze kilka tygodni prób musieliśmy zbadać i stworzyć nasz własny model współpracy.

Wiedząc, że istniejący w teatrze Sadler’s Wells system nagłośnieniowy nie będzie w stanie przekazać całej szerokiej dynamiki dźwięków zapisanej w partyturze Pet Shop Boys, zaangażowano firmę Orbital Sound of Brixton w celu dostarczeniu odpowiedniego systemu. System ten, oparty na głośnikach serii T d&b audiotechnik, składa się z czterech zawieszonych zestawów T10 (każdy z T-SUB), oraz klastera środkowego z T10. Arditti, zaniepokojony od początku małymi rozmiarami subwooferów serii T i obawiający się w związku z tym brakiem głębokich dołów zdecydował się dopełnić je subwooferami Q i B2 również z d&b audiotechnik. Są zdumiewająco małe, niepokojące, mają średnice tylko 30 cm, byłem naprawdę zaniepokojony czy jest to prawidłowy wybór. Projektanci dekoracji z kolei uwielbiali ich cienki, „ołówkowy” profil. Gdy tylko rozpoczęliśmy pracę – byłem pod wrażeniem. Głośniki te wytwarzały niesamowitą ilość i jakość dźwięku i miały bardzo płaską charakterystykę częstotliwościową.

Baśń będąca kanwą baletu jest dość prosta – król bajkowego królestwa ogłasza konkurs – ten, kto wymyśli najmniej prawdopodobną historię dostanie rękę Królewny oraz połowę królestwa. W celu muzycznego dopełnienia tej narracji Ardetti dodał tutaj odpowiednie brzmienie wiedzieliśmy że balet musi pasować do pełnej nagranej muzyki, to więc miało decydujący wpływ na sposób rozwiązań dźwiękowych. Dodatkowe materiały audio łączące pasaże oraz efekty dźwiękowe musiały współpracować ze strukturą brzmieniową dostarczoną przez Neila i Chrisa. Zainstalowano system dźwięku dookólnego składający się z czterdziestu głośników E0 d&b audiotechnik oraz DME64 Yamahy obsługującą routery matryc, opóźnienie oraz korekcję, natomiast dla systemu głównego Ardetti wykorzystał oprogramowanie do zdalnego sterowania R1 firmy d&b audiotechnik umożliwiające zrównoważenie dźwięku ze wszystkich głośników T10 i T-SUB, jest to bardzo przydatne narzędzie – skomentował pracę R1.

Dla Ardettiego show był rzeczywiście ważny – to było wspaniałe pracować znowu z Orbital. System najwyższej jakości przy znacznych ograniczeniach budżetowych, Pet Shop Boys byli pod wrażeniem… – mówi Ardetti i dodaje gdy zaczynaliśmy tę pracę Neil poprosił mnie o dźwięk taki jak z płyty kompaktowej, pod koniec przyznał, że brzmiało to nawet lepiej, zwłaszcza gdy orkiestra grała na żywo a system dźwięku przestrzennego dodawał temu prawdziwej trójwymiarowej jakości. Trudno by było zrobić coś lepszego.


Pliki do pobrania