18-03-2011

Jakub Krzywak

Do realizacji trudnych zadań w wozach transmisyjnych „Eclipse” i „Horizon” firmy M3 obsługujących transmisje audio z dźwiękiem 5.1 wybrano do odsłuchu aktywne monitory audio DSP firmy Genelec.

M3 (Music Mix Mobile), firma z New Jersey (Kalifornia), to wysokiej klasy profesjonaliści i zdobywcy wielu nagród oraz najnowocześniejsze rozwiązania audio, dla firmy pracują sławni weterani tego przemysłu: John Harris, Jay Vicari, Joel Singer, Mich Maketansky oraz partnerzy z Zachodniego Wybrzeża Bob Wartinbee i Mark Linett. W niedzielę 13 lutego 2011, zespół M3 realizował mikrofonizację i miks audio na rokrocznej 53 imprezie GRAMMY® Awards, była to transmisja na żywo w formacie 5.1, realizowana dla CBS z Staples Center w Los Angeles. W dwóch wozach tej firmy „Eclipse” i „Horizon”, pracowali dźwiękowcy muzyczni imprezy GRAMMY Award Show John Harris i Eric Schilling oraz odpowiedzialny za całość inżynier M3 Joel Singer. Zadaniem tych ludzi było zapewnienie dźwięku o najwyższej możliwej jakości, dlatego dla odsłuchu wybrali oni aktywne systemy monitorów audio 8200 Series DSP firmy Genelec. Systemy Geneleca składają się z monitorów aktywnych DSP z podwójnymi wzmacniaczami – 8250A (w układzie L-C-R z przodu) oraz 8240A (w układzie L-R z tyłu) uzupełnionych aktywnymi subwooferami DSP – 7260A. Oba zestawy pracowały w wozie „Eclipse” podczas miksu na żywo oraz w identycznym, zwierciadlanym systemie w remiksowym wozie offline’owym „Horizon”.

Zespół odpowiedzialny za dźwięk na tegorocznej imprezie GRAMMY jak zwykle składał się z najwybitniejszych specjalistów w dziedzinie „broadcast audio”. Za transmisję muzyki byli odpowiedzialni Harris i Schilling, nadzorowani przez Hanka Neubergera, prominentnego członka Recording Academy® Producers & Engineers Wing®. Natomiast ATK/Audiotek zapewnili system dźwiękowy z inżynierami FOH Ronem Reavesem i Mikaelem Stewartem.

W dniach poprzedzających ceremonię i transmisję przyznawania nagród wykonawcy imprezy mieli próby na scenie, natomiast Schilling i Harris mieli okazję do wypracowania swoich miksów w czasie rzeczywistym w wozie „Eclipse” na następnie sprawdzenia tego w trybie offline odtwarzając próbne nagrania menedżerom artystów oraz samym artystom w wozie „Horizon”. W ten sposób w obu wozach przygotowano wszystko do transmisji na żywo i dlatego było to tak ważne, aby oba wozy miały jednakowy i najwyższej klasy sprzęt do odsłuchu.

Joel Singer, odpowiedzialny za całość przedsięwzięcia a jednocześnie współzałożyciel M3 stwierdził „gdy do naszych działań i sprzętu dołączyliśmy wozy chcieliśmy, aby miały identyczne środowisko odsłuchowe, służące nie tylko jako wzorcowe podczas zapisu czy transmisji, ale również jako pracujące identycznie podczas odsłuchu materiałów przez artystów, producentów i menedżerów. Pracuję z Genelecami przez całe lata i wiem, że każdy, kto używa tych urządzeń, jest z nich zadowolony ponieważ mają one najwyższą jakość. Przy imprezach takich jak GRAMMY, przez kilka dni próbujemy i odtwarzamy nagrania niemal po 15 godzin dziennie, dzięki głośnikom Geneleca nikt z nas nie był tym zmęczony. Głośniki te mają dokładny i przejrzysty dźwięk i zapewniają coś w rodzaju poczucia bezpieczeństwa, wrażenia, że wiemy dokładnie czego słuchamy i co usłyszymy potem podczas transmisji”.

Will Eggleston, dyrektor sprzedaży Geneleca w USA, powiedział „od kilku już lat inżynierowie M3 korzystają z aktywnych systemów monitorów audio naszej firmy podczas realizacji miksów na imprezie GRAMMY. Jest to przecież Najważniejszy Wieczór Muzyczny a my jesteśmy bardzo dumni, że elita specjalistów od „broadcastingowych miksów” korzysta z naszych głośników pracując dla elity wykonawców. Dźwięk jest zawsze doskonały i jest wspaniale, że ci ludzie, realizujący nadzwyczaj męczące miksy, decydują się i polegają na Genelecach!”.

Monitory aktywne Genelec 8200 z dwoma wzmacniaczami korzystają z własnych opracowań technicznych tej firmy, są to: DSP (dźwiękowe procesory cyfrowe), GLM™ (oprogramowanie do konfigurowania i sterowania głośnikami Geneleca) oraz AutoCal™ (oprogramowanie do automatycznej kalibracji tych głośników). Rozwiązania te umożliwiają realizację samo-kalibrującego się systemu odsłuchu, gwarantującego dokładne brzmienie oraz równomierną i pewną pracę. Takie cechy systemu, w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem zespołu M3, zdobytym przy pracy z tymi monitorami sprawia, że wybór Geneleców DSP jest tu decyzją oczywistą i łatwą.

na zdjęciu od lewej do prawej: realizator miksów muzycznych Eric Schilling oraz inżynier odpowiedzialny firmy M3 Joel Singer podczas pracy przy transmisji z corocznej 53 imprezy rozdania nagród GRAMMY®. Systemy głośników Genelec DSP składające się z głośników 8250A i 8240A – aktywnych monitorów DSP z dwoma wzmacniaczami z towarzyszącymi im 7260A – aktywnymi subwooferami DSP, które były wykorzystane w wozie transmisyjnym „Eclipse” dla miksu na żywo oraz w identycznym, zwierciadlanym remiksowym wozie offline’owym „Horizon”.

Genelec, pionier techniki monitorów aktywnych audio, obchodzi swoją 30 rocznicę prac projektowych i produkcji aktywnych głośników przeznaczonych dla rzeczywistej i dokładnej reprodukcji dźwięku. Genelecowi zawdzięcza się promocję koncepcji techniki aktywnych przetworników akustycznych, którą to technikę dopiero teraz wprowadza wielu innych producentów. Od chwili jej wprowadzenia (w 1978 roku) Genelec skoncentrował swoje wysiłki i zasoby na tworzeniu aktywnych monitorów audio o niezrównanej integralności dźwiękowej. W rezultacie powstał system głośników aktywnych, który zyskał światowe uznanie za dokładność obrazu dźwiękowego, nadzwyczaj wysoki poziom sygnału uzyskiwanego z relatywnie małych głośników, rzeczywistą wysoką wierność odtwarzanego dźwięku charakteryzującego się niskimi zniekształceniami oraz głębokim i bogatym basem.

Pliki do pobrania