06-12-2019

Jakub Krzywak

Ian „Squid” Walsh w środowisku dźwiękowców jest prawdopodobnie najbardziej znany jako realizator monitorowy. Przez 17 lat pełnił tę funkcję w Iron Maiden oraz Helloween, Motörhead, Anthrax i Halford, nie mówiąc o innych legendarnych zespołach. W kwietniu ubiegłego roku Squid dołączył do uhonorowanego nagrodą Grammy szwedzkiego zespołu rockowego Ghost, dla którego miksował odsłuchy podczas trasy A Pale Tour Named Death. Trasa rozpoczęła się w Ameryce Północnej, a następnie przeniosła się do Europy i Australii. Squid wybrał imersyjny system odsłuchu dousznego KLANG:fabrik dla wokalisty i frontmana Tobiasa Forge’a, występującego m.in. jako Cardinal Copia, Papa Emeritus Zero.

„To zabawne, jak życie czasami zatacza koło” — z zadumą wyznał Squid. „Kilka lat temu byłem na europejskiej trasie z zespołem Of Mice and Men, który otwierał koncerty Linkin Park i pewnego dnia dostałem demo systemu KLANG.” Następnie Squid napomknął o tej technologii zaprzyjaźnionemu realizatorowi monitorów Linkin Park, Kevinowi „Taterowi” McCarthy’emu, który ostatecznie zaczął korzystać z urządzenia KLANG:fabrik podczas trasy zespołu. W następnym roku Tater zrewanżował się, dzieląc się swoim doświadczeniem ze Squidem i sugerując, że ten produkt mógłby sprawdzić się na trasie Ghosta.

Squid wziął ze sobą demo KLANG:fabrik na próby zespołu w Nashville i skonfigurował wstępne ustawienia miksu, wiedząc, co Forge chciałby słyszeć. „Po kilku dniach namawiania Tobiasa, aby dał szansę temu systemowi, wokalista wreszcie siadł przy konsoli, a ja pozwoliłem mu robić z oprogramowaniem KLANG, co mu się żywnie podoba” — wspomina Squid. „Po 10 minutach zabawy oprogramowaniem Tobias postanowił wypróbować to nowe rozwiązanie. Wystarczyła jedna piosenka. Powiedział: Czegoś takiego szukałem od zawsze. Kupuj! I tyle.”

Dzięki zgodzie Forge’a Squid zyskał pierwszą okazję, aby użyć KLANGa w warunkach koncertowych, i choć obecnie używa systemu tylko dla frontmana Ghosta, ma nadzieję, że wkrótce będzie to standard u wszystkich obsługiwanych przez niego artystów korzystających z odsłuchów dousznych. „Ponieważ na scenie nie ma głośników, wszystko, co słyszy Tobias, pochodzi z odsłuchu KLANG. Wydaje się, że jest bardzo zadowolony z ustawień, szczególnie dla swojego wokalu, co z kolei ułatwia mi pracę.”

Sygnały są pobierane z wyjść direct out konsolety Soundcraft Vi i przesyłane po protokole Dante do systemu KLANG:fabrik. Dzięki grupowaniu instrumentów klawiszowych zmniejszyliśmy liczbę wejść z 54 do 30. „Dzięki temu w systemie KLANG steruję jedynie miksem stereo, a nie 11 osobnymi ścieżkami klawiszy, więc mam o wiele łatwiej. Następnie wysyłam miks KLANG na wejście stereo i wysyłam go do systemu odsłuchów dousznych przez standardowy Aux. Dzięki temu mogę dodać do miksu sygnały z mikrofonu talkback i clicki, które nie muszą być imersyjne. Dodam jeszcze tylko, że używam też programu Ableton Live do nagrywania występów i do pogłosu Tobiasa. Jemu podoba się ten o nazwie Valhalla.”

Squid nadmienia, że kalifornijska firma Sound Image dostarczała pakiet rozwiązań sterujących na trasy po Ameryce Północnej, a wszystkie elementy związane z dźwiękiem, oświetleniem i scenografią na europejskie występy zapewniła duńska firma Victory Event, Stage & Tour.

Po zakończeniu tegorocznego europejskiego tournee Ghost zaczął koncertować jako gość specjalny na letniej trasie zespołu Metallica, w międzyczasie występując na kilku amerykańskich festiwalach. Squid i zespół już wkrótce będą się szykować do kolejnej sześciotygodniowej amerykańskiej trasy The Ultimate Tour Named Death, która zaczyna się 13 września w kalifornijskim Bakersfield.

„Ludzie z KLANGa byli niezwykle pomocni, a my jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości, jakie oferuje ten system” — dodaje realizator. „Cieszę się, że powiedziałem wcześniej Taterowi o technologii KLANG, a jeszcze bardziej, że on mi o niej przypomniał!”

Więcej informacji o terminach najbliższych tras Ghosta zamieszczono na stronie www.ghost-official.com.