14-03-2014

Jakub Krzywak

Oskar „decybel” Tarczyński to mam nadzieję mój przyjaciel 🙂 Spotkaliśmy się po pewnym okresie czasu w Hali Arena w Poznaniu z racji próby do koncertu Sylwii Grzeszczak. Oskar odpowiada w zespole za realizację FOH, oraz monitory.

Postanowiłem się z nim spotkać z kilku powodów. Jednym z nich było m.in.: podglądanie efektów pracy Realtime Rack’a z wtyczkami UAD. Nowość na rynku. Zapraszam do rozmowy z Oskarem. Koniecznie zajrzyjcie też w naszą galerię!

Oskar Tarczyński podczas realizacji koncertu Sylwii w Poznaniu

Oskar Tarczyński podczas realizacji koncertu Sylwii w Poznaniu

Realizator.pl: Spotkaliśmy się co prawda w Hali Arena w Poznaniu, ale z Sylwią jeździsz już od dłuższego czasu jako realizator FRONT/MONITOR. To zarówno plenery jak i trasa klubowa?

Oskar „decybel” Tarczyński: Z Sylwią pracuję od czerwca 2012r, wcześniej jako realizator monitorów, a od połowy 2013 r. jako realizator FOH i Monitorów. Realizuję systemy front i systemy IEM z jednego miksera. Gramy zarówno kluby, hale, eventy i oczywiście plenery.

Jesteś już teraz znany w branży. Opowiedz o swoim początkach. Skąd zainteresowanie profesjonalnym dźwiękiem?

Nie wiem czy znany 🙂 Początki to chyba rok 2003, zaczynałem w Tarnobrzeskim Domu Kultury, pomagałem przy nagłośnieniach imprez, później pod swoje skrzydła wziął mnie Marian Zych (muzyk, realizator dźwięku). To on nauczył mnie podstaw. Z domu kultury trafiłem do firmy Czak Music na początku jako technik.

Później wylądowałem w Krakowie i tam właściwie zaczęło się wszystko kręcić. Pomógł mi bardzo Jacek Królik który na początku wciągnął mnie do Brathanków jako drugiego technika, a później padł pomysł, żebym zrealizował koncert jego autorskiego projektu. Z Jackiem współpracuję cały czas w jego autorskim projekcie „Królik”, oraz „Giganci Gitary”.

Dużo w międzyczasie podpatrywałem od innych (Alka Galasa, oraz Jacka Mastykarza z którym byłem na kilku nagraniach „live”). Trafiłem do Formacji Nieżywych Schabuff jako monitorowiec i tam dostałem dobrą szkołę 🙂 Później już to jakoś samo zaczęło się kręcić…

Widząc kalendarz koncertów na stronie Sylwii mam wrażenie, że jesteś w ciągłej podróży? Widzę nawet koncerty zagraniczne…

Faktycznie w tym roku gramy dość dużo, a oprócz Sylwii jest jeszcze kilka zespołów z którymi pracuję. Dużo jeżdżę ale to głównie w weekendy. A za granicą… było USA, teraz mamy jeszcze Wiedeń i Irlandię.

Ciekawi mnie Twoje podejście i wymagania riderowe co do koncertów plenerowych. Za moment rozpocznie się sezon. Mamy chyba wspólnie świadomość różnej jakości sprzętowej i jakościowej w Polsce. Sporo jeździsz i sporo widzisz. Jak to jest z tą jakością polskich firm nagłośnieniowych?

Z nietypowych rozwiązań to moje wymaganie co do miksera z Sylwią. Korzystam tylko i wyłącznie z konsolet Soundcraft serii Vi. Wiele osób pyta dlaczego? Bo na Soundrafta mam przygotowane Show w którym praktycznie nie muszę wprowadzać zmian w systemach IEM, poza tym ta deska ma dla mnie najbardziej przejrzysty interface i jest najszybsza w pracy. Możliwe, że jeszcze będę korzystał z konsolet DiGiCo, ale to czas pokaże.

Jeżeli chodzi o jakość polskich firm nagłośnieniowych… uwierz mi naprawdę nie jest źle! Coraz mniej jest przypadków gdzie trafiasz na nieświadomych i niekompetentnych ludzi, chociaż jest kilka które odstają od wszystkich standardów. Coraz częsciej spotykam się z firmami o których nic nie słyszałem, a wszystko się zgadza. Nie mamy co narzekać.

Oskar podczas pracy z Realtime Rack'iem

Oskar podczas pracy z Realtime Rack’iem i konsoletą Vi1

Przez ostatni okres czasu uczestniczyłeś w krótkiej trasie w halach zamkniętych z Sylwią?

Tak, ostatnio zagraliśmy 6 koncertów biletowanych w halach po Polsce.

Jak oceniasz ich stan przygotowania – mam tutaj na myśli akustykę tych hal?

Niestety z tym nie jest dobrze… hala ma w nazwie widowiskowo-sportowa, a nikt nawet nie pomyśli o przygotowaniu jej pod kątem widowiska.

Domyślam się, że ostatnia trasa to również wybór firmy rentalowej. Czego oczekujesz od takiej firmy w temacie przygotowania systemu do pracy?

Najważniejsze żebym nie musiał się martwić o odpowiednie podwieszenie systemu, ustawienie frontfilli i outfilli, oraz wystrojeniem tego wszystkiego. Ale coraz więcej firm robi to bardzo dobrze.

A poza tym wszystkim patrzę na to żeby ekipa była kompetentna, uśmiechnięta i wypoczęta. Jest niestety jeszcze wiele takich firm gdzie technik montuje scene, światło i dźwięk. Kończy się to tym, że podczas koncertu jest tak zmęczony, że nie pracuje tak jak powinien, nie ma czasu nawet na to żeby się odświeżyć. Wielu właścicieli firm nagłośnieniowych traktuje techników jak wyrobników, a moim zdaniem to najważniejsze ogniwo w tym całym naszym łańcuchu.

Scena przed próbami

Scena przed próbami

Opowiedz o swoim setupie. Nie ukrywasz swojego zamiłowania do rozwiązań Soundcraft i AKG. Na froncie wykorzystujesz „deskę” Vi1, setup mikrofonów to tylko i wyłącznie AKG. W trakcie naszego spotkania w Poznaniu prezentowałeś mi „kardioidę” i „pojemność” AKG na wokal Sylwii…

Tak jak mówiłem wcześniej Vi musi być akurat podczas tej trasy. Mamy Vi1, ale korzystam również z modeli Vi4 i Vi6. Lubię te deski za ich przejrzystość, łatwość obsługi, nie miałem nigdy z nimi problemu, jak to marudzą inni 😉

AKG? Hmm wielu pyta dlaczego. Zaczęło się od D12VR, później spróbowałem C518 na tomy (nawet perkusista powiedział: „nie wiem co zrobiłeś ale tomy nigdy mi tak nie brzmiały”). Później pojawiła się propozycja żeby używać AKG i przyjeliśmy ją 🙂

Aktualnie mamy:

Set mikrofonów na bębny (D12VR, C214, C518, C535)

  • systemy IEM to AKG IVM4500,
  • systemy bezprzewodowe do instrumentów to AKG WMS450,
  • Sylwia korzysta z AKG DMS700 z kapsułą D7,
  • I shotgun’y AKG C568.

Narazie wszyscy (Sylwia, muzycy i ja) jesteśmy bardzo zadowoleni. Myślę, że mało kolegów realizatorów zna AKG poza D112 i C414, a warto spróbować 🙂

Mikrofonowanie perkusji by Oskar

Mikrofonowanie perkusji by Oskar

Na AKG oparłeś też system monitoringu dousznego. Powiedz jak wygląda Twój setup w tym zakresie, oraz strojenie systemu do pracy?

Setup to tak jak mówiłem IVM 4500, podpięte do splitera AKG. Do wstępnego ustawienia używam… nie AKG 😉 To Wireless Workbench 6 firmy Shure.

U Oskara w setupie królują systemy AKG

U Oskara w setupie królują systemy AKG

Jadąc do Ciebie byłem strasznie ciekaw nowości targowej. Premiera odbyła się na targach NAMM w Stanach Zjednoczonych. Soundcraft Realtime Rack to owoc współpracy firmy Soundcraft z popularną i cenioną na świecie za jakość swoim algorytmów firmą Universal Audio. Wtyczki UAD wykorzystywane są w studiach nagrań na całym świecie. Powstają na nich duże produkcje muzyczne.

Tak mam to szczęście, że dziś Realtime Rack pierwszy raz używany jest w Polsce. Kto zna UA nie trzeba tłumaczyć, kto nie zna niech spróbuje 😉

Zanim zapytam Ciebie o Twoje subiektywne odczucia brzmieniowe chciałbym poznać możliwości konfiguracji Realtime Racka, oraz możliwości platformy w zakresie DSP.

Jeden Realtime Rack obsługuje 16 kanałów (możemy spinać ze sobą kilka) na każdym insertowanym kanale możemy użyć 8 pluginów. Spinamy go po MADI z mikserem, sterujemy całością z oprogramowania zainstalowanego na Mac’u. Oprogramowanie jest banalnie proste w obsłudze jak sam już zdążyłeś zauważyć.

Realtime Rack

Realtime Rack

Słuchałem podczas próby w Poznaniu kilku wtyczek, które zainsertowałeś na wokal Sylwii, bass i gitarę elektryczną. Spodobały mi się algorytmy wzmacniaczy i efekty pogłosowe. Powiedz ile wtyczek dostajemy wraz z zakupem sprzętowym?

Podstawowy pakiet to 14 pluginów, można sobie przez 14 dni przetestować inne pluginy i dokupić te które nam będą odpowiadały.

Baza efektów i emulacji jest bardzo duża. Widziałem po spisie wtyczek DEMO…

Pełna baza jest na stronie. Zapraszam na stronę UA: www.uaudio.com/realtimerack/thanks

Realtime Rack współpracuje z platformą Mac OS X

Realtime Rack współpracuje z platformą Mac OS X

Ostatnimi czasy wielu producentów zdecydowało się na współpracę z producentami pluginów. Wystarczy wymienić firmę Waves.

Soundcraft zdecydował się na współpracę z Universal Audio. Wydaje mi się, że to dobry kierunek bo możemy wykorzystać inne zestawy równie dobrych efektów i emulacji. Jest wybór.

Ciekawi mnie Twoje zdanie odnośnie zmian jakościowych: procesing konsolety – wtyczki programowe. Możemy to w ogóle porównywać?

Na niektórych kanałach wolałem EQ lub kompresor z Soundcrafta. Tak naprawdę jestem w fazie testów więc więcej będę mógł powiedzieć za jakiś czas. Ale już teraz wiem, że kilka wtyczek „miażdzy” 🙂

ps. Kolejny wywiad z Oskarem na temat wrażeń z użytkowania Realtime Racka niebawem!

Rozpoczyna się sezon plenerowy. Jak wygląda Twój kalendarz?

Od maja do września zajęte 🙂

W takim razie życzę powodzenia w trasie!

Dzięki!

Pliki do pobrania