11-03-2014

Jakub Krzywak

Jak już wspominaliśmy Wam kilka dni temu nasza redakcja miała przyjemność uczestniczyć dzięki zaproszeniu od firmy Audiotech (dystrybutor na Polskę takich marek jak: SSL, Focusrite, Sontronics, itp.) w ciekawym wydarzeniu. Z racji powstania bardzo rozbudowanego technologiczne studia nagrań w Poznaniu, które założył Paweł Niegowski odbyła się w tym pięknym miejscu seria warsztatów i prezentacji. Był dzień dla producentów i realizatorów i był też dzień dla nas 🙂

W dniu przeznaczonym dla mediów mieliśmy okazję porozmawiać zarówno z Pawłem (założycielem studia), oraz Dominikiem (Audiotech). To była również świetna okazja do poznania Adriana z firmy Focusrite. Adrian opowiedział nam o koncepcji systemów RedNet. Musicie wiedzieć, że jedna z większych tego typu instalacji na świecie powstała właśnie w Polsce – w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Zresztą Adrian to miły i sympatyczny człowiek, który chętnie dzielił się swoją wiedzą.

W tej części naszego reportażu publikujemy Wam naszą rozmowę z Adrianem. W drugiej części będziecie mogli poznać koncepcję powstania studia, oraz wyboru konsolety SSL AWS 948. Z Pawłem zresztą spróbujemy się jeszcze umówić, aby szczegółowo przybliżyć Wam to studio. Jest naprawdę wypasione!

Adrian Hogg z firmy Focusrite

Adrian Hogg z firmy Focusrite przy konwerterach RedNet

Realizator.pl: Kiedy pojawiła się Wasza pierwsza informacja branżowa dotycząca wprowadzenia RedNeta na  ogólnoświatowy rynek?

Adrian Hogg: Pierwszy raz zapowiedzieliśmy RedNet’a na targach NAMM około trzy lata temu. Od początku mieliśmy jasno określoną wizję dotyczącą specyfikacji technicznej. Mówiąc krótko: chcieliśmy, aby sprzęt był sprawdzony i stabilny. Poświęciliśmy mnóstwo czasu udoskonalając brzmienie i wydajność, aby RedNet działał niezawodnie za każdym razem. Tylko z tego powodu przez jakiś czas opóźnialiśmy sprzedaż i wysyłkę, która formalnie rozpoczęła się na początku ubiegłego roku. Wtedy to wysłaliśmy pierwszych 5 modułów RedNet, a chwilę później również RedNet 6, czyli mostek MADI.

Parę tygodni temu zapowiedzieliśmy RedNet D16 – nasz interfejs AES, który będzie dostępny w sprzedaży od czerwca 2014.

Instalacje audio oparte o rozbudowane sieci to już chyba przyszłość naszej branży. Jaka jest koncepcja systemu RedNet?

Marka Focusrite od zawsze była ściśle związana ze studiami nagraniowymi – od modułów ISA 110 poprzez konsole studyjne, aż w końcu po serię Red. Studia nagrań były pierwszym miejscem, do których skierowaliśmy naszą nową propozycję oferując najwyższej jakości konwertery i technologię DANTE, która pozwala połączyć wszystkie pomieszczenia w jedną sieć. Bardzo szybko zdaliśmy sobie sprawę, że wszędzie tam, gdzie znajduje swoje zastosowanie technologia DANTE, może znaleźć się również miejsce dla RedNet’a i głównej funkcji jaką ma spełnić – wysokiej jakości wejść i wyjść. W ten sposób zainteresowały się nami nie tylko studia nagraniowe, ale także teatry i instytucje posiadające stałe instalacje dźwiękowe, studia mobilne, czy studia radiowe.

Założeniem systemu nigdy nie było zastąpienie specyficznych rozwiązań (np. Axia – przyp. red.), a raczej wspomaganie tych rozwiązań, np. pobranie streamu DANTE i przekonwertowanie go do MADI. Jak widać, w niektórych sytuacjach RedNet można przyrównać do „kleju”, który spaja różne systemy ze sobą. Sami jesteśmy zaskoczeni w jak wielu niespodziewanych miejscach można znaleźć RedNet’a!

Focusrite RedNet

Focusrite RedNet

W Polsce taką dość rozbudowaną i „świeżą” instalacją jest projekt w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu?

To była jedna z naszych pierwszych instalacji na świecie, przy której miałem okazję pracować. Sam projekt zaczął się jakieś dwa i pół roku temu, kiedy zaczęliśmy rozmowy z Ostrowskim, wykonawcą systemu. To było jeszcze zanim budynek miał zostać zamknięty z powodu remontu. Odwiedziliśmy ich ponownie latem 2013 roku, przed ukończeniem prac, aby pomóc w ukończeniu całej sieci. Poza tym to była jedna z pierwszych demonstracji systemu RedNet. Zespół techniczny teatru nagrał do tego naprawdę fantastyczne wideo, które można znaleźć na YouTube.

Czy pamiętasz na jakie problemy natrafiliście podczas projektowania?

Większość problemów, które doświadczyliśmy ograniczało się do problemów samej sieci. Po licznych testach opracowaliśmy zestaw porad, które zastosowane do samej sieci umożliwią bardziej efektywną jej pracę. Przykładowo: w switchu można włączyć opcję Quality of Service, która nada wyższy priorytet sygnałowi audio względem sygnałów kontrolnych, lub jakichkolwiek danych sieciowych. Poza tym, dla realizatorów bez wykształcenia IT, którzy do tej pory mieli styczność wyłącznie z połączeniami nie-ethernetowymi, bardzo trudne może okazać się zrozumienie idei sieci ethernetowej, gdzie możesz przesłać dźwięk z dowolnego punktu systemu do jakiegokolwiek innego punktu o dowolnej porze, tylko za pomocą jednego kliknięcia w programie. W związku z tym, mamy tu takich „prawie” nauczycieli, którzy po prostu uczą tych ludzi i pokazują, że „można to zrobić w taki sposób, a do tego to jest bardzo proste”! Sądzę, że uzyskujemy bardzo dobre rezultaty, kiedy ktoś już zrozumie różnice między systemem „tradycyjnym”, a ethernetowym.

Ciekawi mnie czy macie może takie statystyki odnośnie maksymalnej długości kabla przesyłowego w jednej instalacji?

W pewnym sensie mamy w firmie taką małą rywalizację – kto znajdzie instalację z najdłuższym kablem przesyłowym. Póki co najdłuższy jest w Finlandii – to jest 17 kilometrów pomiędzy preampem i komputerem rejestrującym. Ponieważ dane wędrują z prędkością światła, latencja wciąż nie przekracza 3 ms (śmiech). Nie znam dokładnych danych dotyczących Polski, ale zdaje się, że największa odległość wynosi ok. 7 km (test wykonany w „Dzień Dobry TVN”).

Jakie jeszcze zastosowanie widzisz w tej technologii?

Wiesz, RedNet może być czymś innym dla różnych ludzi. Przykładowo, jeśli jesteś realizatorem w studio – Twoim najwyższym priorytetem będzie jakość dźwięku. To wpisuje się w motto Focusrite – „Sound is everything”.

Punktem wyjściowym naszych produktów jest doskonały dźwięk. Sposób w jaki projektujemy nasz sprzęt, już na samym początku angażuje do pracy całą firmę. Wszyscy jesteśmy beta-testerami. Jeśli coś nie brzmi tak jak sobie to zaplanowaliśmy w projekcie pracujemy tak długo, aż osiągniemy nasze wymagania, nawet jeśli wymusi to opóźnienie sprzedaży. Drugim aspektem jest sama sieć, którą można podzielić na różne strefy. Możesz połączyć wszystkie swoje pomieszczenia, np. powiedzmy, że masz rozbudowane studio nagraniowe, które ma cztery reżyserki, cztery live-room’y. Dzięki systemowi RedNet uniezależniasz się od połączeń studyjnych – możesz użyć jakiejkolwiek przestrzeni studyjnej z którąkolwiek przestrzenią kontrolną. Koniec końców, to wszystko działa jak sieć, którą masz np. w biurze, na uczelni, gdzie masz mnóstwo urządzeń różnego typu, które działają i komunikują się ze sobą przez cały czas. Preamp w moim małym studiu może w równie łatwy sposób wysłać audio do reżyserki po drugiej stronie budynku, więc elastyczność sieci jest po prostu ogromna!

Trzeba też wspomnieć o potencjale protokołu DANTE. Obecnie już około 150 producentów produkuje sprzęt obsługujący tą technologię. To oznacza, że możesz zbudować ogromną instalację złożoną z rozwiązań różnych producentów. Jeszcze raz nawiążę do instalacji w Teatrze Muzycznym Capitol, która jest tu świetnym przykładem – mają tam kilka konsolet cyfrowych Yamaha z serii CL, które są podłączone do wielu modułów RedNet. Te konwertują sygnał między różnymi formatami, między dużymi odległościami i między różnymi pomieszczeniami. Jak widać, możliwości są bardzo, bardzo duże!

Dzięki za poświęcony czas i przybliżenie technologii RedNet

Również wielkie dzięki! Zapraszam wszystkich do odwiedzenia naszej strony www.focusrite.com. Tam dowiecie się o wiele więcej na temat systemu RedNet. Nasz partner na Polskę – firma Audiotech na pewno również udzieli wszystkim zainteresowanym odpowiedzi na wiele pytań.

Zobaczcie również film ukazujący możliwości systemu RedNet w Teatrze Capitol we Wrocławiu

Pliki do pobrania