16-09-2010

Jakub Krzywak

9 września w warszawskim hotelu Mercure zorganizowana została prezentacja flagowych pianin cyfrowych marki Roland. Prezenter flagowych pianin cyfrowych marki Roland był znany i popularny na całym świecie muzyk John Maul, który współpracował z takim artystami jak Kim Wilde, Paul Young, Blinda Carlise czy Gloria Gaynor i Boney M.

 

9 września podczas prezentacji VIP Piano w warszawskim hotelu Mercure Fryderyk Chopin, firma Roland Polska omówiła szczegółowo flagowe modele pianin cyfrowych w tym profesjonalny V-Piano i kilka modeli domowych – wszystkie zawierające brzmienie fortepianu SuperNATURAL. Bazująca na modelowaniu właściwości fizycznych fortepianu, technologia SuperNATURAL umożliwia uzyskanie całkowicie nowego wymiaru dźwięku, który tym różni się od tradycyjnego samplingu, że posiada wygładzone przejście pomiędzy każdym z dostępnych poziomów dynamicznych i nie posiada zapętlenia na końcu wybrzmiewania, a także zapewnione jest wiele próbek dla każdego z 88 klawiszy. Uzupełnieniem SuperNATURAL jest szybka klawiatura młoteczkowa PHA III Ivory Feel, na której grając czuć mechanizm wymykowy, a dźwięk można zaatakować nawet z pozycji wciśniętego klawisza (szybsza repetycja). Klawiatura PHA III świetnie wygląda i ma właściwości absorpcji wilgoci (palce nie ślizgają się).

Samą prezentację przeprowadził John Maul – znany pianista i muzyk grający na instrumentach klawiszowych wraz z wieloma ikonami muzyki takimi jak Kim Wilde, Paul Young, Blinda Carlise, Gloria Gaynor, Boney M. Wprowadził on zaproszonych wybitnych gości, pianistów zarówno klasycznych jak i śmietankę ze świata jazzu, we wszystkie tajniki programowania brzmienia fortepianu na V-Piano (na marginesie można dodać, że stworzenie spreparowanego brzmienia fortepianu na potrzeby koncertu w filcharmoni zajmuje około 3 godziny pracy wraz z stroicielem – w tym przypadku inżynierem, który podpowiada jak ustawić dane parametry. Takie brzmienie można potem zapisać i w dowolnym momencie przywołać z pendrive w każdym V-Piano). Można też było usłyszeć jak brzmi stare rozstrojone pianino stojące u babci, ale też i nieistniejący fortepian, w którym nawet sekcja basowa może mieć po 3 struny dla każdego klawisza. Wbrew pozorom idealne zestrojenie wszystkich trzech strun nie brzmi najlepiej, a właśnie te mikro odstrojenia znacznie decydują o charakterze danego instrumentu. W V-Piano dla każdego z 88 klawiszy można ustawić stopień odstrojenia każdej struny składającej się na dany dźwięk! Ten parametr wraz z twardością młotków, ilością różnych rezonansów, wielkością obudowy, materiałem z którego zrobione jest owinięcie strun itd. –  wszystko można kontrolować z pozycji komputerowego edytora brzmień. Warto zaznaczyć, że sam system w V-Piano został międzyczasie aktualizowany przez producenta, aby uwzględnić potrzeby muzyków używających tego instrumentu. Ciekawostką jest również to, że V-Piano posiada dedykowane wyjście stereofoniczne dla dodatkowej pary głośników, która wiernie odzwierciedla głębię przestrzeni fortepianu. Dopiero prawidłowe zestrojenie tych 2 par nagłośnienia dało odpowiednie odczucie przebywania przed prawdziwym fortepianem akustycznym.

Oprócz V-Piano zobaczyć i usłyszeć można było także imitację pianina stojącego, cyfrowy LX-10F, pianino edukacyjne HPi-7F zawierające duży ekran z wbudowanymi lekcjami i całkowicie spolszczonym menu, oraz topowy model serii HP – pianino HP-307. Fascynująca muzyka towarzyszyła nam aż do końca prezentacji, kiedy utwory Chopina zagrał dla słuchaczy wybitny pianista Łukasz Chrząszczyk. Na uznanie zasługuje również obecność generalnego managera firmy Roland Co. p. Toshi Idea, który opowiedział o fabryce pianin w Miyakoda, skąd pochodzi V-Piano.

Pliki do pobrania