09-01-2015

Jakub Krzywak

Nowy Rok już za nami więc nasza redakcja kontynuuje ciekawy (według Was z czego bardzo się cieszymy) cykl profilowy. Tym razem porozmawiałem z Filipem Wojtowiczem, który odpowiedzialny jest za miks monitorowy na trasie z Melą Koteluk. Poznajcie Filipa i jego historię, która doprowadziła go do wykonywania tego zawodu profesjonalnie.

Filip na tą właśnie trasę wybrał konsoletę Midas PRO1. W wywiadzie skupimy się na jej konfiguracji, oraz środowisku pracy. Poprosiłem też Filipa o kilka słów na temat wykorzystania kompresji i efektów. Myślę również, że w przyszłości wrócę do wywiadu z Filipem i postaram się wypytać go o jego techniki pracy.

Zapraszam i życzę miłej lektury!

Filip, jak rozpoczęła siTwoja przygoda z profesjonalnym dwikiem?

Moja przygoda z profesjonalnym dwikiem rozpoczęła sikiedy przyjechałem na studia do Wrocławia, od razu udało mi sidostapracw firmie nagłonieniowej, póniej w klubach takich jak kultowa Rura, czy Puzzle. Tak naprawd, dziki pracy w firmie nagłonieniowej dostałem angado ekipy Mroza. Realizowałem wtedy monitor, dziebył paskudny, cały czas lało, przyjechał band, opiąłem scen, zrobiłem ucho bbniarzowi, potem całej ekipie wedge. Krótka przerwa, koncert, no a po koncercie chłopaki stwierdzili, e jeszcze tak dobrych monitorów nie mieli i zaproponowali mi prac. Oczywicie w midzy czasie, nagrywałem koncerty zespołów wystpujcych w klubach, potem to miksowałem co bardzo pozwoliło mi sirozwinąć, tak samo jak nagrywanie własnych miksów i póniejsza ich analiza.

Z iloma artystami przez całą swojkarierzawodowudało Ci siwspółpracowa?

Chyba pierwszym zespołem,z którym „na powanie” pracowałem to był HooDoo Band gdzie robiłem FOH, potem juna monitorze Mrozu, Dawid Kwiatkowski, Donatan&Cleo i Mela Koteluk. W midzy czasie zdarzały sibardzo fajne zastpstwa lub pojedyncze realizacje ze mnna FOH z takimi artystami jak Novika, Oszibarack, Babu Król za Jacka Mazura, NeoNówka i arówki za Łukasza Damma, czy Mikromusic za Maka Prokopowicza. Mam ogromnprzyjemność współpracowaz Electro Acoustic Beat Session, projekt z Wrocławia, który zaprasza rónych artystów, frontmanów i gra z nimi koncerty,tam odpowiadam za realizacjlive, nagranie, oraz miks nagranego materiału. Mnóstwo pracy, ale za kadym razem jest warto byczęścitego projektu bo efekt finalny zawsze jest powalajcy.

Chciałbym skupisina Twojej ostatniej trasie z MelKoteluk. Realizujesz w tym projekcie system monitorowy?

Tak, z MelKoteluk rozpoczelimy współpracw lipcu tego roku. Kolejna sytuacja,w której robiłem monitor dla zaprzyjanionej firmy ComboArt, miałem przyjemność jako pierwszy pracowana nowym nabytku firmy Yamaha QL5. Pamitam, e zrobiłem IEM’y zespołowi, Mela weszła na scenmówic „Ok teraz zrobimy mój odsłuch” na to ja podajc jej bodypack mówi” Jujest zrobiony” Mela odpowiedziała „Hm o dziwo dobrze” no a jupóniej schodzc ze sceny stwierdziła, e juzawsze chce mietak zrobiony miks monitorowy i tak sizaczęło.

Filip Wojtowicz podczas próby z Melą

Filip Wojtowicz podczas próby z Melą w klubie „Stodoła”

Ciekawe pozyskanie pracodawcy 🙂

Ciekawe,motywujce i „sprawiedliwe” w pewnym sensie,bo jest siocenianym na podstawie umiejtnoci. W pracy z zespołem, poza umiejtnociami wane jest teto jak dogadujesz siz muzykami i ekiptechniczn,to sproste zalenoci. Jeli robisz swojrobotjak naley,jestefair, nie obijasz sii fajny z Ciebie gość, ludzie chcz Tobpracowa. To samo tyczy sipracy w firmach nagłonieniowych, wic pewnie kady wie o czym mówi. Nasza praca wiąże size zmczeniem, brakiem snu, długimi przelotami, do tego jak kilka dni z rzdu przebywasz z tymi samymi ludmi po kilkanacie godzin na dobto musi byfajna atmosfera w ekipie bo inaczej wszyscy skakaliby sobie do gardeł. Ja mam to szczęście, e pracuje ze wietnymi ludmi, zarówno w zespołach jak i z ComboArt. Pełen profesjonalizm, zaangaowanie, a do tego przyjacielskie relacje – sama przyjemność.

Jakie były załoenia przed rozpoczciem trasy koncertowej? Rozmawialicie z Meli jej zespołem o brzmieniu jakie chcieliby wykreowana tej trasie?

Załoeniem na trasbyła wygoda,wysoka jakość oraz powtarzalność. Wiadomo, e podczas tras promujcych płytnie zawsze jest wystarczajco duo czasu na prób. Artysta ma wywiady, spotkania z fanami, podpisywanie płyt i okazuje si,e na próbcałego zespołu mamy 15 minut. Mela i Ola majswoje mikrofony wokalowe, wic jumamy pewnpowtarzalność. Wachlarz mikrofonów w firmach rentalowych jest podobny, wic tu czsto mikrofony tesizgadzały. Zespół w wikszoci ma swoje systemy IEM oraz słuchawki,wic liczba czynników wpływajcych na różnice w brzmieniu maleje. Natomiast nie rozmawialiśmy o brzmieniu jakie Mela i zespół chcieliby wykreować w kontekście danej konsolety. Każdą konsoletę można opanować na tyle aby swobodnie uzyskiwać zamierzone brzmienie. Oczywiście mam tu na myśli poważne konsole koncertowe, a nie rozwiązania dla zespołów weselnych. Natomiast nad kwestią brzmienia samych miksów koncertowych, pracowaliśmy z Melą przed każdym koncertem.

Jak wyglda Twoja konfiguracja sprztowa?

Jako konsola monitorowa pracuje Midas Pro1 wraz z DL153, czyli 48 in i 27out jeli sinie myl. Sygnał z konsolety trafia do bezprzewodowych systemów dousznych.

Na scenie opierasz sijedynie o systemy douszne, klasyczne monitory czy stosujesz konfiguracjmieszan?

Uywam tylko i wyłącznie IEM’ów, przewodowy odsłuch ma tylko perkusista poniewasam sobie domiksowuje metronom.

Filip w pracy

Filip w pracy. Słucha pilnie…

Zarówno na froncie jak i na monitorach pracujkonsolety Midas serii Pro1. Skd ten wybór?

Wyboru dokonał Dominik Maczuga realizator frontowy, juwczeniej pracował na Midas’ach i chciał sprawdzije na trasie. Szczerze mówic ja nigdy wczeniej nie miksowałem na Midas’ie, jeszcze adna firma nie postawiła mi go jako stołu monitorowego. Dodatkowo obawiałem simałej iloci hebli, natomiast Fugas przekonywał mnie, e dziki pop grupom taka ilość jest zupełnie wystarczajca. Okazało si, e miał racj16 faderów, 6 pop grup oraz dostp do wysyłki aux w trybie flip sprawia,e od wysyłki danego kanału do szyny dzielnas maksymalnie dwa kliknicia, to dobry wynik.

Co sdzisz o jej brzmieniu po pierwszej zrealizowanej „sztuce”?

Moje wraenia po pierwszej sztuce to „wow ten stół jest szybki” oraz „ten sound jest potężny”. Długo byłem pod wraeniem i przypominały mi siopinie kolegów,e cyfrowy Midas brzmi jak analog. Dokładnie takie miałem spostrzeenia. Bardzo podobajmi sidobrze słyszalne zmiany w korekcji nawet przy minimalnych ruchach, ciekawie brzmice efekty,z których ja juna pierwszym koncercie uzyskałem to czego potrzebowałem, no i kompresory, które trzeba stosowaumiejtnie.

Kompresory to chyba wielka siła tych „desek”?

Wielka siła to dość powane stwierdzenie i nie wiem czy jestem odpowiedniosobaby sina ten temat wypowiada. Miksy monitorowe majto do siebie, e oceniane sprzez samych muzyków, a Ci jak wiadomo nie przepadajza kompresj. Ja równieaby sirozwijai nie popaść w „patenciarstwo” rónie podchodzdo miksów. Czasami stosujkompresjzabezpieczajctylko przed nagłymi skokami dynamiki, czasami kreujnibrzmienie danego instrumentu, innym razem staram sinie stosowajej wcale. To samo tyczy sipluginów, uywam ich bardzo rzadko, tylko wtedy kiedy faktycznie pracujinaczej ni„narzdzia pokładowe”. Wracajc do Midasa wg mnie kompresory w nim sbezlitosne, najdrobniejsza zmiana parametru jest słyszalna, jego działanie równie. Zdziwiły mnie bardzo czasy attack i relase, poniewasbardzo krótkie, np maksymalny attack to 20ms ja bardzo czsto uywam wikszych wartoci, ale to kolejna szansa aby wsłuchasidziałanie algorytmu i zapomnieo patentach.

Ciekawym rozwizaniem jest wybór rónych charakterów kompresorów, ja jeszcze nie do koca sio tym przekonałem, poniewasposób w jaki stosuje kompresje na tej trasie nie uwydatnia tych rónic.

A co sdzisz o wbudowanych efektach?

Uywam tylko dwóch efektów Vintage Room do bbnów, gitary akustycznej i ukulele oraz Ambience Reverb do wokali. Oczywicie nie obraziłbym simajc do dyspozycji w racku Bricasti czy Eventide ale za pomoczaimplementowanych algorytmów , osignąłem zamierzone efekty, wic jestem zadowolony.

Opowiedz trocho rodowisku pracy z konsolet

Na głównej warstwie mamy fadery w dwóch sekcjach po osiem, które mogbysekcja wejść i wyjść, albo dziki funkcji extend warstw16 kanałów wejciowych. Na panelu łatwo dostpne 24 przyciski służące do wysyłek sygnałów do szyn wyjciowych, 6 pop grup,oraz cały channel strip, czyli sekcja EQ,Dynamiki,Preampu, wszystko dostpne spod palca. Duy ekran szczególnie wany dla osób ze słabszym wzrokiem lub gdy gramy w bardzo nasłonecznionych miejscach. Ekran nie jest dotykowy,ale to akurat mi nie przeszkadza, posługiwanie sitrackbalem wystpuje nie tylko u Midas’a wic nie była to adna nowość. Generalnie wszystko co powinien miestół touringowy Midas Pro1 ma,a takie moliwoci w tak niewielkiej obudowie to dua zaleta na trasie.

Midas PRO1

Midas PRO1

Miałeprzed trasz Melkontakt z „deskami” Midasa?

Wiesz co, przed ttrasnie interesowałem siMidasem, nie wypytywałem kolegów co i jak, po prostu przyjechałem do Łomianek totalnie obiektywny a opanowanie stołu nie sprawiło adnego problemu. Kada konsola jest inna, i kadej trzeba sinauczy, czsto spotykałem siz sytuacj, e pytałem chłopaków z firm nagłonieniowych o to jak zrobito czy tamto i jak słyszałem odpowied, e sinie da to w 90% przypadków okazywało si, e realizator nie znał sprztu, z którym przyjechał. Dlatego tak bardzo podoba mi sito co robi Antek Paluszkiewicz, nacisk na szkolenia, przekazywanie wiedzy, support czy chociaby udostpnianie sprztu na trasprzynosi ogromne korzyci, bo ludzie poznajc coraz lepiej sprzt, przestajsigo ba, wyrabiajsobie swój unikalny styl pracy na danym urzdzeniu. Przed ttrasnie zaakceptował bym Pro1 jako stołu monitorowego do bandów z którymi pracuj, poniewaobawiałbym simałej iloci faderów przy 32 wlotach, teraz nie mam adnych obaw i wiem, e poradzsobie na nim bez problemu.

Podejrzewam, e przed pierwszym koncertem na PRO1 zasigałesupportu u Antka?

W tej kwestii poradziłem sobie doskonale, dziki pomocy Antka Paluszkiewicza z Audio Plus, który zaprosił mnie do Łomianek i tam przez kilka godzin poznawałem desk. Wygldało to mniej wicej tak, e bawiłem sideskstarajc jsobie przygotowado pracy bez adnej pomocy, no a póniej juAntek wyjaniał mi jak zrobito z czym sobie nie poradziłem, lub jak zrobito inaczej. Dało mi to bardzo wiele, za co bardzo dzikuje. Oczywicie na pierwszych koncertach na bieżąco pytałem a czy mona tak, albo tak albo jeszcze inaczej, przekazywałem swoje spostrzeenia czy uwagi, wic uwaam, e współpraca przebiegła wzorowo.

Jak wyglda Twój osobisty patch na PRO1?

U mnie wyglda to tak, e pierwsze 16 przelotów trafia do DL153 a z niego skrtkdo stołu,natomiast kolejne przeloty wpinane sbezporednio do konsoli, która pełni terolsplittera. Ode mnie sygnał dwoma skrtkami trafia do deski frontowej, natomiast ja przyjmuje sume LR plus ewentualny frontfill czy sub po auxie, jeli oczywicie procesor głonikowy jest na scenie. Jeli chodzi o patchowanie to nie mam adnych udziwniepoza splittowanymi kanałami wokali, poniewana efekt, wypuszczam wokale z innkorekcj. Do tego kopiuje wyjcie mojego miksu monitorowego na wejcia interface’u audio do nagrania.

Uywasz w tej trasie zewntrznych „wspierajcych” procesorów dwiku?

Nie, uywam tylko tego co oferuje deska. Uwaam, e o klasie realizatora wiadczy fakt, e potrafi uzyskazamierzone brzmienie na dowolnym sprzcie. Oczywicie mówitu o profesjonalnej klasie urządzeń, żeby mnie nikt źle nie zrozumiał. Nie jestem zwolennikiem wożenia ze sobą peryferii, stosowania wtyczek, czy odwzorowywania na siłę brzmienia płyty na koncercie. Moim zdaniem, koncert to koncert, płyta to płyta i to właśnie te niedoskonałości „live’u” kręcą mnie najbardziej. Jasne, że fajnie byłoby wozić swoją większość sprzętu, ale powoli zmieniałoby się to w wyścig zbrojeń a nie realizację dźwięku.

Zarówno Ty jako realizator monitorowy jak i realizator pracujcy na FOH’u pracujecie na tych samych konsoletach. Sze sob„spite” poprzez wspólnie gainy?

Tak. Konsolety są ze sobą w pełni zsynchronizowane za pomocą wspólnych gainów. Wykorzystujesz automatykę stołu w jakiś konkretny sposób? Na tej konkretnej trasie nie używam praktycznie w ogóle automatyki więc raczej nie mam w tym temacie doświadczenia.

Dziki za rozmowi powodzenia na trasie!

Równiedziki i pozdrowienia dla wszystkich branowców 🙂

Pliki do pobrania

|

| A | A