11-09-2014
Jakub Krzywak
Od kiedy pamiętam zawsze dążyłem do zapewnienia sobie mobilności w mojej pracy. Jeszcze 20 lat temu nie do pomyślenia była praca zdalna już nie mówiąc o prowadzeniu portalu branżowego. Nie będę Wam tłumaczył czym jest Internet bo każdy z Was zna to narzędzie doskonale i świetnie się w tej przestrzeni porusza. Chyba wszyscy mamy również świadomość ogromnych możliwości jakie daje nam sieć.
W dziedzinie audio w której od wielu (lub niewielu) lat wszyscy się wspólnie poruszamy na różnym poziomie wtajemniczenia również przez ostatnie 5-10 lat zauważyć możemy ogromny skok technologiczny. Rejestracja naszego nagrania w domowych warunkach nie jest już niczym zaskakującym, a efekty naszej pracy bardzo często przypominają te z profesjonalnych studiów nagrań. Mamy więc w pokoju laptopa, interfejs audio, mikrofon pojemnościowy, panel akustyczny czy czego tam nam dusza jeszcze zapragnie 🙂
Świat nadal idzie do przodu więc producenci wymyślają całkiem to nowe narzędzia pozwalając cieszyć się rejestracją naszych pomysłów na wysokim poziomie w praktycznie każdym miejscu na ziemi.
Dość mocną pozycję w produkcji tego typu rozwiązań ma brytyjska firma Focusrite, której siedziba mieści się w jednej z dzielnic Londynu – High Wycombe.
Łącząc ideę mobilnej rejestracji Focusrite w ostatnim czasie zaprezentował wiele mobilnych rozwiązań. Jednym z nich jest interfejs lub może powinienem powiedzieć kompletny kombajn studyjny iTrack Dock, który za pośrednictwem popularnego tabletu z popularnym logo ugryzionego jabłka (czyli iPad) pozwala cieszyć się profesjonalnymi nagraniami.
Budowa
Obudowa iTrack Dock składa się z dwóch części na których znajdziemy zarówno pokrętła wysterowania preampów i monitoringu, oraz całą sekcję wejść / wyjść pozwalającą nam w prosty sposób „podpiąć” zarówno ulubione mikrofony (również te pojemnościowe) jak i instrumenty.
Ale po kolei. iTrack Dock wyposażony został w dwa legendarne przedwzmacniacze mikrofonowe Focusrite (stosowane również w interfejsach Scarlett), oraz monitoring stereofoniczny z niską latencją i wysoką dynamiką dzięki zastosowaniu funkcji bezpośredniego monitoringu – sygnał wejściowy jest wysyłany bezpośrednio do słuchawek i głównych wyjść monitorowych). Sam preamp pozwala na rejestrację w konwersji cyfrowej 24-bit, 96kHz.
Co zatem znajdziemy w tylnej części interfejsu? Znajdziemy na niej od lewej wejście zasilające (zasilacz + przejściówki w komplecie), przycisk załączenia zasilania, port USB MIDI za którego pomocą mamy możliwość podpięcia naszych sprzętowych kontrolerów MIDI (pełna lista dostępna jest na stronie http://global.focusrite.com/ios-audio-interfaces/itrack-dock#tech-spec), wyjścia Monitor Outputs, które zrealizowane są na gniazdach TRS i służą do podłączenia naszego np. aktywnego odsłuchu studyjnego.
Panel wejść / wyjść
Kolejną sekcją są wejścia. W kanale pierwszym mamy do dyspozycji wejście instrumentalne (służące np. do podłączenia gitary elektrycznej), wejście mikrofonowe, oraz wejście liniowe. W drugim kanale producent proponuje nam jedynie wejście mikrofonowe i wejście liniowe. Na obydwa kanały mamy możliwość załączenia zasilania Phantom +48V co przyda nam się przy wykorzystaniu mikrofonów pojemnościowych. Ostatnim elementem tylnego panelu jest gniazdo pamięci masowej (pamięć otrzymujemy razem z interfejsem).
Wejścia mikrofonowe i instrumentalne
Na frontowym panelu znajdziemy od lewej strony diodę sygnalizującą aktywność zasilania, oraz załączenie zasilania Phantom, dwa pokrętła wysterowania kanałów wejściowych wraz z podświetleniem ewentualnego przesterowania każdego z sygnałów, przycisk Direct Monitor, pokrętło wysterowania poziomów w słuchawkach, oraz pokrętło wysterowania monitoringu.
Sterowanie odbywa się z panelu frontowego
Na czołowej płycie znajdziemy jakże ważny w tym przypadku specjalny Dock do umieszczenia naszego iPada. Interfejs współpracuje z najnowszymi tabletami czyli iPad 4 generacji, iPad Air, oraz iPad Mini. Bardzo ciekawie został rozwiązany problem podłączenia tabletu do interfejsu. W przypadku kiedy jesteśmy właścicielami „zabawek” Apple – iPad Air i iPad Mini, zakładamy specjalną gumową nakładę, a następnie przesuwamy wtyczkę Lighting w zależności od modelu. Jeśli jednak staliśmy się posiadaczami iPada 4 wystarczy jedynie ściągnąć nakładkę, oraz przesunąć skrajnie do góry samą wtyczkę w interfejsie. Tym sposobem wszyscy użytkownicy mogą cieszyć się wysoką jakością dźwięku.
Do podłączenia naszego tabletu służy złącze Lighting
Rejestracja
Jak w każdym produkcie Focusrite tak i tym razem, aby skorzystać z naszego nowego nabytku trzeba poświęcić trochę czasu na rejestrację. Specjalny kod znajdziemy wewnątrz opakowania. Musimy wykorzystać do tego celu… sieć i przejść na stronę www.focusrite.com. Następnie zarejestrować nowe konto lub jeśli już wcześniej zakupiliśmy rozwiązania tego producenta i się zarejestrowaliśmy, zalogować. Po rejestracji konta ważnym aspektem jest jej potwierdzenie (mail dociera na naszą skrzynkę, którą podaliśmy w formularzu). Następnie już po zalogowaniu rejestrujemy nasz nowy produkt, znajdując go na liście. Podamy w tym formularzy w kolejnych punktach numer seryjny, oraz wyżej wspomniany kod. W ten sposób możemy już w pełni korzystać z iTrack Dock!
Aplikacja
Do obsługi interfejsu producent udostępnił nam podstawową aplikację, którą możemy wykorzystać do rozpoczęcia pracy z iTrack Dock. Znajdziemy ją w App Store. Nazywa się Tape i jest do pobrania bezpłatnie.
Aplikacja Tape
Co oferuje nam ciekawie brzmiącą nazwą aplikacja Tape? Umożliwia oczywiście rejestrację naszych zmagań, wybór kanałów wraz z ewentualnym linkowaniem w stereo (np. kiedy będziemy chcieli zarejestrować electric piano), włączenie / wyłączenie i ustawienie metronomu, oraz podstawową edycję zarówno na poziomie miksu jak i masteringu końcowego.
A więc kiedy już nagramy nasze pierwsze dźwięki możemy je potem „przyciąć” na potrzeby zapisu wciskając przycisk TRIM. W ten sposób wybierzemy ten fragment, który najbardziej nam odpowiada. Twórcy aplikacji na potrzeby finałowego zgrania materiału stworzyli również kilka prostych presetów masteringowych: Light Studio Master, Medium Studio Master, Heavy Studio Master, Studio Master + Reverb. Mogą się przydać jeśli chcemy szybko doszlifować nasze szkice muzyczne.
W dobie mediów społecznościowych aplikacja pozwala również promować nasze nagrania w sieci (oraz wykonać „fotki” z naszych działań) dzięki udostępnieniu na platformie SoundCloud. Dodatkowo możemy nasz plik z nagraniem wyeksportować poprzez pocztę e-mail lub skopiować do pliku na tablet.
Udostępnianie naszej twórczości do sieci
Aplikacja Tape to jedynie podstawowe narzędzie, które ma za zadanie stworzyć możliwoś pracy z iTrack Dock. W pełni wykorzystujemy jego możliwości dzięki oprogramowaniu dedykowanemu DAW (w ten sposób rozpoczynamy rejestrację wielośladową). Producent przewidział współpracę z m.in.: z Cubasis, Auria i Garageband.
Wrażenia
Jestem mocno mobilny w swojej pracy więc każde tego typu urządzenie sprawia mi dużo frajdy w testowaniu. I tym razem były to bardzo pozytywne odczucia. Interfejs zachowuje się bardzo stabilnie, przedwzmacniacze brzmią wystarczająco dobrze, aby w pełni satysfakcjonująca nagrywać swoje dokonania lub jak w moim przypadku stosować iTrack Dock do rejestracji szkiców moich przyjaciół – muzyków. Dwa wejścia mikrofonowo – liniowe to już standard. Niskolatencyjny monitoring przy zachowaniu wysokiej dynamiki to kolejny plus. Brakuje mi trochę większego wsparcia producenta w dostosowaniu platformy do innych aplikacji DAW. Nie można mieć jednak wszystkiego 🙂
Podsumowując. Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem iPad’a, szukasz dobrze brzmiących przedwzmacniaczy i odpowiedniego monitoringu, a nadto cenisz sobie mobilność to iTrack Dock jest optymalnym rozwiązaniem łączącym wszystkie te cechy. Polecam!
JK
Dystrybucja w Polsce
ul. Łagiewnicka 20 | 02-860 Warszawa
+48 (22) 648 29 35 | +48 (22) 258 20 07 | | www.audiotechpro.pl