15-10-2020

Jakub Krzywak

W samo serce nowego kampusu Tokijskiej Akademii Muzycznej (TCM) zostały dostarczone aktywne monitory Genelec. Kampus został stworzony aby umożliwić studentom dostęp do najnowocześniejszej technologii związanej z rejestracją dźwięku. Monitory Geneleca idealnie wpasowały się w to miejsce.

System odsłuchu został zainstalowany w dużej reżyserce, które wykorzystywane jest przez studentów kierunków związanych z realizacją dźwięku, produkcją muzyczną oraz postprodukcją. Zadanie postawione przez uczelnię wcale nie należało do najłatwiejszych. Uczelnia posiada salę koncertową oraz kilka dodatkowych pomieszczeń w których odbywają się różnorodne przedstawienia oraz wydarzenia artystyczne. Dlatego tak ważna była reżyserka, która połączy wszystkie pomieszczenia w jedną całość.

Aby zapewnić najlepsze rezultaty akustyczne uczelnia zwróciła się do światowej sławy projektanta Masami „Sama” Toyoshima, którego zadaniem była adaptacja akustyczna reżyserki. Natomiast misję zaprojektowania kompleksu powierzono firmie Mixer Lab, która zdobyła ogromne doświadczenie w tego typu realizacjach. Finalne w reżyserce znalazła się cała seria monitorów Geneleca: 1234A, 1238AC, 1238DF w konfiguracji 5.1.2 oraz monitory 8351A do zastosowań klasycznych.

Używam monitorów Genelec w pracy od dłuższego czasu więc znam ich możliwości brzmieniowe. Wspaniale się na nich miksuje zarówno instrumenty akustyczne, muzykę pop czy inne gatunki muzyczne. Są to monitory którym zdecydowanie można zaufać – powiedział Wideo Takada

Wybór konkretnych monitorów do reżyserki nie był skomplikowanym procesem.Konfiguracja przestrzeni to zupełnie inna sprawa. Uczelnia początkowo założyła klasyczne podejście do miksów. W miarę rozwoju projektu i prac wdrożeniowych koncepcja uległa zmianie. Wybrano technologię przestrzenną w oparciu o jakość Dolby Atmos.

Konfiguracja wygląda następująco: 1234 (L/R), 1238AC (kanał centralny), dwa monitory 1238DF do obsługi Surroundu, oraz dwa zestawy 1238DF jako wsparcie. Realizatorzy i producenci mają do dyspozycji w studio dodatkowo trójdrożne, aktywne monitory 8351A z serii The Ones. 

To co jest wspaniałe w tych monitorach to fakt, że otrzymujemy spójny dźwięk, który może być odbierany z jednego punktu w bardzo realny sposób nie rozmywając przy tym środkowego pasma. Mogę dokładnie powiedzieć w którym miejscu został umieszczony mikrofon, oraz jak daleko od instrumentu. Myślę, że firma Genelec projektując te monitory taki właśnie miała zamysł – powiedział Tatsu Umezo z firmy Mixer’s Lab

To co podkreślają zarówno inżynierowie jak i realizatorzy dźwięku to skuteczność monitorów Genelec w różnych warunkach, nawet przy niskich głośnościach odtwarzania.

„Chodzi o równowagę pomiędzy bogactwem brzmienia, a dokładnością. Monitor studyjny musi z jednej strony oddawać wrażenia brzmieniowe, a z drugiej być dokładny i szczegółowy, niezależnie od gatunku muzycznego. Takie są właśnie monitory Genelec”