13-10-2020

Jakub Krzywak

Diana Kuls, absolwentka reżyserii dźwięku w filmie i telewizji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, otrzymała Gold Award w konkursie organizowanym przez Audio Engineering Society w ramach AES Virtual Vienna Online Convention 2020. Nagrodę w konkursie stanowiła para monitorów Genelec 8030. Przy okazji odbioru nagrody mieliśmy okazję porozmawiać z Dianą o jej pracy.

Opowiedz nam kilka słów o sobie. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z reżyserią dźwięku?

Mam 24 lata i jestem świeżo upieczoną absolwentką reżyserii dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Pochodzę z „muzycznej rodziny”, więc muzyka i dźwięk zawsze były ważnym elementem mojego życia. Gdy byłam dzieckiem, rodzice chcieli, żebym została pianistką, ale ja wiedziałam, że potrzebuję zajmować się czymś nieco bardziej zróżnicowanym i dynamicznym. Pomysł, żeby studiować reżyserię dźwięku po raz pierwszy pojawił się, gdy miałam 16-17 lat. 

Na czym polegał organizowany przez AES konkurs Student Recording Competition w kategorii Sound For Visual Media?

Konkurs polegał na udźwiękowieniu dowolnego, wybranego przez siebie filmu krótkometrażowego lub fragmentu filmu pełnometrażowego o długości 4-5 minut. Ja wybrałam animację „Identity” irańskiego reżysera Alirezy Salehiego. Film opowiada o starszym mężczyźnie, który budzi się w nieznanym mu pomieszczeniu, po czym odkrywa, że stracił twarz, dlatego postanawia przebić się na drugą stronę lustra w poszukiwaniu własnej tożsamości.

Moja rola polegała na dopasowaniu do tego obrazu efektów synchronicznych, stworzeniu sound designu i opracowaniu muzycznym, a następnie zgraniu filmu w formacie 5.1. Ze względu na to, że nasze uczelniane studio było w remoncie, moje możliwości nagrań foleyów były mocno ograniczone, dlatego korzystałam głównie z bibliotek dźwiękowych. Cały proces zajął mi 4 miesiące (film „Identity” z udźwiękowieniem Diany Kuls można obejrzeć na Youtube: https://youtu.be/VNnp-pac47Y).

Gratulacje! Twój film jest dopracowany w każdym szczególe. Jakie masz plany zawodowe na przyszłość?

Już podczas studiów rozpoczęłam pracę w studio dubbingowym Iyuno Media (wcześniej BTI Studios) w Warszawie, gdzie realizowane są warstwy audio seriali i filmów pełnometrażowych w polskich i zagranicznych wersjach językowych. Zajmuję się kontrolą jakości audio, a od niedawna również miksuję. Najbliższe lata chciałabym poświęcić na doskonalenie reżyserskiego kunsztu i nauczenie się nowych umiejętności, jak np. miksowanie w systemie ATMOS albo implementacja dźwięku w grach. Moim marzeniem byłaby odpowiedzialność za dźwięk w profesjonalnej, pełnometrażowej produkcji kinowej.

A czy miałaś już okazję rozpakować swoje nowe monitory Genelec 8030?

Jeszcze nie, ale na pewno to zrobię jak tylko znajdę wolną chwilę. Miałam za to okazję pracować na monitorach tej marki, zarówno na uczelni, jak i w pracy. W mojej opinii są to głośniki o doskonałej jakości, o bardzo klarownym dźwięku i praktycznie niesłyszalnym poziomie szumów. Uważam je za referencyjne i mogę im “ufać”.

Jeszcze raz gratulacje i dziękujemy za rozmowę.

Dziękuję.