22-11-2022

Bartek Chruściński

Gdy tylko otrzymałem pytanie czy chciałbym przetestować zestaw głośnikowy EAW z serii RADIUS RSX od razu pojawił się uśmiech na mojej twarzy. Produkty tego producenta ze Stanów Zjednoczonych zawsze cechowały się interesującym podejściem do technologii jak i solidnym wykonaniem. Byłem bardzo ciekaw czy obraz zapisany w mojej pamięci pozostanie niezmieniony. 

WYGLĄD ZEWNĘTRZNY ORAZ PARAMETRY TECHNICZNE

Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z profesjonalnym sprzętem. Cytując opis producenta „System został zaprojektowany tak, aby usprawnić konfigurację i zapewnić maksymalne wyniki w jak najkrótszym czasie. RADIUS łączy unikalne i inteligentne funkcje z charakterystyczną konstrukcją EAW”. 

RSX89 to aktywny, dwudrożny zestaw szerokopasmowy (68 Hz – 18 kHz) przystosowany do wielorakich zadań, a przy tym bardzo poręczny. Oparty jest na 8-calowym głośniku niskotonowym oraz 1,4-calowym kompresyjnym przetworniku wysokotonowym. Ten ostatni zaopatrzony jest w tubę o kątach propagacji 90 stopni w poziomie oraz 60 stopni w pionie (istnieje oczywiście możliwość obrócenia tuby, aby zamienić te wartości miejscami). Głośniki zasilane są poprzez podwójny (2 x 500W), wbudowany wzmacniacz w klasie D (Bi-Amp) wraz z DSP wyposażonym w technologię EAW Focusing™ i DynO™. 

Kolumna posiada drewnianą solidną obudowę o wymiarach 498 x 315 x 326 mm pokrytą powłoką zabezpieczającą oraz metalowy grill. W grillu znajduje się zgrabnie ukryta dioda sygnalizacyjna aktualny stan pracy, ewentualnie służąca pomocą przy identyfikacji poszczególnych urządzeń połączonych w sieć. Z każdej strony znajdziemy punkty do montażu dedykowanych akcesoriów do podwieszania, u góry uchwyt do przenoszenia, a u dołu obudowy znajdziemy oczywiście otwór na statyw głośnikowy. Ze względu na zastosowanie sklejki jak i wbudowaną elektronikę waga jest dość spora i wynosi 15,3 kg.

Z tyłu obudowy znajduje się panel przyłączeniowy jak i prosty system do zarządzania parametrami pracy. Od dołu: gniazdo zasilające PowerCON wraz z drugim złączem „podaj dalej”, dwa złącza XLR stanowiące wejście i wyjście sygnału analogowego, UWAGA: dwa porty sieciowe etherCON dla połączeń Dante!!! Ostatnim złączem jest port RJ-45 do zdalnego zarządzania oraz mały, kolorowy wyświetlacz wraz z enkoderem obrotowym służącym do jego obsługi. 

KONFIGURACJA I OBSŁUGA

Kolumna nie posiada wyłącznika sieciowego zatem zaraz po podłączeniu kabla zasilającego jest gotowa do pracy. Podpinamy kabel sygnałowy XLR i możemy grać. Jednak, póki co skupmy się na możliwościach konfiguracyjnych dostępnych poprzez interfejs na tylnym panelu. 

W pierwszej kolejności mamy możliwość regulacji poziomu głośności w zakresie +/- 10dB, oraz opcje crossover’a (full range, 120 Hz, itd.) pastedGraphic.pngwraz z możliwością odwrócenia polaryzacji. 

Następny przystanek to bardzo ciekawa funkcja Voicing gdzie mamy do wyboru predefiniowane profile tonalne dostosowane do naszych indywidualnych preferencji muzycznych. Profile opisane są jako White, Grey, Blue, Sapphire oraz User. Pod kolorem białym (white) kryje się płaska (liniowa) odpowiedź częstotliwościowa, pod szarym (grey) znajdziemy charakterystykę cechującą się podbitymi niskimi częstotliwościami oraz delikatnie wygaszonymi najwyższymi częstotliwościami, pod niebieskim (blue) mamy profil o jeszcze mocniejszym podbiciu niskich częstotliwości, takiej samej odpowiedzi w najwyższych częstotliwościach jak w profilu szarym, a dodatkowo cofniętą średnicę. Producent sugeruje ten profil dla grania z wysokim SPL. 

Ostatni profil dedykowany to profil szafirowy (sapphire) posiada te same cechy w niskich i wysokich częstotliwościach co profil niebieski jednak posiada podbicie wysokich częstotliwości dla uzyskania dodatkowego „powietrza”. Profil ten został stworzony przy konsultacji realizatorów dźwięku live – zapewniając najwyższą jakość odtwarzanego sygnału. Dodatkowo mamy możliwość stworzenia własnego profilu barwowego przy wykorzystaniu oprogramowania do zdalnej kontroli, ale o tym później.

Kolejne menu daje nam możliwość zastosowania opóźnienia sygnału (delay) od 0 do 150 ms. Dla ułatwienia opóźnienie odczytać możemy także w metrach. Kolejna opcja również jest ciekawa –  mamy do dyspozycji wbudowany generator sygnału służący do szybkiego przetestowania sprawności kolumny głośnikowej. Oczywiście uruchamiamy osobno głośnik wysokotonowy i niskotonowy.

Ostatnią pozycję na liście stanowi zakładka z ustawieniami interfejsu takimi jak jasność wyświetlacza, jednostki czy reset ustawień. Warto zwrócić uwagę, iż w menu nie mamy możliwości wyboru źródła sygnały audio (analog, Dante). Sygnał kierowany jest automatycznie z sieci Dante po wykryciu jej aktywności. 

Podłączając kolumnę do sieci poprzez port komunikacyjny mamy możliwość zdalnego zarządzania poprzez oprogramowanie EAWMosaic dostępne na urządzenia iOS/MacOS. Port komunikacyjny filtruje sygnały Dante co umożliwia bezproblemowe sterowanie nawet przy dużym natężeniu ruchu w sieci. Sama aplikacja Mosaic jest bardzo prosta i intuicyjna. Automatycznie wyszukuje nam dostępne w sieci urządzenia EAW, pozwala je grupować i wspólnie zarządzać. Mamy tu dostęp do wszystkich funkcji dostępnych na panelu tylnym, a dodatkowo do korektora parametrycznego wbudowanego w DSP, z opcją zapisywania ustawień użytkownika. Oczywiście możliwa jest predykcja rozkładu ciśnienia z naszych źródeł. Na platformie PC predykcji i sterowania dokonamy przy pomocy oprogramowania EAW Resolution 2.

WRAŻENIA Z UŻYTKOWANIA

A jak kolumna sprawdza się w rzeczywistości i czy wszystko działa tak, jak opisuje to producent? Pierwsze wrażenie po wyciągnięciu z kartonu jest bardzo dobre. Czuć, że obudowa jest bardzo solidna, co prawda swoje waży, ale w tej klasie produktów może być to zaletą. Jak już wspomniałem RSX89 nie posiada wyłącznika sieciowego więc trudno będzie nieumyślnie pozbawić ją zasilania. W pierwszym kontakcie rzuca się w oczy kolorowy wyświetlacz więc zacząłem przeglądać dostępne w menu funkcje. Dzięki funkcji sprawdzenia możemy „zaszumieć”na każdym z głośników aby ocenić czy wszystko działa jak należy. 

Zacząłem od podpięcia sygnału Dante,  ponieważ jest to dla mnie najciekawsza funkcja. Pomocna w konfiguracji okazała się opcja resetu do ustawień fabrycznych gdyż dzięki temu adresy IP, nadane przez kogoś wcześniej, wróciły do fabrycznych. Długo szukałem wyboru źródła sygnału, ale go nie znalazłem. Po przeczytaniu instrukcji dowiedziałem się że nie ma takiej opcji – priorytetem jest zawsze sygnał Dante – automatyczny wybór źrodła sam przełączy się na analog gdybyśmy stracili sygnał cyfrowy co może posłużyć jako automatyczny backup. 

Po uruchomieniu muzyki zestaw RSX89 od razu zdradza z jaką mocą mamy do czynienia. Miałem cały czas wrażenie, że moc nigdy się nie kończy. Zestaw gra pełnym pasmem, bardzo czytelnie i klarownie i ma o dziwo całkiem konkretny dół jak na taki mały głośnik (8”). Po wysłaniu sygnału z mikrofonu również słychać, że kolumna „chce grać”. Nie przytyka się i co bardzo mnie pozytywnie zaskoczyło gra bardzo daleko. Odczuwalny jest oczywiście spadek SPL, ale bez wpływu na barwę. Dźwięk cały czas jest bardzo bliski. 

Potestowałem także jaki wpływ na barwę mają „kolorowe” profile częstotliwościowe. Są to subtelne zmiany, ale odczuwalne. Jeśli ktoś pragnie szybko dostosować profil tonalny do swojego zastosowania można to zrobić jednym ruchem. Po podłączaniu programu EAWMosaic miałem też możliwość zmiany barwy wbudowanym EQ. Bardzo łatwo operuje się wszystkimi parametrami z poziomu komputera, wszystko jest intuicyjne i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. 

Bardzo fajnym detalem jest dioda sygnalizacyjna znajdująca się na grillu, która poprzez zmiany koloru jak i natężenia świecenia przekazuje wiele istotnych informacji o trybie pracy kolumny. 

PODSUMOWANIE

Kolumna jest bardzo dobrze wykonana, świetnie gra (głośno!), możliwość podpięcia sygnału Dante oraz zdalnego sterowania DSP daje ogrom zastosowań zarówno w trasie jak i w instalacji stałej. Poleciłbym ją każdemu do zastosowań profesjonalnych. Gorąco polecam ten produkt i chętnie potestowałbym inne kolumny głośnikowe z serii RADIUS!