15-05-2009

Jakub Krzywak

Radio Merkury to pierwsza poznańska stacja radiowa. Z uwagi na publiczny charakter rozgłośni a także zawiłości własnościowe, przyjmuje się, iż jest ono sukcesorem przedwojennego „Radja Poznańskiego”.

Pierwsze dźwięki popłynęły w wielkopolski eter 24 kwietnia 1927 roku o godz. 17. Przez ponad 6 lat radio było autonomiczną jednostką stworzoną i prowadzoną przez lokalnych społeczników.

W październiku 1933 roku wchłonięte zostało w struktury Polskiego Radia w Warszawie. W okresie powojennym działało jako „Radio Poznań” (jednym z długoletnich współpracowników był Stanisław Strugarek) w willi przy ul. Berwińskiego 5. Od roku 1989 gdy oczywistym stało się powstanie komercyjnych stacji, także tych lokalnych, stacja zmieniła antenową identyfikację na „Radio Merkury Poznań”. Oficjalnie pod tą nazwą funkcjonuje od 1 października 1993 roku jako „Radio Merkury S.A. – Rozgłośnia Regionalna Polskiego Radia w Poznaniu”.

O technicznej stronie rozgłośni rozmawiam z Panem Łukaszem Kurzawskim, który pełni funkcję realizatora dźwięku w Radiu Merkury.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz jakie studia nagraniowo-emisyjne posiada Radio Merkury?

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Jeśli chodzi o studia typowo emisyjne to mamy dwa takie studia. Są one wzajemnie połączone ruterem cyfrowym. Oprócz tego posiadamy również większe studio, które połączone jest z dodatkowymi dwoma reżyserkami. Czyli podliczająć w sumie Radio Merkury posiada cztery reżyserki.

Dodatkowo jedna reżyserka tkz. S4 to reżyserka typowo produkcyjna, muzyczna gdzie znajdują się duży stół Amek Rembrandt, monitory odsłuchowe Adam A5 MKII,  Yamaha NS10, oraz APS-y. Oprócz tego studio muzyczne posiada bardzo dużą liczbę peryferii do postprodukcji. Głównym system jest Nuendo, oraz karty RME.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Mówimy cały czas o studiu produkcyjnym. A jak wygląda sytuacja jeśli chodzi o studia emisyjne?

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Jeśli chodzi o studia emisyjne to pozostają jeszcze cztery reżyserki. W jednej z najnowszych reżyserek prosto po generalnym remoncie zainstalowany jest stół emisyjny stół Lawo Crystal. I w tych emisyjnych reżyserkach pracujemy i nagrywamy na oprogramowaniu Marwin XTrack. To jest bardzo proste oprogramowanie. Nie ma potrzeby wykorzystywać tutaj bardziej zaawansowanego oprogramowania do edycji i nagrywania. Tutaj następuje jedynie prosty montaż, zgranie audycji czy podłożenie dźwięku.

W drugiej reżyserce posiadamy stół emisyjny Studer On-Air 1000, a w trzeciej reżyserce pracuje stół emisyjny Studer On-Air 2000.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz jak wyglądają peryferia emisyjne. Jakie procesory wykorzystujecie do emisji programu?

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Widzisz tutaj właśnie Focusrite, który działa jako preamp mikrofonowy. Stół Lawo Crystal jest jedynie tkz. „cyfrową programowalną nakładką”. Preampy są sprzężone z tym stołem. Dodatkowo w racku znajduje się Lexicon PCM-80, który wykorzystujemy do jakiś podstawowych efektów pogłosowych.

Bardziej skomplikowane nagrania montujemy w studiu produkcyjno – muzycznym gdzie posiadamy odpowiedni sprzęt do tego typu prac.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakimi mikrofonami dysponuje rozgłośnia?

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Jak zdążyłeś pewnie zauważyć większość naszych mikrofonów są sygmowane marką Neumann. W tym dużym studiu znajduje się mikrofon stereofoniczny Neumann SM69 i dodatkowo to stanowisko jest tak przystosowane, aby dziennikarz mógł sam siebie nagrać. Także przy mikserze znajduje się mikrofon Neumann TLM103, który umożliwia nagranie się bezpośrednio nawet bez realizatora.

W drugim studiu emisyjnym znajdują się również mikrofony Neumann U87 i TLM103. Natomiast w tym największym studiu emisyjnym znajdują się trzy mikrofony: jeden Neumann U87 i dwa mikrofony Neumann TLM103.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakimi zestawami reporterskimi zaopatrzeni są dziennikarze?

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Głównie reporterzy pracują na magnetofonach firmy Marantz PMD660. To urządzenie cyfrowe, które zakupione zostało do rozgłośni stosunkowo niedawno. Wcześniej dziennikarze pracowali na przenośnych DAT-ach, ale jak wiadomo cyfra wchodzi  i jest ogromna liczba plusów korzystania z takich właśnie rejestratorów cyfrowych. Przede wszystkim zgrywanie takiego materiału jest o wiele efektywniejsze no bo nagrywając przy kompresji stratnej (256 kbps) jesteśmy w stanie nagrać na kartę 4 GB pewnie kilkanaście godzin materiału dźwiękowego.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Widziałem w górnej częsci pokój. Nazwijmy go pokojem emisyjnym w którym znajdują się procesory emisyjne. Możesz powiedzieć coś więcej o tych procesorach?

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Mówisz pewnie o „procesorach na sumie”. Omnia jest oczywiście na sumie już przy wyjściu ze studia emisyjnego przed nadajnikiem. Tutaj właśnie znajduje się procesor emisyjny czy jakby go inaczej nazwać psychoakustyczny.

Tutaj znajdują się różne bloki: blok kompresji pasmowej, blok psychoakustyczny, enhancer, exciter, oraz oczywiście limiter, który w radiu jest bardzo ważny (tutaj również możemy mówić o „podbiciu” sygnału tak aby radio było na tyle głośne żebyśmy mogli efektywnie konkurować z rozgłośniami komercyjnymi).

Jakub Krzywak [realizator.pl]

To jedyny procesor, który obrabia sygnał dźwiękowy?

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Wyjściowy tak. Oczywiście kompresja występuje praktycznie wszędzie. W każdym studiu emisyjnym mikrofony podpięte są do tkz. channel strippów DBX-a gdzie już kompresja występuje. Czyli kompresja występuje w pierwszym etapie przy samym nagraniu, a następnie w drugim etapie sygnał jest poddawany kompresji procesora emisyjnego.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Dziękuję za rozmowę

Łukasz Kurzawski [Radio Merkury]

Ja również dziękuję

Pliki do pobrania