12-03-2009

Jakub Krzywak

Telewizja WTK (Wielkopolska Telewizja Kablowa) to poznańska telewizja o charakterze lokalnej telewizyji informacyjnej. Swoje nadawanie rozpoczęła w 1996 roku. Program emitowany jest przez całą dobę. Jej głównym programem informacyjnym jest „Puls Dnia” (w 2004 roku zdobył nagrodę Kryształowego Ekranu za najlepszy lokalny serwis informacyjny w Polsce w konkursie „To nas dotyczy”) nadawany co pół godziny i przekazujący najświeższe informacje z Poznania i okolic. Program telewizji WTK to również programy publicystyczne, kulturalne, sportowe, lifestylowe.

Obszar miast, który obejmuje (sieci kablowe) to: Poznań, Swarzędz, Luboń, Śrem, Suchy Las, Koziegłowy, Oborniki Wlkp., Wolsztyn, Grodzisk Wlkp., Skórzewo, Wolsztyn, Konin, Słupca, Kórnik, Rokietnica, Murowana Goślina. Dodatkowo istnieje możliwość oglądania programów telewizji WTK przez internet (program na żywo lub archiwum).

O technicznym zapleczu telewizji WTK rozmawiam z dyrektorem IT, Panem Mariuszem Kołodziejskim.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak wygląda zaplecze techniczne telewizji WTK?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Technikę telewizji WTK możemy podzielić, pod względem funkcjonalnym, na dwie główne  części. Jedną częścią jest emisja, a drugą realizacja. W skrócie emisja, to końcówka stacji i  służy do tego, aby emitować różne sygnały w czasie rzeczywistym. Głównymi urządzeniami pracującymi na emisji są playout i mikser emisyjny. Najbardziej oczywistą funkcję emisji jest odtwarzanie plików video. Zajmuje się tym właśnie playout, w naszym przypadku jest to system firmy Cinegy. System playotu składa się z serwera i komputerow kontrolujących. Serwer playoutu to specjalny komputer, który posiada profesjonalną kartę video (w naszym przypadku firmy DVS) oraz odpowiednią macierz dyskową na której utrzymywane są pliki skierowane do wyemitowania. Kontrola serwera playoutu odbywa się z innego komputera, który służy do układania playlisty. Serwer playoutu odtwarza przygotowane do emisji pliki zgodnie z zaplanowaną wcześniej playlistą. Taka playlista generowana jest z wykorzystaniem naszego specjalnego systemu do zarządzania telewizją (aplikacja WTK News). Dyrektor Programowy ustala w WTKNewsie ramówkę stacji – bloki programowe, reklamowe i autopromocji, które są uzupełniane przez dziennikarzy (newsy, serwisy), autorów programów (magazyny) i dział marketingu (reklamy). Z tak uzupełnionej ramówki powstaje właśnie playlista, która po uzupełnieniu przez technika emisji o elementy autopromocji, jest odtwarzana przez system playoutu.

Drugim głównym elementem jest mikser emisyjny – my używamy miksera firmy GrassValley Indigo. To jest stół audio-video, który posiada wiele standardowych narzędzi do obróbki audio i video. Stół posiada wejścia audio i video – zarówno analogowe jak i cyfrowe (video w standardzie SDI, dźwięk AES). Posiada także inne przydatne funkcje, takie jak GPI/GPO, AUX, ChromaKey, LumaKey, PIP. Mikser emisyjny umożliwia także wyemitowanie materiałów z wielu źródeł: z playoutu, realizacji, magnetowidu, systemu graficznego Chyron, oraz z kamer minitoringowych.. Są to kamery obrotowe z dużym zoomem, zainstalowane na budynku Uniwersytetu Ekonomicznego, więc można sporo dzięki nim obejrzeć.

W telewizji WTK codziennie jest 5 godzin programu „live”. Produkcja pasma na żywo, odbywa się w drugim głównym dziale, czyli realizacji. Tutaj nie ma miejsca na przerwy. Przerwy występują jedynie w momencie emisji bloków reklamowych. Głównymi urządzeniami na realizacji są: mikser video Snell&Wilcox SwitchPack, 4 tory kamerowe z CCU (kontrola kamer z poziomu realizacji), ramię kamerowe z kamerą obrotową, mikser audio Yamaha 01V96v2, mikrofony i odsłuchy bezprzewodowe Sennheiser, oraz system generowania grafiki – Chyron MicroX. Całość sygnału zarówno audio jak i video, w całej stacji, jest przesyłana cyfrowo dzięki czemu sygnał nie jest poddany żadnym stratom jakości ani kompresji. Sygnał cyfrowy dociera aż do naszego głównego providera – firmy INEA, a dalej już do widzów w dużej części wielkopolski. Przejście na system w pełni cyfrowej produkcji, rejestracji i dystrybucji to dla nas naprawdę wielki krok naprzód.

Dział realizacji wykorzystywany jest także do produkcji serwisów tematycznych, które nie są emitowane na żywo: pogoda, kultura, komunikacja.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Cały program również nagrywacie na emisji?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Tak. wykorzystujemy do tego sygnału SDI wychodzący z realizacji. Przed rejestracją, do sygnału SDI jest embedowany czyli dokładany dźwięk, który jest realizowany na stole cyfrowym Yamaha 01V96 V2. Wykorzystujemy w niej dodatkowo zainstalowaną kartę AES, która służy nam jako wyjście sygnału dźwiękowego do systemu emisyjnego. W ten sposób jesteśmy w stanie „dopiąć” cyfrowy sygnał dźwiękowy do cyfrowego sygnału video. Całość nagrywana jest za pomocą profesjonalnej karty audio – video firmy BlackMagic.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak powstała koncepcja nowego studia, oraz w jaki sposób dobieraliście producentów i dystrybutorów wybranych rozwiązań technicznych?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Projekt studia powstał w 2006 roku. Opracowaniem projektu studia zająłem się wraz z Bartkiem Wawrzynowiczem, który pracował w stacji na stanowisku dyrektora produkcji, oraz Tomkiem Kaźmierczakiem, który pracuje u nas jako technik. Przeglądaliśmy serwisy internetowe, trochę pojeździliśmy i zobaczyliśmy sporo różnych rozwiązań technicznych. Potem stwierdziliśmy, że zrobimy to tak a nie inaczej. Skorzystaliśmy oczywiście z doświadczenia innych osób z branży. Dużą rolę odegrały także osoby, które kiedyś pracowały w WTK i miały również swoje pomysły, a także obecni pracownicy działu technicznego. W sumie tak powstał projekt, który organizował w całkiem nowy sposób produkcję telewizyjną naszej stacji. Na ten cel udało się zdobyć fundusze unijne z programu dotyczącego innowacyjności przedsiębiorstw. Było to około 50% wszystkich kosztów projektu. Postawiliśmy na sprawdzonych dostawców sprzętu. Większość sprzętu video dostarczyła firma, która częściowo również zajęła się instalacją dostarczonych urządzeń – firma TK3 z Poznania. Rozwiązania audio dostarczyła firma Music Store z Poznania. Tutaj jeśli chodzi o instalacje poradziliśmy sobie we własnym zakresie.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz coś na temat zastosowanych mikrofonów? Czy są to standardowe rozwiązania czy też macie może jakież inne rozwiązania którymi warto się podzielić?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

W studiu używamy 8 zestawów bezprzewodowych Sennheiser z serii EW300. To systemy, które są naprawdę o wiele lepsze niż ta podstawowa seria EW100. Seria, którą wybraliśmy naprawdę się sprawdza w zastosowaniach telewizyjnych. Link radiowy jest stabilny i nie mamy praktycznie większych problemów z ich użytkowaniem. W zestawach używamy klipsy Me4, dynamika SKM535 oraz mikrofonu nagłownego HSP2 – wszystko firmy Sennheiser

Do nagrań na zewnątrz (newsy, programy) korzystamy z mikrofonów pojemnościowych Audiotechnika, Rode, Omnitronic, oraz zestawów bezprzewodowych Sennheiser EW100.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakie mikrofony znajdują się w lektorce?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

W lektorce znajduje się mikrofon pojemnościowy AKG Perceptron 200. Lektorka jest całkowicie wygłuszona.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Na jakim oprogramowaniu montażowym pracujecie?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Pracujemy na pakiecie Final Cut Pro. Pakiet oznacza, że posiadamy w ramach licencji, oprogramowanie Final Cut Pro (montaż video), Motion (program do produkcji animacji), Sound Track Pro (bardzo zaawansowane oprogramowanie dźwiękowe). Dodatkowo w pakiecie znajdują się dodatkowe narzędzia takie jak programy do masteringu płyt DVD, czy też tworzenia napisów.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Interesują mnie również procesory nazwijmy je „wyjściowymi”. Co ciekawego znajduje się jeśli chodzi o ten segment?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Posiadamy procesor RANE RPM-22. To bardzo dobre urządzenie. Przede wszystkim dlatego, że jest przyjemne w konfiguracji, nie powoduje opóźnień i jest niezawodne. Ten procesor służy nam do wyrównywania poziomu sygnału wyjściowego. I mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że jest to urządzenie, które sprawdza się wręcz idealnie.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Powiedz może jeszcze jakich kamer używacie do produkcji materiałów?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Głównie używamy kamer DVCAM Sony DSR-370/390 i DSR-400 z obiektywami Fujinon. Powiem tylko tyle, że odchodzimy od tego. Naszym nowym nabytkiem jest kamera Panasonic HPX-500, która pracuje na karcie P2. To jest kamera z pełną matrycą HD. Dodatkowo to nie jest już taśma, tylko karta, więc dostęp do zapisanego materiału jest bardzo szybki, a kamera ma znacznie mniej elementów mechanicznych, które lubią się psuć. Technologie beztaśmowe wkrótce całkowicie wyprą systemy oparte o kasety – także w naszej stacji.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Na zakończenie powiedz jeszcze kilka słów o wozie?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Na razie jest to wóz realizacyjny

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Myślicie o wozie transmisyjnym?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Właśnie trwają prace nad wozem transmisyjnym. Natomiast jeśli chodzi o wóz realizacyjny to zbudowaliśmy go wykorzystując większość sprzętu z naszego starego studia – mikser video Sony BVS-3200P, analogowe tory kamerowe z CCU-M5 z możliwością podpięcia kamer SONY ze złączem multicore, system generowania grafik Compix. Jeżli chodzi o fonię to w wozie znajduje się mikser Soundcraft Spiritfolio SX, który w tych warunkach bardzo dobrze się sprawdza. Jest gabarytowo mały i do tych celów do których jest nam potrzebny w zupełności wystarcza. Całą specyfikację wozu można ściągnąć z naszej strony http://www.wtk.pl/nowa/strona/reklama.php

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Ile kamer oferuje Wasz wóz realizacyjny?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

To są cztery kamery z torami kamerowymi. Każdy tor posiada 100 metrowy kabel multicorowy. Mamy możliwość dopięcia do niego kolejnego multicora dzięki czemu każdy tor kamerowy może mieć do 250 metrów. Może daleko mu do tych nowoczesnych wozów gdzie sygnał przesyłany jest cyfrowo, ale przecież to nie jest ten budżet.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

W jaki dodatkowy sprzęt audio wyposażony jest wóz?

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Tak naprawdę jest to jedna marka: Behringer. Czyli bramki, procesor, monitory odsłuchowe, które zainstalowane są na wozie to Behringer.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Dziękuję za udzielenie obszernego wywiadu. życzę dalszych sukcesów i ciekawych realizacji telewizyjnych

Mariusz Kołodziejski [Telewizja WTK]

Ja również dziękuję za zainteresowanie naszą stacją i pozdrawiam wszystkich odwiedzających portal realizator.pl

Pliki do pobrania