05-11-2010

Jakub Krzywak

Rafał swoją przygodę z profesjonalnym światłem scenicznym rozpoczął gdy miał 7 lat dzięki swojemu wujowi, oraz Teatrze Lalek. Tam poznał wszystkie tajniki pracy scenicznej, oraz terminologię teatralną. Osobiście uważa, że każdy profesjonalnie podchodzący do tego zawodu powinien taką właśnie szkołę na samym początku przejść.

Dzisiaj Rafał Pisula na stałe współpracuje jako realizator światła z Danzel-em, oraz zespołem Blenders.

Za naszym pośrednictwem Rafał przekaże kilka ciekawych i wartościowych spostrzeżeń dotyczących codziennej pracy jako realizator światła.

 

Realizator.pl

Jak wyglądała Twoja droga zawodowa od miejsca kiedy rozpoczynałeś swoją przygodę z profesjonalnym światłem do momentu w którym znajdujesz się teraz?

Rafał Pisula

Tak naprawdę to moja przygoda zaczęła się gdy miałem 7 lat dzięki mojemu wujowi który zabierał mnie to swojej pracy w Teatrze Lalek. Tam poznawałem tajniki sceny, sposób pracy, terminologię teatralną. Uważam że taką szkołę powinien przejść każdy początkowy oświetleniowiec. Pracuję w zawodzie realizatora oświetlenia od 1995 r.

1995-1996 – firma Ragtime w Opolu na stanowisku realizatora oświetlenia, 1996-1997 – współpraca z Firmą Music Land, gdzie budowałem system oświetleniowy, 1998-2000 – firma Fan w Opolu na stanowisku technika oświetleniowego, 2000 – firma J&J, technik oświetlenia. 2001-2003 – pracowałem jako realizator zespołu Ira, 2004 – Agencja Pro Art z Wrocławia, realizator oraz budowa systemu oświetleniowego, 2005-2010 – firma Craftman z Warszawy, realizator oświetlenia, 2009 – od tego roku współpracuję z Agencją Music Zone w której jestem realizatorem zespołów Danzel oraz Blenders.

Realizator.pl

Co jest Twoim zdaniem najważniejszą sprawą w technikach wizualno- oświetleniowych. Sprzęt, projekt czy może umiejętności realizatora?

Rafał Pisula

Najważniejsze są oczywiście umiejętności na które składają się: poczycie rytmu, zmysł plastyczny, kreatywność, wyobraźnia.

Co do sprzętu wiadomo, że bez tego się nie da, ale nie uważam również że muszą to być nie wiadomo jakie ilości. Najważniejsze aby sprzęt był w pełni sprawny, a ekipa czujna i gotowa do pracy. Zestaw oświetlenia należy dobrać odpowiednio do pomieszczenia w jakim będziemy go używać. Wiadomo, że to wszystko zależy od zapotrzebowania, budżetu bądź charakteru instalacji jaką chcemy wykonać.

Projekty są potrzebne, aby dobrze zaplanować rozmieszczenie instalacji, jej okablowanie. Aby móc przewidzieć niektóre sytuacje które mogą nam utrudnić lub opóźnić montaż. Dotyczy to głównie programów do wizualizacji typu Wysiwyg lub podobnych. Jest to przydatne również do komunikacji z zespołami w celu spełnienia zamysłu realizatora zawartego w riderze. Ale jednak najważniejszy projekt powstaje w głowie i jest kluczowy!

Realizator.pl

Twoje osobiste preferencje związane z technikami wizualno-oświetleniowymi?

Rafał Pisula

Nie mam sprecyzowanych preferencji co do sprzętu. Znam kilka konsolet, a same aparaty są tylko elementami wykonawczymi. Powinny tylko posiadać odpowiednie parametry abym mągł osiągnąć zamierzony cel.

Realizator.pl

Twoje podejście do realizacji i techniki koncertowej, oraz nowych technologii w tym zakresie?

Rafał Pisula

W realizacjach koncertowych jak i innych uważam że trzeba być delikatnie mówiąc elastycznym. Dopuszczam zamienniki, nowe propozycje. Jak wiadomo nie wszędzie da się zrobić wszystko dokładnie według projektu, choćby ze względu na warunki techniczne sali lub występujące w plenerze. Bywają koncerty lepsze lub gorsze. Wynika to z bardzo wielu przyczyn. Zespół ma gorszy dzień, jest w miare widno lub np. świecą się latarnie wokół sceny. Wiele tych problemów wynika z „profesjonalizmu“ polskich organizatorów i ich odporności na argumenty lub poprostu odporności na wiedzę dotyczącą techniki sceny. To oni są naszym największym problemem na koncertach plenerowych będź eventach.

Co do nowych technologii to bardzo ważne jest, aby być na bieżąco z nowinkami. Z prostej przyczyny, im więcej znasz nowych technologii tym więcej narzędzi masz do dyspozycji i tym samym coraz mniej ogranicza Cię to w realizacji projektu stworzonego w głowie. Pozatym mając do dyspozycji nowy sprzęt trzeba umieć z niego korzystać.

Realizator.pl

Twój wymarzony setup?

Rafał Pisula

Mój wymarzony setup to taki w którym rider jest spełniony w 110%!

Pliki do pobrania