07-09-2020

Jakub Krzywak

Przyznaj臋, 偶e tego si臋 nie spodziewa艂em 馃檪 W dobie pandemii czyli og贸lno艣wiatowego kryzysu gospodarczego zadzwoni艂 do mnie Damian Antoniuk z propozycj膮 spotkania w temacie wsp贸艂pracy. Na spotkaniu dowiedzia艂em si臋 wi臋cej – przede wszystkim o nowej marce na polskim rynku – portugalskiej firmie Next Pro Audio, kt贸ra od wielu ju偶 lat produkuje zestawy nag艂o艣nieniowe. Na naszym rodzimym rynku ma艂o znana, nie maj膮ca dotychczas dystrybutora. Na zachodzie ca艂kiem rozpoznawalna zar贸wno w艣r贸d firm rentalowych jak i band贸w muzycznych.

Teraz wszystko ma si臋 zmieni膰 za spraw膮 firmy Pro Audio Sp. z o.o. kt贸rej siedziba mie艣ci si臋 we Wrze艣ni. Firma zosta艂a oficjalnym dystrybutorem tej marki w Polsce. Jaka jest nasza rola w tym projekcie? Przede wszystkim przybli偶ymy Wam rozwi膮zania portugalskiego producenta, zastosowan膮 technologi臋, patenty oraz zaprezentujemy ciekawe realizacje z naszego „podw贸rka”. Aktualny czas jest do艣膰 martwy wi臋c na pewno nie b臋dzie 艂atwo us艂ysze膰 w boju tych system贸w, ale jednak we wrze艣niu co艣 si臋 zacz臋艂o powoli rusza膰. Mo偶e ten okres kiedy na rynku mniej si臋 dzieje to dobry moment na intensywne dzia艂ania promocyjno-marketingowe? Tak czy inaczej to by艂 m贸j pierwszy redakcyjny plener w tym roku. Wybra艂em si臋 do 呕agania, aby pozna膰 jeden z system贸w koncertowych na kt贸ry sk艂ada艂y si臋 aktywne modu艂y szerokopasmowe聽LA122A wraz z dedykowanymi aktywnymi subwooferami聽LAS418A. Przyjecha艂em specjalnie w dniu monta偶u aby od samego pocz膮tku uczestniczy膰 w riggowaniu i strojeniu. Tak wi臋c widzia艂em moment wy艂adowania zestaw贸w z busa, riggowanie poszczeg贸lnych modu艂贸w, etap strojenia i potem ods艂uch贸w po kt贸rych 艣mia艂o mog臋 powiedzie膰, 偶e ten system mnie bardzo pozytywnie zaskoczy艂. I cho膰 nie jest to topowy zestaw do realizacji du偶ych festiwali, a producent musi jeszcze kilka element贸w dopracowa膰 to i tak uwa偶am, 偶e jest w tych „gratach” potencja艂.

Oczywi艣cie w tym dniu Damian by艂 odpowiedzialny za wszystkie dzia艂ania logistyczno-techniczne wi臋c rozmowa z nim by艂a moim priorytetem. Wszyscy raczej znacie lub powinni艣cie zna膰 Damiana wi臋c bez zb臋dnych wst臋p贸w zapraszam Was na ten wywiad 馃檪

System gotowy do pracy w 呕aganiu

Realizator.pl: Damian, kiedy do mnie zadzwoni艂e艣 to spodziewa艂em si臋 raczej rozmowy o sytuacji na rynku pracy, a nie propozycji wsp贸艂pracy 馃檪 Jak to si臋 sta艂o, 偶e opiekujesz si臋 mark膮 NEXT Pro Audio w Polsce?

Damian Antoniuk [Next Pro-Audio]: Kuba, jak wszystko w tej naszej bran偶y, to odrobina przypadku, 艂ut szcz臋艣cia, praca i do艣wiadczenie. A u艣ci艣laj膮c to Prezes Pro Audio Polska Pan Wojtek wykona艂 kilka telefon贸w w bran偶y, prze艣ledzi艂 rynek i pad艂o na mnie. Nie od dzi艣 wiadomo, 偶e lubi臋 wyzwania, nie boj臋 si臋 nowo艣ci, nie pierwszy raz przychodzi mi pracowa膰 z nieznanymi szerzej b膮d藕 ma艂o znanymi produktami. Mo偶e taki ju偶 m贸j los, wprowadzanie 鈥瀗owych鈥 marek na rynek i do realnego grania. Ale 偶eby nie brzmia艂o to pesymistycznie, dodam 偶e bardzo si臋 ciesz臋 z nowych zada艅 i mo偶liwo艣ci. Przeanalizowali艣my ofert臋 NEXT, na艂o偶yli艣my to na nasze realia wraz z czasem pandemii no i ruszamy 馃檪

Sytuacja w bran偶y jest do艣膰 trudna chocia偶 ostatni miesi膮c pokaza艂, 偶e powoli wracamy na w艂a艣ciwe tory. Dlatego gratuluj臋 odwagi ca艂emu zespo艂owi 馃檪

Tak, sytuacja jest bardzo trudna, na szcz臋艣cie dystrybucja ma oparcie finansowe r贸wnie偶 w innych odnogach swojej dzia艂alno艣ci, dlatego mo偶emy pozwoli膰 sobie na budowanie rozpoznawalno艣ci marki ze stosunkowo spokojn膮 dusz膮 i paradoksalnie wykorzysta膰 czas ogranicze艅 na takie dzia艂ania. Nawet zastanawiaj膮c si臋 chwil臋 nad tym doszed艂em do wniosku, 偶e ten czas pozwala na spokojniejsze dzia艂ania marketingowe ni偶 w klasycznym sezonie koncertowym, gdzie nikt nie ma na nic poza prac膮 czasu. Oczywi艣cie ilo艣膰 dost臋pnych realizacji gdzie mo偶emy wykorzysta膰 i zarazem pokaza膰 w realu sprz臋t jest ograniczona, ale jestem dobrej my艣li po pierwszych kontaktach, 偶e miejsca takie jak to znajd膮 si臋 i b臋dziemy mogli pogra膰 nieco d藕wi臋k贸w.

Powiedz troch臋 wi臋cej o historii powstania marki NEXT?

Next Pro Audio 鈥 bo tak brzmi to w ca艂o艣ci, jest cz臋艣ci膮 grupy CVA, portugalskiej firmy od niemal trzydziestu lat zajmuj膮cej si臋 elektronik膮 u偶ytkow膮 i elektrotechnik膮. W 2004 roku zapad艂a decyzja o stworzeniu w艂asnego dzia艂u Pro Audio i jego rozwijaniu. Od tego czasu w Rio Tinto sukcesywnie jest rozbudowywana fabryka NEXT. W tej chwili to ju偶 2500m2 powierzchni na kt贸rej znajduj膮 si臋 wszystkie niezb臋dne elementy wsp贸艂czesnej fabryki. Projektowanie, pomiarownia z w艂asnym ramieniem robotycznym i komor膮 bezechow膮, narz臋dziownia i sama produkcja. Wszystko pod jednym dachem w Portugalii.

Moment przed „rozpakowaniem” aktywnych modu艂贸w szerokopasmowych LA122A

Przyznam szczerze, 偶e nigdy nie mia艂em styczno艣ci z portugalsk膮 my艣l膮 technologiczn膮. Nie mia艂em poj臋cia, 偶e jest taka firma i ca艂kiem dynamicznie si臋 rozwija na mi臋dzynarodowym rynku鈥

Nie Ty jeden. W tej chwili w Polsce, o ile mi wiadomo, pracuje jeden set ze starszej serii LA12 przez co brzmienie i rozwi膮zania techniczne nie s膮 znane szerszemu gronu. Za granicami kraju jednak okazuje si臋, 偶e Next ma dystrybucje w wielu krajach europejskich. Poza Europ膮 na li艣cie dystrybutor贸w mo偶na spotka膰 tak odleg艂e kraje jak Angola, Burkina Faso, Chiny czy Ghana. Bardzo pr臋偶nie rozwija si臋 i dzia艂a dystrybucja w RPA. Rodzimi realizatorzy i w艂a艣ciciele firm rentalowych mogli zapozna膰 si臋 z brzmieniem i produktami podczas targ贸w ISE w Amsterdamie czy Prolight&Sound we Frankfurcie. W tej drugiej lokalizacji Next regularnie wystawia swoje zestawy koncertowe w pokazach plenerowych Outdoor Arena i tam mo偶na ich by艂o pos艂ucha膰.

W kt贸re grupy docelowe kieruje swoj膮 ofert臋 portugalski producent?

Tutaj nie ma 偶adnych komplikacji i kombinacji. Next projektuje i produkuje swoje systemy dedykuj膮c je raczej dla klient贸w ze 艣redni膮 zamo偶no艣ci膮 portfela. Nie s膮 to najta艅sze rzeczy dost臋pne na rynku, ale z ca艂膮 pewno艣ci膮 nie zabijaj膮 cen膮 w ofercie. Next jako swoj膮 maksym臋 przyj膮艂 has艂o: 鈥濼am gdzie d藕wi臋k spotyka si臋 z doskona艂o艣ci膮鈥. To do艣膰 og贸lne, ale trafne. Ja zapoznaj膮c si臋 z ofert膮 produktow膮 i cenow膮 na nasze potrzeby zakulisowo uknu艂em sobie powiedzenie 鈥濶ajlepszy stosunek ceny do jako艣ci鈥.

Spotykamy si臋 dzisiaj na naszym pierwszym wsp贸lnym plenerze w 呕aganiu. Zanim zapytam otkz. 鈥瀎lagowiec鈥 w ofercie producenta to powiedz troch臋 o pe艂nym asortymencie. Zapewne s膮 te偶 rozwi膮zania bardziej typu Portable?

To mo偶e po kolei. To z czym dzisiaj w 呕aganiu mamy do czynienia to jeszcze nie flagowiec, poniewa偶 Next ma w ofercie du偶y system LA212. Tr贸jdro偶ny pe艂noprawny gracz na festiwalowe sceny. Dzisiaj zapoznajesz si臋 z LA122A, to 艣redni w rodzinie system wyr贸wnany liniowo. Ofert臋 na ten moment uzupe艂nia jeszcze kompaktowa 鈥瀕ini贸wka鈥 na 6,5鈥 g艂o艣nikach LA26. Do dw贸ch mniejszych system贸w dost臋pne s膮 dedykowane basy z mo偶liwo艣ci膮 podwieszania. Zar贸wno jako uzupe艂nienie grona w rejestrach basowych, ale r贸wnie偶 jako samodzielne array basowe do wykorzystania wsz臋dzie tam gdzie nie ma mo偶liwo艣ci ustawiania zestaw贸w niskotonowych na pod艂o偶u. To tyle w skr贸cie o koncertowych systemach. Next ma jeszcze w ofercie ca艂a gam臋 r贸偶norodnych konstrukcji przeznaczonych do mniejszych zastosowa艅. To serie punktowych 藕r贸de艂 d藕wi臋ku HFA, PFA, Kubix oraz uwielbiane ostatnio systemy s艂upkowe nazwijmy to semi-array czyli Matrix.

Linijka sk艂adaj膮ca si臋 z aktywnych modu艂贸w LA122A

To w takim razie wst臋p mamy za sob膮 馃檪 Co dzisiaj znalaz艂o si臋 w busie na plener?

Ze wzgl臋du na uwarunkowania terenowe, monta偶owe i rodzaju granej muzyki tutaj, przywie藕li艣my 12 modu艂贸w LA122A w tym dwa downfill o szerszym rozproszeniu pionowym oraz 6 bas贸w LAS418A. To aktywne konstrukcje oparte o dwa przetworniki 18鈥 w klasycznej konstrukcji basrefleks.

Ca艂y system jest aktywny?

Tak, z pewnych wzgl臋d贸w ca艂y nasz set demo jest aktywny. 艁膮cznie mamy do dyspozycji 16 g贸rek i 6 bas贸w LAS418. Do tego aktywne monitory Lam114A kt贸rych tutaj dzisiaj akurat nie ma.

Na jakich modu艂ach wzmacniaj膮cych zosta艂 oparty ka偶dy z element贸w?

Dostawc膮 wszystkich modu艂贸w zasilaj膮cych jest Powersoft. Cz臋艣膰 to regularne konstrukcje doskonale znane ju偶 na rynku, a niekt贸re to modu艂y OEM dostosowane do konstrukcji wymy艣lonej i zaprojektowanej w Rio Tinto.

System gotowy do pierwszych ods艂uch贸w

Powersoft bez w膮tpienia gwarantuje dobry nap臋d. Jakie przetworniki znalaz艂y si臋 w obudowach? Przybli偶 troch臋 konstrukcj臋 poszczeg贸lnych zestaw贸w.

Powersoft to marka sama w sobie bez dw贸ch zda艅. Gwarantuje on w艂a艣ciw膮 ilo艣膰 mocy, niezawodno艣膰 i wysok膮 jako艣膰 przetwarzanego i wzmacnianego sygna艂u. Je偶eli chodzi za艣 o przetworniki to zostajemy na w艂oskiej ziemi mimo, 偶e produkt ca艂o艣ciowo jest portugalski. Przetworniki do konstrukcji produkowanych przez NEXT w 90% dostarcza doskonale znana manufaktura B&C Speakers. Tej marki r贸wnie偶 nikomu w bran偶y nie trzeba przedstawia膰. W艂osi dostarczaj膮 rozwi膮zania projektowane i wytwarzane na zlecenie NEXT ju偶 od bardzo d艂ugiego czasu. W dzisiaj uruchamianym zestawie r贸wnie偶 pracuj膮 przetworniki B&C. W LA122A to 12鈥 midbas oraz 2 drivery kompresyjne o wylocie 1,4鈥 z cewk膮 2,5鈥. W basach aktywnych za艣 pracuj膮 18鈥 woofery z 4鈥 cewk膮.

Dzisiejszy plener jest do艣膰 specyficzny. Po bokach mamy do艣膰 wysokie wa艂y. Gra si臋 tutaj jak w przys艂owiowej 鈥瀟ubie鈥?

Zgadza si臋. Pierwsze wra偶enie nasuwa na my艣l wielk膮 niespodziank臋. Szczerze, nigdy nie zdarzy艂o mi si臋 zmierzy膰 z niemal pionowymi ziemnymi przeszkodami terenowymi. Zazwyczaj s膮 to budynki, przyroda, etc. Tu mamy dwa wa艂y ziemi wysokie na 4,5 metra co wp艂ywa na d藕wi臋k. Specyficznie bo niemal wy艂膮cznie w 艣rednich rejestrach. G贸ra zostaje niemal bez uszczerbku, a basy, mimo ich nazwijmy to skromnej ilo艣ci, faktycznie graj膮 jak jedno wielkie 藕r贸d艂o w tubie 馃檪

Scena znalaz艂a si臋 po艣rodku dw贸ch wysokich wa艂贸w

Jakimi narz臋dziami predykcyjnymi dysponujesz?

Klasycznie bym powiedzia艂. Do przygotowania projektu systemu na dan膮 okoliczno艣膰 mamy do dyspozycji EASE Focus3 z bibliotekami do modu艂贸w LA. Subbasy mo偶emy zasymulowa膰 sobie natomiast w firmowym, dedykowanym programie AST (Acoustic Simulation Tools).

Ile modu艂贸w zastosowa艂e艣 na stron臋 i w jakiej konfiguracji ustawi艂e艣 subbasy?

Zgodnie z wytycznymi co do sceny, w projekcie najlepiej zachowywa艂o si臋 tu 6 modu艂贸w na stron臋 LA w tym jeden dolny o pi臋tnastostopniowym rozproszeniu poziomym. To dedykowany modu艂 na d贸艂 grona o specjalnie przygotowanej dyspersji tak aby unika膰 du偶ych k膮t贸w pomi臋dzy standardowymi modu艂ami, kt贸rych nominalne rozproszenie wynosi 8 stopni.聽Z uwagi na wspomniany wcze艣niej teren i jego specyfik臋, w basach nie ma absolutnie 偶adnych czar贸w. Lineup festiwalu nie wymaga艂 dedykowanych ustawie艅 cardio czy endfired, a zapas mocy pozwala na klasyczne ustawienie w trzech s艂upkach po dwa basy.

6 aktywnych subbas贸w LA418A

Wa偶nym punktem jest spos贸b rozwi膮zania riggowania i co za tym idzie szybko艣膰 podwieszenia oraz gotowo艣膰 systemu do pracy. Widz臋 tutaj standardowe rozwi膮zanie, kt贸re znane jest na rynku.

W tym miejscu mam mieszane uczucia. O ile w modu艂ach wszystko jest ok bo 艂膮czniki maj膮 swoje miejsca parkingowe zabezpieczane pinami i s膮 zamontowane na sta艂e przy paczce to wielofunkcyjno艣膰 ramy zwi膮zana z podwieszaniem bas贸w i modu艂贸w b膮d藕 stackowaniem ma do艣膰 ascetyczne jak na XXI wiek rozwi膮zanie (艣miech). Trzeba si臋 do niego po prostu przyzwyczai膰. Niemniej w miar臋 budowania relacji z dzia艂em projektowym Next postaram si臋 wp艂yn膮膰 na powstanie ramy, kt贸ra b臋dzie bardziej intuicyjna w obs艂udze. Natomiast kiedy ju偶 si臋 uporamy z ram膮 potem jest ju偶 dobrze. Zar贸wno pomi臋dzy modu艂ami jak i przy 艂膮czeniu flajowanych subbas贸w z modu艂ami. Tutaj nie potrzebujemy kolejnej ramy konwersyjnej czy innych zabieg贸w. Wszystko do siebie pasuje, bez zb臋dnych luz贸w. Powiem wi臋cej, 偶e jest bardzo precyzyjnie i ciasno.

Proces riggowania

S艂uchali艣my wsp贸lnie. Ja oceniam bardzo dobrze ten system od strony brzmieniowej. Podoba mi si臋 czytelno艣膰 oraz do艣膰 fajne, punktowe uderzenie w dolnym zakresie pasma. Szkoda, 偶e nie mogli艣cie pogra膰 dalej 馃檪

System dla tego miejsca by艂 zaplanowany na 35 metr贸w, faktycznie niezbyt daleko. Odrobin臋 skorygowali艣my kolejnego dnia t臋 odleg艂o艣膰 z uwagi na spory teren poza placem imprezy, na kt贸rym mogli i gromadzili si臋 ludzie (zachowuj膮c dystans spo艂eczny). Jak si臋 okaza艂o by艂 to bardzo dobry zabieg i w zasadzie do pokrycia nie mam 偶adnych zastrze偶e艅. Nie mog臋 si臋 doczeka膰 kolejnej realizacji ju偶 bez ograniczaj膮cych nas po bokach wa艂贸w ziemnych. LAS418A to natomiast bardzo mocny element tego systemu. Crossover w 80Hz, zero podbicia czu艂o艣ci wej艣cia. Przez trzy dni raczej mono szyny basowej nie trzeba by艂o podci膮ga膰 powy偶ej ustawienia suwaka L/R. Bardzo szybki, zwarty i punktowy bas, z zaskakuj膮co r贸wnym pasmem i fajnym zej艣ciem, na co zwr贸ci艂 uwag臋 m.in. Rysiek Stania, kt贸ry w trzecim dniu festiwalu realizowa艂 d藕wi臋k dla Acid Drinkers.

System przygotowany przez Next Pro Audio kt贸ry mia艂em okazj臋 mie膰 pod palcami to poprawnie brzmi膮ce narz臋dzie do pracy. Jasno brzmi膮cy w g贸rze, nieco brakujacy niski 艣rodek (zboczenie grania rockowego) z bardzo r贸wno graj膮cym w praktycznie ka偶dej cz臋stotliwo艣ci basem. Przy konfiguracji po 8 modu艂贸w na stron臋 i 8 podw贸jnych basach spokojnie jestem w stanie zagra膰 ka偶d膮 rockowizn臋 w ma艂ym plenerze. Presety przygotowane przez producenta z Portugalii 艣rednio sprawdzaj膮 sie w naszych realiach scenicznych, natomiast Damian Antoniuk ch臋tnie popracowa艂 przy processingu dopracowuj膮c system wedle moich oczekiwa艅. Reasumuj膮c zagrali艣my na tym systemie kawa艂 dobrej metalowej sztuki. Dzi臋ki wielkie! Pawe艂 Storto, realizator zespo艂u聽Proletaryat

Pawe艂 Storto testuje nowe „zabawki”

Moje wra偶enia z pracy z systemem Next s膮 bardzo pozytywne. Dobrze brzmi膮cy, ciep艂y a zarazem skuteczny bas w po艂膮czeniu z uporz膮dkowanymi 艣rodkiem i g贸r膮 pasma daj膮 mo偶liwo艣膰 realizacji w komfortowych warunkach. System pozwala na osi膮gni臋cie du偶ej selekcji brzmienia poszczeg贸lnych instrument贸w, co w wypadku zespo艂u Acid Drinkers, z kt贸rym pracuj臋, graj膮cego mocno i szybko,jest dla mnie bardzo wa偶ne. Moim zdaniem, zdecydowanie godny polecenia.聽Ryszard Stania, realizator d藕wi臋ku zespo艂u Acid Drinkers

呕eby nie by艂o w samych superlatywach bo wszyscy pomy艣l膮, 偶e to wywiad sponsorowany wi臋c w sumie przyda艂oby si臋 troch臋 ponarzeka膰 馃檪 聽Ja widz臋 tutaj troch臋 pracy je艣li chodzi o dedykowanie oprogramowanie.

Tak, zdecydowanie. Nie ma r贸偶y bez kolc贸w. Masz racj臋 – ujednolicenie oprogramowania bardzo by pomog艂o. W systemach pasywnych to nie wyst臋puje, ca艂a architektura to Armonia+ we wzmacniaczach X b膮d藕 T od Powersoft. Natomiast tutaj drobny k艂opot to mo偶liwo艣膰 po艂膮czenia 255 element贸w systemu w sieci (!) je偶eli chodzi o g贸rki i ich sterowanie w programie Soundware, natomiast basy to ju偶 wspomniana Armonia. Do przej艣cia, lecz wol臋 wsp贸lny panel kontrolny.

Jakie s膮 plany na przysz艂o艣膰? W jakich firmach widzisz ten system?

System LA122 jak inne od Next raczej znajd膮 uznanie w艣r贸d klient贸w, dla kt贸rych wk艂ad finansowy w inwestycj臋 jest ograniczony, a zarazem stopa zwrotu odgrywa wa偶n膮 rol臋 przy realizacji do艣膰 du偶ych koncert贸w czy festiwali. Wraz z atrakcyjn膮 cen膮 dostan膮 bardzo dobre brzmienie i my艣l臋, 偶e du偶膮 niezawodno艣膰 oraz bezpiecze艅stwo. Ja ze swojej strony, tak jak dot膮d bywa艂o, s艂u偶臋 niezb臋dnym wsparciem merytorycznym i konsultacyjnym. Dodam jeszcze, 偶e mniejsza LA26 mo偶e 艣wietnie sprawdzi膰 si臋 w instalacjach sta艂ych dzi臋ki wadze i gabarytom, oraz zasilaniu modu艂贸w szerokopasmowych z podwieszanych b膮d藕 stackowanych dedykowanych bas贸w LAS115. Mo偶e i najwi臋kszy w rodzinie system LA212 zago艣ci w Polsce. Czas poka偶e.

Dzi臋ki za rozmow臋

Wielkie dzi臋ki. Do zobaczenia na scenie!

Wsparcie techniczne NEXT Pro Audio: Damian Antoniuk, e-mail: d.antoniuk@next-proaudio.pl, telefon: 880 602 180.