09-08-2021

Jakub Krzywak

Kolejny obiekt na mapie kulturalnej w którym zagrasz świetny koncert (jeśli jesteś realizatorem zespołu) lub posłuchasz w komfortowych warunkach (jeśli jesteś słuchaczem). Dom Kultury w Pleszewie, albo bardziej poprawnie Zajezdnia Kultury, robi wrażenie ze względu na oryginalną architekturę budynku oraz nową infrastrukturę techniczną. I choć pełnej adaptacji akustycznej na sali koncertowej nie można było przeprowadzić ze względu na zachowane pierwotnej struktury architektonicznej to wykorzystanie nowego systemu TW AUDiO PA SYS ONE (i moich ulubionych T24N) sprawiło, że na sali jest – jeśli chodzi o wrażenia dźwiękowe – bardzo przyjemnie.

Miejsce musiało zachować pierwotną strukturę architektoniczną. Chcąc pokazać oryginalność tego budynku, nie mogliśmy sobie pozwolić na duże adaptacje akustyczne. Budynek nie jest najłatwiejszym miejscem pod względem akustycznym, ale system TW AUDiO wynagradza wszystko – Dawid Budziński.

Dawid Budziński podczas prezentacji systemu w sali koncertowej

Pleszew to średniej wielkości miasteczko w województwie wielkopolskim. Jest siedzibą powiatu pleszewskiego i gminy Pleszew. W 2019 roku zamieszkiwało je ponad 17 tysięcy mieszkańców. Miasto obfituje w liczne muzea oraz park wodny.

Ostatni rok był dla kultury trudny -> najbardziej „dostało się” osobom, które prowadzą własne firmy nagłośnieniowe czy oświetleniowe ale nie możemy również zapominać o pracownikach technicznych miejskich ośrodków kulturalnych. Wielu z nas przecież oprócz działalności zewnętrznej pracuje na etatach w podobnych miejscach. Dlatego kiedy rozmawiałem z Dawidem o okresie w którym nikt z nas nie realizował „sztuk” zdziwiłem się ponieważ Zajezdnia Kultury nie była bierna (wszystko w zgodzie z prawem). Teraz nadszedł czas na wykorzystanie potencjału systemu PA SYS ONE. Odbywa się w Pleszewie dużo imprez kulturalnych, które bez dobrego nagłośnienia skazane są przecież na porażkę.

Jak to się stało, że wybór padł na niemiecki system oraz jak wygląda dzisiaj praca w Zajezdni Kultury?

Sala koncertowa Zajezdni Kultury w Pleszewie

Jakub [Realizatorpl]: Cześć Dawid. Muszę przyznać, że budynek Domu Kultury w Pleszewie robi wrażenie. Kiedy powstał?

Dawid Budziński: Otwarcie nowej siedziby Domu Kultury miało miejsce 11 października 2019 roku. Modernizacja trwała około dwóch lat. Tak naprawdę określamy się mianem Zajezdnia Kultury. Dom Kultury kojarzony jest w Polsce z czymś powszechnie uznawanym za relikt przeszłości ze słabą ofertą kulturalną. Uwielbiam, gdy przyjeżdża zespół i jest efekt zaskoczenia po wejściu do budynku. A drugi efekt zaskoczenia jest w trakcie prób i po udanym koncercie. Wczoraj miałem właśnie taką sytuację, gdzie zespół kilka razy dziękował za poziom wydarzenia, nie mogąc uwierzyć, że nasz obiekt ma takie możliwości techniczne. 

Powstał od podstaw?

Nie, budynek był typową zajezdnią naprawczą dla taboru kolejowego w mieście Pleszew. Chcieliśmy połączyć historię z nowoczesnością, stąd też modernistycznie wykończone wnętrze budynku ma kolejowy charakter, o czym świadczą chociażby podświetlane oryginalne tory, które biegną wzdłuż sali koncertowej. Istotnym dla nas było, aby zachować to wyjątkowe miejsce, które będzie przyciągać zarówno swoją oryginalnością jak i bogatą historią. 

Z tego co widzę, sporo u Was artystycznych wydarzeń…

Przemysław Marciniak [Dyrektor Domu Kultury w Pleszewie]: Z założenia powstanie Zajezdni Kultury miało na celu stworzenie miejsca do odbywania się różnorakich wydarzeń, nie tylko koncertowych, ale także tanecznych, przedstawień teatralnych, spotkań ze znanym osobami, warsztatów artystycznych oraz wernisaży. Na chwilę obecną mamy kilka różnorodnych wydarzeń kulturalnych tygodniowo.

Panie Dyrektorze. Korzystając z okazji chciałem dopytać jakie plany ma Pan na przyszłość?

Cały czas naszym głównym celem jest rozwój firmy jak i pracowników. Organizujemy szkolenia oraz wyposażamy naszą salę widowiskową w nowy sprzęt, po to aby nasze wydarzenia były zjawiskowe i niepowtarzalne. Naszym głównym celem na chwilę obecną jest dokupienie sprzętu nagłaśniającego.

Przejdźmy od razu do sali widowiskowej. Jeśli jest nowa to pewnie odpowiednio zaadaptowana akustycznie?

Dawid Budziński: Miejsce musiało zachować pierwotną strukturę architektoniczną. Chcąc pokazać oryginalność tego budynku, nie mogliśmy sobie pozwolić na duże adaptacje akustyczne. Budynek nie jest najłatwiejszym miejscem pod względem akustycznym, ale system TW AUDiO wynagradza wszystko. Gra dokładnie tam, gdzie chcemy. Jest to sala długa i wąska, co stwarzało wiele problemów. Oprócz 2 x T24N, 4 x B30, front filli opartych na C5 posiadamy także rozmieszczone po całej sali 8 x M8.

Jeden z dużych koncertów

Na co jeszcze zwracaliście uwagę?

Przede wszystkim zwracaliśmy uwagę na równomierne pokrycie sali oraz równowagę brzmieniową, ale także ilość odbić. Naprawdę robiliśmy sporo pomiarów oraz symulacji komputerowych i lider był tylko jeden 😊 Nie mogło być inaczej. Nie ukrywam, że może trochę poboczną kwestią, ale również istotną było to, czy ten system jest „riderowy’’. Dziś mogę śmiało powiedzieć, że każdy zespół, z którym do tej pory współpracowaliśmy nie miał żadnych uwag i zastrzeżeń co do nagłośnienia i systemu, którego używamy w Zajezdni. 

Odsłuchiwaliście różne systemy nagłośnieniowe?

Wybór tak naprawdę był bardzo dobrze przemyślany, były robione symulacje nie tylko
TW AUDiO, ale również innych producentów. Byliśmy także w kilku miejscach posłuchać różnych systemów, ale żaden z nich nie przekonał nas tak jak ten niemiecki. W pewnym momencie zastanawialiśmy się też nad systemem Line Array, ale ze względu na niskie wymiary pomieszczenia system liniowy nie wchodził w grę.

TW AUDiO PA SYS ONE

A czym dysponowaliście przed TW AUDiO?

Przed TW AUDiO nasz system głównie opierał się o produkty firmy Mackie (4 x Mackie SA 1232 Z oraz 4 x Mackie SWA 1801).

Wybór padł na PA SYS ONE. Co przeważyło?

Przede wszystkim duża skuteczność systemu, bardzo dobre odwzorowanie brzmieniowe, propagacja, ale również takie parametry jak waga czy rozmiary zestawu głośnikowego. Istotne dla nas było również to, że ten system jest niezawodny, przekonały nas również przeprowadzone symulacje. Dodam tylko, że w naszym budynku T24N wiszą do góry nogami tzn. hornem umiejscowionym na dole o propagacji 60 x 40 po to, aby ominąć konstrukcje budynku i nie grać po ścianach.

Jestem wielkim fanem zestawu T24N. Ma niesamowitą skuteczność SPL na poziomie 143 dB. Przyznaj… grałeś tym zestawem w plenerze?

Do tej pory nie mieliśmy okazji zagrać tym systemem w plenerze. Ale mieliśmy okazje grać na systemie liniowym TW AUDiO VERA 10 oraz VERA 36. Każdy z tych systemów zrobił na mnie niesamowite wrażenie jeśli chodzi o brzmienie oraz skuteczność.

TW AUDiO T24N to zestaw charakteryzujący się niesamowitą dynamiką

Wasz zestaw składa się z 4 subwooferów S30 i 2 zestawów szerokopasmowych T24N?

Tak składa się z 4 subwooferów S30, 2 x T24N , 2 x C5 oraz 8 x M8. Jeżeli chodzi o Wedge to mamy do dyspozycji  4 x LD Systems Stinger 12 G3 oraz 4 x LD Systems Stinger 15G3. Oprócz tego posiadamy, chociażby jeszcze na mniejsze wydarzenia, zestawy głośnikowe Yamaha Dzr 12.

To według Ciebie optymalny zestaw do Domu Kultury?

Według mnie na 30-40 wydarzeń zorganizowanych przez ostatni rok w czasie pandemii ten system ani razu mnie nie zawiódł. Zawsze uzyskiwałem to, co sobie wcześniej założyłem. Nigdy nie miałem takiej sytuacji, że brakowało mi dynamiki czy zapasu mocy. System idealnie współgra z realizatorem.

Pomyślałem, że ten zestaw spokojnie zagra w sali ale również obroni się w małym plenerze.

Oczywiście, że się obroni. Właśnie myślimy o zakupie drugiego zestawu PA SYS ONE, który będziemy używać mobilnie nagłaśniając różne eventy plenerowe. Taki krok pozwala myśleć szerzej, chociażby o ustawieniu subwooferów w kardioidzie. No i oczywiście większe pokrycie nagłaśnianej przestrzeni. Do tej pory do naszego systemu dopożyczamy sprzęt od zaprzyjaźnionych firm, jeżeli zachodzi taka potrzeba.

Wstydu też nie będzie przy większych wymaganiach riderowych. Kto zdążył u Was zagrać i jakie były opinie realizatorów zespołów?

Myślę, że z takim wyposażeniem nigdy nie będzie wstydu. Z najbardziej znanych zespołów zdążyli u nas zagrać : Red Scalp, Bartas Szymoniak, Jacek Szwaj, Brodacze Live ACT, Jack Moore, Czesław Mozil, Olgierd Łukaszewicz i Morrison Tres, SuperTrio (Łukaszewski, Hoffmann, Raduli, Styczyński), Erlendis Quartet.

W sumie to czym jeszcze dysponujesz jeśli chodzi o audio?

Tak naprawdę przez ostatni rok rozszerzyliśmy swoją działalność o wydarzenia online. W chwili obecnej można powiedzieć, że jesteśmy bardzo dobrze wyposażeni zaczynając od streamingu czy nagrywek wydarzeń opartych o sieci NDI . Realizację obsługujemy na 8 kamer, gdzie każdy kamerzysta ma łączność z reżyserką. Ale także stanowisko realizatora monitorowego, foh opartego o konsolety Yamaha QL 5 oraz Behringer X32 oraz TF 1, stanowisko oświetleniowca opartego o deskę Chamsys Pc Wing Compact oraz stanowisko realizatora wizualizacji. Czasami zdarza się tak, że mamy spięte 4-5 konsolet jednocześnie po DANTE, gdy robimy większe wydarzenia i współpracujemy z zaprzyjaźnioną wielkopolską telewizją PROART.

Reżyserka robi wrażenie

Posiadamy, jeżeli chodzi o audio matrycę MTX 5, system IEM Sennheiser G4 , 2 x stageboxy TIO 1608, mikrofony Sennheiser G4, interfejs MOTU M2, monitory EVE SC207, smart, mikrofony pomiarowe, zestaw odtwarzaczy DENON (FN350, 700CB, 500BD). Z mikrofonów mam do dyspozycji m.in AKG C414, SHURE SM81, BETA 52, SM 58, SM 57, SM 94, BETA 91A, Sennheiser e604, Countryman E6DW6L2SR, ATM 350, RODE NTG 5, SM7B, 

Diboxy: Radial ProD2 , Radial ProD1, BSS AR133. Czasami przywożę jeszcze swój Universal Audio Apollo Twin, gdy zachodzi taka potrzeba.

Jak oceniasz system?

System nigdy mnie nie zawiódł, zawsze dostarczał mi tego, czego oczekiwałem. Praca z tym systemem to sama przyjemność. Na pewno gdybym miał wybierać teraz, na nic innego bym się nie zdecydował. 

Życzy w takim razie kolejnych ciekawych inwestycji 🙂

Dzięki!

|

| A | A