09-02-2023

Jakub Krzywak

Hear Technologies oferuje unikalne rozwiązania dla branży pro audio, w tym systemy odsłuchów osobistych z przeznaczeniem do studia i na scenę. W swojej ofercie producent posiada rozwiązania dla początkujących oraz dla profesjonalistów. Systemy projektowane są z myślą o użytkownikach końcowych, co przekłada się na łatwą i intuicyjną obsługę. Jednocześnie ogromny nacisk kładziony jest na jakość dźwięku. Producent od wielu lat posiada w swojej ofercie systemy odsłuchów personalnych. Jeden z pierwszych modeli HearBack można spotkać w Polsce. 

Niedawno Hear Technologies wprowadziło do oferty nowy system odsłuchów personalnych HearBack Pro, który zdaje się być bardzo atrakcyjny ze względu na możliwości konfiguracyjne oraz jakość dźwięku. System składa się z bazy, tzw. HUB, kart IN/OUT oraz mikserów. Hub może pracować częstotliwościami próbkowania: 44.1k, 48k, 88.2k, 96k, 176.4k i 192 kHz, przy czym „karmiąc” urządzenie sygnałami analogowymi domyślnie przetwarzanie następuję z próbkowaniem 192 kHz. System umożliwia podebranie sygnałów z konsolet niemalże dowolnym protokołem. W grę wchodzą wspomniany analog, AES, DANTE, MADI, ADAT, a nawet bezpośrednie podebranie z sieci Waves SoundGrid. Ogromną zaletą jest możliwość kaskadowania systemu poprzez łączenie ze sobą maksymalnie do czterech HUBów, co pozwala na przyjęcie w sumie 128 kanałów wejściowych. Również ilość pracujących jednocześnie mikserów jest imponująca i teoretycznie zatrzymuje się na 128 (teoretycznie, ponieważ technicznie ograniczenia nie ma, ale nikt jeszcze więcej łączyć nie próbował). Przy czym maksymalna latencja w przypadku analog-analog wynosi 0,25 ms oraz znacznie mniej w przypadku stosowania sygnałów cyfrowych na wejściu.

Każdy HUB posiada dwa główne wejścia A i B złożone ze slotów 1,2 oraz 3,4 w których użytkownik umieszcza karty obsługujące pożądany protokół. Daje to możliwość opięcia np. dwóch mikserów z dwoma różnymi protokołami, a następnie przełączanie pomiędzy A i B.

Na uwagę zasługuje łatwa obsługa mikserów. W najwyższym modelu tj. HearBack Pro Mixer mamy na wierzchu 16 encoderów odpowiadających za poziom głośności oraz panoramę podpiętych kanałów lub skonfigurowanych grup w zależności od trybu pracy. Producent oferuje dwa tryby pracy: praca z grupami oraz tzw. tryb direct, w którym mamy do czynienia z 8 warstwami po 16 kanałów. Jednak tryb tworzenia grup niezależnych i różnych dla każdego miksera sprawia, że tryb grup będzie zwykle tym najprzyjemniejszym do używania. Dodatkwo mamy możliwość zarządzania całością z poziomu komputera. Aplikacja pozwala nam na blokowanie niektórych funkcji, tworzenie grup, miksowanie, nazywanie, przesyłanie wiadomości tekstowych, etc. 

Należy podkreślić, że system charakteryzuje się wyjątkowo transparentnym przetwarzaniem tzn. zdaje się kompletnie nie wpływać na dynamikę czy pasmo przetwarzania sygnałów, a to wcale nie jest takie oczywiste. Również na plus zasługuje możliwość podłączenia dwóch par słuchawek do każdego miksera (dwa gniazda 1/8” oraz 1/4”).

Kolejną użyteczną funkcją jest intercom. Wystarczy podpiąć do miksera HearBack mikrofon (od producenta lub dowolny inny) i już kierownik muzyczny lub dyrygent może swobodnie komunikować się z zespołem.

Miksery komunikują się Ethernetem z HUBem i nie ma tu możliwości „podaj dalej”, a w ślad za tym nie stosuje się lokalnych zasilaczy. Do zwiększenia ilości mikserów w systemie stosować należy dodatkowe karty ethernetowe lub tzw. distro, które łączymy w topologii daisy-chain bez ograniczeń. 

Czymś co odznacza ten produkt od pozostałych tego typu na rynku jest brak możliwość korygowania barwy i dynamiki sygnałów. Producent wyszedł z założenia, że za brzmienie poszczególnych sygnałów nadal odpowiada realizator, a nie muzyk, który jednak często nie wie jak działa np. kompresor i nieświadomie degraduje sobie miks.

Dużym plusem całego systemu są akcesoria. Producent zadbał o dostarczenie mocowań do statywów, mikrofon intercomowy, który jest zoptymalizowany pod swoje zastosowanie, footswitcha pozwalającego na używanie intercomu bez używania rąk. Nawet zgrabny pokrowiec mieszczący niewielki set mikserów wraz z HUBem może zostać doceniony przez mniejsze podmioty.

Dane miksera:

Freq Response: 20 Hz to 20 KHz, +/-0.15 dB
THD+N: 0.004% typical at 1 kHz, +15 dBu
0.008% typical, 20 Hz – 20 kHz, +4 dBu
IMD: 0.02% typical at +4 dBu, 60 Hz / 7 kHz
Crosstalk: Less than -93 dB @ 1 kHz
Propagation Delay:
– Analog Input to Analog Output:  0.248 mSec @ 192 kHz sample rate 
– Digital Input to Analog Output:  0.092 mSec @ 192 kHz sample rate 
– Digital Input to Digital Output:  0.0452 mSec @ 192 kHz sample rate 
– Audio over Ethernet Protocol (HBUS):  0.000592 mSec 

 

Load Impedance: THD less than 0.01%* THD less than 0.1%
8 Ohms: 1.2 W* 1.5 W
*THD AT 8 Ohms = 0.015% typical
16 Ohms: 1.6 W 1.8 W
25 Ohms: 2.0 W 2.2 W
32 Ohms: 1.8 W 2.0 W
50 Ohms: 1.5 W 1.6 W
100 Ohms: 1.1 W 1.2 W
200 Ohms: 500 mW 650 mW
600 Ohms: 220 mW 250 mW