09-03-2016

Jakub Krzywak

Na początku kwietnia odbyło się bardzo ciekawe i wartościowe wydarzenia branżowe. Do Warszawy przyjechał Robb Allan, realizator FOH zespołu Massive Attack. To jeden z bardziej znanych brytyjskich zespołów lat 90’tych wykonujących muzykę trip hop. Bez wątpienia Robb jest bardzo doświadczonym realizatorem koncertowym co udowodnił na nie jednej trasie. Jego doświadczenie może być zarówno inspiracją jak i nauką. Tak też się stało w Warszawie podczas premiery najnowszej konsolety AVID S6L.

Robb Allan podczas prezentacjiRobb oprócz wieloletniej współpracy z zespołem Massive Attack jest również współtwórcą wyżej wymienionej konsolety, oraz co za tym idzie współpracownikiem firmy AVID. To również bardzo sympatyczny i otwarty na rozmowę człowiek więc możecie się domyślać, że prezentacja przebiegła w niesamowicie przyjaznej atmosferze. Robb jest wielkim entuzjastą produktów AVID’a więc bardzo mocno zaangażował się w prace koncepcyjne nad nową S6L. Jako praktyk w tej dziedzinie wspierał projektantów w zakresie ergonomii pracy czyli ułożenia gałek, tłumików, oraz pozostałych funkcjonalności.

Jak wyglądało tego dnia szkolenie? Rozpoczęło się od omówienia powierzchni, stage racka, oraz firmware’u. Zaprezentowane zostały podstawowe schematy konfiguracji. Było również kilka zapowiedzi w nowym firmwarze Venue 5.2 jak np. funkcja True Gain. Dzięki tej funkcji będzie możliwe połączenie dwóch silników do wspólnych interfejsów Stage 64.

Większość uczestników prezentacji była zainteresowana patentami Robba w zakresie jego pracy z zespołem Massive Attack. Trasa takiego zespołu jak Massive Attack to wielkie przedsięwzięcie logistyczno-techniczne. To wielka produkcja zawierająca elementy światła, dźwięku, efektów multimedialnych i laserowych. Wszystkie elementy były synchronizowane do jednego zegara. Za operowanie startami oraz upewnianie się czy wszyscy realizatorzy i muzycy są gotowi do rozpoczęcia kolejnego utworu odpowiadał odrębny technik na scenie. Obsługiwał on program DAW, który emitował także zegar w standardzie LTC. Sygnał ten, wraz z czterema stereofonicznymi ścieżkami audio trafiał na wejścia analogowe Stage Racka. Wprawdzie konsoleta ma wejście LTC, ale potraktowanie sygnału synchronizacyjnego jako sygnału audio, dawało pewne korzyści. Po pierwsze, system S6L mógł w ten sposób dystrybuować zegar dalej do stanowisk oświetleniowych i multimedialnych, poprzez wyjścia direct out. Kolejną, ważną korzyścią było to, że sygnał LTC nagrywał się do systemu Pro Tools dzięki funkcji Virtual Soundcheck. W przypadku, gdy zespół nie mógł odbyć próby „na żywo”, Virtual Soundcheck pozwalał na wykonanie pełnych prób produkcyjnych. Operator DAW na scenie odpowiadał też za podanie muzykom klika, który był zgodny z siatką zegara. Wirtualna próba idealnie sprawdza się w sytuacjach dużych produkcji, dając realizatorowi doskonałe narzędzie do szczegółowego dopracowania swojego miksu. Możliwe jest studyjne podejście do pracy przy wydarzeniach live. Kolejną zaletą tej metody jest to, że muzycy po zagraniu próby mogą ją odsłuchać i zgłaszać swoje uwagi. To niezwykle istotne dla tak niestandardowo brzmiącego zespołu, jakim jest Massive Attack. Dzięki zastosowaniu głównego zegara synchronizującego wszystkie elementy wydarzenia, uzyskuje się pełną powtarzalność koncertów.

AVID S6LRobb połączył swój wykład z prezentacją wyjątkowych cech konsolety S6L. Trzeba przyznać, że najnowszy stół od AVID’a jest bardzo intuicyjny, łatwy w nauce, oraz bardzo stabilny. Ponadto każdy kto pracował na produktach z serii VENUE nie powinien mieć żadnych problemów z obsługą S6L. Wszystkie konsolety amerykańskiego producenta są kompatybilne z najnowszym „dzieckiem” więc przenoszenie plików show pomiędzy konsoletami nie stanowi żadnej bariery technicznej.

Konsoleta pozwala na przyjęcie 192 wejść i wypuszczenie sygnałów na 96 wyjść. Jeśli chcemy używać ProToolsa, możemy nagrać i odtworzyć 64 kanałów przez złącze ethernetowe AVB. Można też bez problemów używać wtyczek w formacie AAX DSP.

Zawsze najważniejszym elementem takich prezentacji jest wykładowca. Robb posiada charyzmatyczną osobowość co bardzo pomagało. Było sporo wiedzy, ale również dużo ciekawych dowcipów i anegdot. Były też pytania z Waszej strony 🙂 Do zobaczenia na kolejnych prezentacjach i szkoleniach organizowanych przez firmę Konsbud-Audio!

Pliki do pobrania

Dystrybucja w Polsce

Ul. Gajdy 24 | 02-878 Warszawa

+48 (22) 644 30 38 | + 48 (22) 648 02 36 | lp.mo1569179027c.oid1569179027ua-du1569179027bsnok1569179027@ofni1569179027 | www.konsbud-audio.pl