09-12-2016
Jakub Krzywak
Dotychczasowa produkcja obudów dla driverów wytwarzanych przez inne podmioty nie zadowalała Community, w związku z czym firma postanowiła stworzyć swoje własne zespoły głośnikowe, jednakże potężniejsze i głośniejsze niż jakiekolwiek inne do tej pory.
W 1980 roku Community wprowadziło na rynek M4 – driver kompresyjny o 4-calowym wyjściu z ultralekką membraną o średnicy 6,5 cala, o wadze równej wadze papieru, ale zarazem o sztywności ponad milion razy większej. W 1981r. M4 zaprezentowano na konwencji AES (Audio Engineering Society), wywołując potężne wrażenie na pozostałych wystawcach. Do tej pory bowiem osiągane prze niego parametry, według wielu inżynierów, były nierealne do uzyskania. Był to produkt idealny nie tylko dla rynku koncertowego, ale również dla profesjonalnego rynku instalacyjnego, w związku z czym Community znalazło się w jednym sektorze razem z wiodącymi firmami konsultingowymi z dziedziny akustyki i nagłośnienia. M4 okazał się punktem zwrotnym dla firmy, gdyż Community stało się prawdziwym producentem zespołów głośnikowych.
POMIARY AKUSTYCZNE – PRZEŁOM W BRANŻY
Systematyczne i naukowe podejście Bruce’a Howze do akustyki doprowadziło do skonstruowania wraz z Johnem Wigginsem specjalnej wieży pomiarowej o wysokości 30 stóp (9,1m), umożliwiającej dokonywanie precyzyjnych pomiarów i testowanie wszystkich swoich produktów oraz produktów firm konkurencyjnych w zakresie skuteczności, zakresów przenoszenia częstotliwości, propagacji i wielu innych parametrów. Skrupulatna analiza doczekała się publikacji, zmieniając dotychczasowe podejście branży audio. Specyfikacje zestawów głośnikowych zostały ogołocone z magii, a stanęły za nimi twarde liczby i wzory. Publikacja trafiła na biurko każdego liczącego się inżyniera dźwięku i projektanta zestawów głośnikowych, sprawiając jednocześnie, iż branża nabrała respektu do małej firmy z Pensylwanii, włączając w to takie ówczesne potęgi jak Altec, czy JBL.
SYRENY EWAKUACYJNE
Rosnąca stale renoma marki Community w zakresie zrozumiałości i klarowności dźwięku oraz niezwykłej mocy oferowanej przez produkowane urządzenia sprawiły, iż produktami zainteresowała się firma Whelen Engineering z Connecticut, działająca na rynku zewnętrznych systemów wczesnego ostrzegania, które do tego momentu bazowały na stosunkowo głośnych i tanich syrenach mechanicznych, nie posiadających jednak możliwości nadawania komunikatów głosowych.
Po wydarzeniach z 1979 roku, kiedy omal nie doszło do katastrofy w elektrowni jądrowej Three Mile Island, rząd federalny postawił przed firmami zadanie stworzenia urządzenia, które usprawni ewakuacje poprzez komunikację głosową, przy założeniach, iż konstrukcja powinna oferować 45 stopni pionowej dyspersji oraz przy 8 szt. podwieszonych dookoła filaru montażowego – 360 stopni w poziomie, przy zakładanej skuteczności akustycznej z 1 metra 153dB. Przeprowadzone testy zaprojektowanego przy współpracy obu firm horna, łącznie z symulacją w tunelu aerodynamicznym przy wietrze 241 km na godzinę, wykazały iż nie tylko spełnia on zakładane wymogi, ale ustanawia nowe standardy. Trwająca do dziś kooperacja Whelen i Community zaowocowała licznymi kontraktami oraz pozwoliła zdobyć unikatowe doświadczenie w zakresie termo-przewodnictwa oraz niezawodności produktów alarmowo-ewakuacyjnych.
Dystrybucja w Polsce
ul. Arkadowa 29 | 02-776 Warszawa
+48 (22) 853 58 02 | +48 (22) 852 30 50 | | www.tommex.pl