21-01-2010

Jakub Krzywak

Earthworks PM40 PianoMic to rozkładany teleskopowo pałąk [telescopic rod], który zawiesza dwa mikrofony High Definition nad strunami fortepianu. Pokrywa fortepianu może zostać całkowicie zamknięta, a mikrofony i tak przenosić będą dźwięk doskonałej jakości. Nie potrzebne są żadne statywy czy żurawie mikrofonowe, a zestawu mikrofonów PianoMic nie można zobaczyć z zewnątrz.

Zestaw ten zapewni o wiele większy odstęp od sprzężeń akustycznych w przypadku nagłaśniania koncertów i uchroni przed przesłuchami z innych instrumentów. Zastosowanie znajdzie zarówno podczas realizacji nagrań, jak i nagłaśniania koncertów.

Przedstawiamy Państwu publikację testu zestawu Earthworks PM40 PianoMic, który przeprowadził znany i ceniony na rynku muzycznym realizator dźwięku Leszek Łuszcz.

Earthworks PM40 PianoMic System

Zazwyczaj używamy mikrofonów, które w mniejszym lub większym stopniu są mikrofonami uniwersalnymi. Nawet te bardzo specjalizowane jak cała gama mikrofonów do stopy zestawu perkusyjnego mogą być wykorzystane do ujęć innych instrumentów, niekoniecznie basowych. Jakiś czas temu w ofercie amerykańskiej firmy Earthworks, pojawił się system który z uniwersalnością niewiele ma wspólnego, jest dedykowany do pracy wyłącznie z fortepianem. Przyjrzeliśmy mu się bliżej.

Earthworks PM40 PianoMic System to komplet na który składają się dwa mikrofony o charakterystyce dookólnej pracujące, jak deklaruje producent w zakresie od 4Hz do 40kHz oraz teleskopowy pałąk mocowany na krawędziach bocznych fortepianu i umożliwiający umieszczenie mikrofonów w bardzo precyzyjny sposób nad strunami. Większość fortepianów produkowanych jest w kolorze czarnym, taki też jest kolor każdego elementu PianoMic co pozwala to na wręcz niezauważalne omikrofonowanie instrumentu, co w pewnych sytuacjach jest znaczące.

W komplecie znajdują się również kable zakończone dwoma gniazdami XLR zamkniętymi w metalowym boxie, płyta CD z opisami i przykładami dźwiękowymi produktów Earthworks, w tym PianoMic oraz drukowana instrukcja w języku angielskim z proponowanymi ustawieniami Earthworks PM40 PianoMic. Całość umieszczona jest w solidnie wykonanym case, gdzie każdy z elementów zestawu ma swoje miejsce. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z absolutnie profesjonalnym produktem.

Test systemu Earthworks PM40 PianoMic przeprowadzony został przy użyciu fortepianu Steinway&Sons model D. Obok mikrofonów które są przedmiotem niniejszego testu stanęła para DPA 4011. Nie są to mikrofony dookólne, natomiast w niektórych zakresach bardzo bliskie tej charakterystyce. O wyborze tych właśnie mikrofonów zdecydował również fakt, że są one powszechnie wykorzystywane w studiach na świecie i stanowią jeden z wzorców brzmienia rejestrowanego fortepianu.

Sygnał z każdego mikronu trafił do przedwzmacniacza Neve 1081, a następnie poprzez przetwornik Apogee AD 16X do systemu ProTools HD3. Ujęcia zostały zarejestrowane w rozdzielczości 24 bity i częstotliwości próbkowania 96 kHz a następnie przekonwertowane do 16/44100 celem umieszczenia ich jako dodatek do niniejszego testu.

Nagrania „02” wykonane zostały z otwartą klapą fortepianu. Już pierwszy rzut ucha na ujęcia obydwóch par mikronów pokazuje wyraźną różnicę w brzmieniu mikrofonów. Earthworks PM40 PianoMic zachowują niebywały balans pomiędzy „górą” a „dołem” fortepianu, wspomina o tym również producent, nie sposób się z tym nie zgodzić. Odnosi się wrażenia słuchania całego instrumentu, a nie poszczególnych jego zakresów.

W szczególny sposób Earthworks PM40 PianoMic oddaje spójność brzmienia fortepianu z zachowaniem dużej klarowności. Brzmienie jest bardzo muzyczne. Para DPA jest wyraźnie jaśniejsza, bardziej szczegółowa, chciało by się rzec klasyczna. Szczegółowość jest lepsza w zasadzie w każdym zakresie pasma fortepianu. I tu można byłoby się pokusić o pewną klasyfikację gatunkową, DPA do nagrań klasycznych, natomiast Earthworks PM40 PianoMic pewniej poczuje się w jazzie i nowocześniejszych formach.

Nagranie „04”, już tylko jedno, ponieważ zostało wykonane przy zamkniętej klapie fortepianu, pokazuje największą tajną broń Earthworks PM40 PianoMic. Absolutnie fantastyczne brzmienie w teoretycznie niesprzyjających warunkach do jakich należy zamknięta klapa fortepianu. Teraz przy użyciu zestawu Earthworks nagrania fortepianu w towarzystwie innych instrumentów będą zdecydowanie łatwiejsze, przesłuchy są mniejsze niż przy użyciu innych mikrofonów, odstęp od granicy sprzężenia jest bardzo duży i co też nie jest w pewnych sytuacjach bez znaczenia, nie trzeba używać statywów. Jedynie kable wychodzące spod klapy fortepianu zdradzają fakt umieszczenia mikronów wewnątrz fortepianu. Wyrównane brzmienie, klarowność i charakter.

Earthworks PM40 PianoMic w sytuacji zespołowych rejestracji lub wykonań koncertowych jest produktem rewolucyjnym. Myślę, że to właśnie w tym zakresie Earthworks PM40 PianoMic będzie wyznaczać drogę dla nowych, podobnych rozwiązań w przyszłości.

Podczas testu zaistniała konieczność konsultacji via mail z supportem firmy Eathworks, już po 20 minutach miałem odpowiedź na skrzynce. To kolejny plus po stronie firmy Earthworks.

Nocturne 13 op.48 nr 1 F. Chopina wykonał wielokrotnie:) Piotr Machnik.

Ogromne podziękowania dla Krzysztofa, Sebastiana i Piotra oraz firmy MBS za pomoc w wykonaniu testu.

Leszek Łuszcz

Pliki do pobrania

Pliki do pobrania

Pliki do pobrania

Pliki do pobrania