30-12-2020
Jakub Krzywak
Pamiętam czasy kiedy bywałem w tym obiekcie bardzo często. To był moment kiedy jeszcze studiowałem, a w Zbąszyniu (czyli mieście blisko którego pomieszkuję) odbywał się Międzynarodowy Festiwal Eksperyment na który corocznie zjeżdżali artyści z całego świata. I od kiedy pamiętam to Radek zawsze był tutaj akustykiem oraz osobą zajmującą się wszystkim co techniczne 🙂 W sumie to chyba w ten sposób się poznaliśmy chociaż oczywiście na dużych scenach również mieliśmy możliwość zamienić słowo.
Zbąszyńskie Centrum Kultury to obiekt który prężnie funkcjonuje organizując eventy, wystawy w muzeum, prezentacje artystyczne oraz koncerty. A jeśli koncerty to wiadomo, że jest potrzebne nagłośnienie. W ostatnich kilku latach w instytucjach kulturalnych zmieniło się naprawdę sporo jeśli chodzi o inwestycje w nowe systemy nagłośnieniowe. Duża zasługa w tym funduszy europejskich bez których nie byłoby to możliwe. Czy wcześniej zdarzało Wam się jeździć po domach kultury jako realizatorzy dźwięku i nieraz mieliście styczność ze sprzętem wręcz niezdolnym do prawidłowego nagłośnienia? Sam wielokrotnie mierzyłem się z tym problemem zabierając ze sobą mikser cyfrowy oraz aktywne zestawy, aby mieć pewność, że zagram na odpowiednim poziomie.
Dzisiaj w wielu miejscach systemy są już topowe, a realizacja to czysta przyjemność. Dotychczas w Zbąszyniu takiej inwestycji nie było, ale Radek świetnie sobie radził z tym co miał na stanie, a miał paczki Ohma i dużo dodatkowych urządzeń, peryferii. Nadszedł jednak czas zmian dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dlatego kiedy Radek zadzwonił do mnie czy nie chciałbym wpaść posłuchać nowych „gratów” oraz napisać kilka słów to nie mogłem nie skorzystać (szczególnie, że mam dosłownie dziesięć kilometrów do ZCK). No więc byłem, widziałem i słuchałem i muszę powiedzieć, że to była przemyślana decyzja w budżecie którym dysponowali. To optymalnie dobrany zestaw do warunków Pol-Audio ze świetnym „napędem” w postaci wzmacniacza mocy Powersoft X8.
Radek Urbaniec podczas pracy
Jakub [Realizator.pl]: Cześć Radek. Zbąszyńskie Centrum Kultury to miejsce które dobrze znam, ale Ty znasz jeszcze lepiej. Od ilu lat tutaj pracujesz?
Radek Urbaniec [ZCK]: Cześć Jakub. W Zbąszyńskim Centrum Kultury pracuję od 2003 także już sporo czasu. Przyszedłem tutaj na staż po skończeniu liceum ogólnokształcącego które mieści się praktycznie po drugiej stronie ulicy. Miejsce znałem dużo wcześniej, spędzałem tutaj sporo czasu od początku nauki w szkole średniej, przychodziłem podglądać przy pracy naszego wspólnego znajomego, a mojego dobrego kolegę Krzysztofa Rożka który pełnił wtedy rolę „akustyka”. Wydaję mi się że już wtedy wiedziałem co chciałbym w życiu robić ☺
Jakie wygląda Twoja codzienna praca?
Zbąszyń to niewielkie miasto na zachodniej granicy wielkopolski, zamieszkane przez około 7500 ludzi, a cała gmina przez trochę powyżej 13000. ZCK jest samorządową instytucją kultury, finansowaną z budżetu gminy. Nie będę Tobie omawiał naszych celów statutowych, skupmy się na tym co nas interesuje czyli dźwięku ☺ W przeciągu roku, mówię oczywiście o czasach sprzed pandemii, realizujemy pod kątem nagłośnienia, jako organizator bądź jednostka wspierająca ponad 80 wydarzeń. Przegląd form jest dość szeroki, od śpiewających dzieci w wieku przedszkolnym, przez zespoły śpiewacze, spektakle teatralne, różnego rodzaju akademie, imprezy sportowe po standardowe koncerty. Mieszanka typowa dla domów kultury.
W tym miejscu zawsze dużo się działo jeśli chodzi o imprezy kulturalne. Teraz oczywiście znacznie mniej. W przeszłości wystarczy wymienić chociażby słynny Festiwal Eksperyment który kilka lat temu przyciągał artystów z całego świata.
Tak jest, jednym z najciekawszych i najważniejszych wydarzeń organizowanych przez ZCK jest niewątpliwie Festiwal Eksperyment. W tym roku odbyć się miała już 20 edycja, która ze względów wiadomych nie doszła do skutku. Na przestrzeni tych dwudziestu lat „przewinęło się” przez Zbąszyń kilkuset artystów z całego świata i praktycznie z każdej dziedziny sztuki. Byli muzycy, plastycy, grupy teatralne, performerzy, graficiarze, sztuki wizualne. Ciężko byłoby to zliczyć ☺ Tygodniowy festiwal co roku przybierał inną formę, za całym zamieszaniem stał zawsze Ireneusz Solarek z jego Teatrem „S” oraz Kasia Solarek, żona Irka i przez wiele lat szefowa ZCK.
Subbasy Polaudio SWL118
Oczywiście nie mogła zabraknąć Dni Miasta, które w Zbąszyniu przybierają chyba trochę inną formę?
Forma jest inna o tyle, że nazywa się to Święto Jeziora, trwa przez cały tydzień, rozpoczyna się w ostatni weekend lipca koncertami, w ciągu tygodnia proponujemy warsztaty dla mieszkańców, mniejsze koncerty i wydarzenia i kończy się pierwszym weekendem sierpnia, znów koncertami. Te wydarzenia weekendowe to są tematy „riderowe” które zlecamy firmom zewnętrznym, resztę w miarę możliwości realizujemy własnymi siłami.
Odpowiedzialny jesteś za sprawy techniczne. Czym do tej pory dysponowałeś jeśli chodzi o nagłośnienie?
Jak przyszedłem do pracy w 2003 roku do dyspozycji miałem 16 kanałowy mikser anologowy Mackie, zestaw kolumn na głośnikach Eminence i Beyma, zasilany wzmacniaczami ADS, tercjowy korektor graficzny DBX, dwa procesory efektowe i chyba poczwórny bramko – kompresor Behringera. Do tego kilka różnej maści mikrofonów, Niezły zestaw szkoleniowy dla młodego adepta. W miarę możliwości finansowych na przestrzeni lat starałem się doposażać ten „zestaw”. Bardzo małymi krokami, rok po roku, coś tam starałem się zawszę wcisnąć w skromny budżet domu kultury. Raczej były to ruchy na poziomie zakupu 4 sztuk mikrofonów albo jednego procesora dynamiki rocznie. Potem pojawiły się kolumny OHM’a z serii TRS. Cały czas była to jednak mocna zbieranina.
Czy to nagłośnienie dobrze służyło ośrodkowi?
Przejdźmy do następnego pytania ☺
Wiem, że marzył Ci się nowy system i od dłuższego czasu podchodziliście do pozyskania zewnętrznych funduszy?
Tak jak mówiłem, mała gmina, instytucja niedochodowa – możliwości inwestycyjne z własnych środków bardzo słabe. No i potrzeba zbudowania zaplecza nagłośnieniowego praktycznie od zera. Bez funduszy zewnętrznych sprawa praktycznie niemożliwa, tym bardziej że większość programów z których samorządowe instytucje kultury mogą pozyskać dotację wymaga wkładu własnego wnioskodawcy, co przy większych inwestycjach jest już wyzwaniem dla budżetu.
Wreszcie się udało?
Tak. Udało się pozyskać dotację w ramach programu „Infrastruktura Domów Kultury” realizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. To nie było nasze pierwsze podejście. Próbowaliśmy już w latach wcześniejszych. Wniosek napisany w 2019 roku pod tytułem „Zakup nowoczesnych urządzeń nagłośnieniowych celem podniesienia jakości oferty ZCK w Zbąszyniu” uzyskał odpowiednią ilość punktów i przyznano nam dofinansowanie.
Jakie założenia miałeś podczas pisania wniosku?
Tak jak mówiłem, trzeba było praktycznie od nowa zbudować system. Był pomysł przez chwilę żeby oprzeć się na dwóch kolumnach OHM TRS 212, bo to jest przyzwoity produkt, niestety ceny nowych urządzeń angielskiego producenta trochę były nieosiągalne. Na rynku w tym przedziale cenowym można znaleźć kilka ciekawych propozycji.
Zestawy szerokopasmowe Polaudio PA215 1000ND
Porównywałeś specyfikacje techniczne konkretnych modeli?
Oczywiście. Koncepcja wyposażenia Centrum Kultury w nowy system nagłośnieniowy nie powstała w dwa dni ☺ To był dość złożony etap dyskusji, analiz, przesłuchiwania w różnych okolicznościach produktów różnych producentów i jeszcze większej ilości dyskusji. Tutaj skorzystałem przede wszystkim z wiedzy i doświadczenia naszego kolegi Krzysztofa Matyasza z którym jak wiesz od wielu lat współpracuję. Założenie było takie, że zestaw przede wszystkim ma dobrze brzmieć, a w drugiej kolejności być rozwiązaniem w miarę „wielofunkcyjnym”. Wiem że powiedzenie mówi o tym, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego, mimo wszystko szukałem rozwiązania jak najbardziej elastycznego. Oczywiście było też ograniczenie finansowe w postaci wspomnianego wcześniej wkładu własnego.
No właśnie, muszę przyznać, że dobrałeś bardzo elastyczne rozwiązanie. To kompletny system?
Tak. Projekt zakładał zakup kompletnego systemu. Niestety przyznana dotacja trochę różniła się od przyznanego dofinansowania. W planach był zakup 4 kolumn szerokopasmowych Polaudio PA215 1000ND, 8 subbasów Polaudio SWL118 oraz 8 monitorów Polaudio MP112. Finalnie zakupiliśmy każdej kolumny po 4 sztuki. Sercem systemu jest wzmacniacz Powersoft X8. Z zestawienia wypadła też konsoleta Allen Heath SQ5.
Pełny zestaw Pol-Audio wraz z końcówką mocy Powersoft X8
To był celowy zabieg, żeby dobrać takie zestawy front + monitor, aby móc wykorzystać system w różnych sytuacjach?
Jak najbardziej. System jest „wielofunkcyjny” na czym mi bardzo zależało. Tak jak mówiłem przedział prac które muszę wykonać w ramach działalności ośrodka jest dość szeroki. W obecnej sytuacji mogę swobodnie dopasować zestaw do potrzeb. Mogę grać całym systemem, zagrać 2 basami jedną górką na stronę, zagrać zestawem bas + monitor na sztycy czy postawić 6 kolumn na statywach odpowiednio je opóźniając, co też zdarza się dość często przy akcjach typu imprezy sportowe.
Jedna końcówka napędza cały system?
Tak jest, tutaj jest pewne ograniczenie w razie ewentualnego podziału systemu na mniejsze elementy w tym samym czasie, ale takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko dlatego zdecydowałem się na taki ruch.
Powersoft X8 to zdecydowanie produkt premium. Zresztą nie tani… Od początku mierzyłeś w ten wzmacniacz?
Trochę nieśmiało na początku podchodziłem do zakupu tak drogiego wzmacniacza. Z drugiej strony, za cztery sztuki osobnych wzmacniaczy dwukanałowych w tej klasie innych producentów trzeba zapłacić podobne pieniądze… To w sumie dedykowane rozwiązanie do zestawów Pol-Audio.
Jak skonfigurowałeś sobie końcówkę?
Cały czas się uczę Powersofta, to dość zaawansowane urządzenie. Miałem wcześniej do czynienia z tym wzmacniaczem w firmie Krzysztofa Matyasza także nie usiadłem do niego zupełnie „zielony”. Przygotowałem sobie w aplikacji Armonia presety do różnych wspomnianych wcześniej konfiguracji. Mocno pomocne są materiały szkoleniowe dostępne w internecie.
System monitorowy
Trochę się osłuchałem z nowym zestawem. Brzmi to naprawdę bardzo dobrze choć sala nie sprzyja.
Czyli miałeś okazję odsłuchu w ciężkich warunkach akustycznych i niestety w ich głównym miejscu pracy ☺ A poważnie – sala jest bardzo trudna akustycznie, co miałeś okazję sam usłyszeć. Trzeba się trochę napracować żeby jakikolwiek system się tutaj „odezwał”. Możliwości jakie daje X8 mocno ułatwiają to zadanie. Na całe szczęście w przyszłym planowany jest remont budynku Zbąszyńskiego Centrum Kultury, w ramach tego zadania przeprowadzona ma być adaptacja akustyczna sali widowiskowej. Już teraz zapraszam na ponowne testy ☺
Jak myślisz… Czy brakuje jeszcze jakiegoś elementu żebyś był w pełni zadowolony?
Ciężko jest mówić w obecnej sytuacji o jakichkolwiek planach na przyszłość. Ograniczenia wymusiły na nas zmianę podejścia i sposobu myślenia o pracy. Szczęście w nieszczęściu, że oprócz typowych zadań jakie realizuje dom kultury mamy jeszcze pod naszymi „skrzydłami” muzeum regionalne które w tym roku przygotowywaliśmy do remontu który startuje od stycznia 2021. Początek „pandemii” poświeciliśmy na prace z tym związane. Później zrealizowaliśmy dwa festiwale, które poszły całkowicie na żywo w internecie oraz telewizji lokalnej, oraz kilka koncertów które można zobaczyć na naszym kanale You Tube. Co będzie dalej trudno powiedzieć… Narazie planujemy wszystko z założeniem, że sytuacja wróci do „normalności”. Jeśli chodzi o plany stricte nagłośnieniowo/sprzętowe to chciałbym dokończyć to co zaczęliśmy, dokupić resztę kolumn i konsoletę. No i brzydko mówiąc patrzeć na ręce projektantowi oraz wykonawcom remontu sali widowiskowej – głównie pod względem akustycznym. Już Ciebie Jakub zapraszam na ponowny odsłuch.
Bardzo dziękuję. Chętnie skorzystam. Gratuluję nowej inwestycji i życzę samych dobrych dźwięków 🙂
Dziękuję.
–
Zapraszamy do galerii zdjęciowej
Dystrybucja w Polsce:
ul. M.C. Skłodowskiej 33 | Józefów
(+48) 22 789 30 02 | | www.pol.audio