05-09-2009

Jakub Krzywak

Firma POL-AUDIO w obecnej formie powstała w 1992 r. z pasji Pana Leszka Polanowskiego, który do dnia dzisiejszego zarządza firmą, oraz prowadzi dział nowych projektów.

„Odkąd pamiętam podejmowałem amatorskie próby skonstruowania urządzeń, które przetwarzałyby dźwięk czyniąc go uchwytnym dla szerokiego grona słuchaczy. Moje marzenia przekroczyły próg rzeczywistości, kiedy rozpocząłem studia na wydziale elektroniki Politechniki Wrocławskiej. Dokładnie od 1982 r. rozpocząłem aktywność na rynku muzycznym, a w moim umyśle narodziła się koncepcja stworzenia własnej marki. Efektem tego był projekt POL-AUDIO, który do dziś konsekwentnie realizuję.

Przez ostatnie 15 lat firma stopniowo się rozwijała. W międzyczasie zmieniliśmy i powiększyliśmy siedzibę, zgromadziliśmy własną ekipę, zwiększyliśmy produkcję oraz zakres usług. Jednak, co najistotniejsze, zebraliśmy niemałe doświadczenie praktyczne, które wykorzystujemy w projektowaniu nowych modeli czyniąc je coraz bliższymi doskonałości. Owocem wyraźnej ewolucji POL-AUDIO jest fakt, iż obecnie mamy na swoim koncie współpracę nie tylko z czołowymi artystami zarówno polskiej jak i zagranicznej sceny muzycznej, ale również z organizatorami imprez, które choć mają zdecydowanie odmienny charakter, to również wymagają profesjonalnej obsługi dźwiękowej”.

O historii powstania firmy, nowościach konstrukcyjnych, dalszych kierunkach rozwoju, oraz osobistych odczuciach związanych z rozwojem  rynku muzycznego rozmawiałem z właścicielem firmy Pol-Audio Panem Leszkiem Polanowskim.

 

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Kiedy powstał pomysł na stworzenie własnej firmy zajmującej się produkcją systemów elektroakustycznych?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Pierwsze pomysły pojawiły się w czasie studiów na wydziale Elektroniki politechniki Wrocławskiej w końcu lat 70-tych. Po studiach pracując w telekomunikacji ( ok 1983-84 ) udało mi się założyć na ½ etatu warsztat rzemieślniczy co w ówczesnych czasach było bardzo trudne. Ok roku 1986r przeniosłem działalność rzemieślniczą do Warszawy gdzie powstał jeden z pierwszych prywatnych sklepów muzycznych i przy nim zakład usługowo-produkcyjny na pełen etat.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakim obszarem działalności dzisiaj zajmuje się kierowana przez Pana firma?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Zajmujemy się produkcją systemów głośnikowych oraz świadczeniem usług w zakresie obsługi technicznej różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych z naciskiem na nagłośnienie. Przy czy warto podkreślić tutaj dwie kwestie. Po pierwsze wszystkie systemy głośnikowe wykorzystywane przez nas to nasze autorskie produkcje. Po drugie jesteśmy jedną z niewielu firm na świecie która łączy projektowanie i produkcję z „live sound”-em. Dzięki takiemu właśnie połączeniu jesteśmy pierwszym testerem naszych rozwiązań i projektujemy je z praktycznym podejściem do tematu. Wiemy czego potrzeba, żeby całość się udała. Do tego oczywiście zajmujemy się sprzedażą urządzeń i komponentów kolumn których jesteśmy przedstawicielami. Reklamujemy je pod własnym logiem więc jesteśmy przekonani co do jakości tych produktów:  18SOUND i BMS – głośniki, ALTAIR, XILICA OPTOGATE – procesory, CODA AUDIO – systemy głośnikowe, POWERSOFT – wzmacniacze.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Co dzisiaj oferuje firma Pol-Audio swoim klientom w dziedzinie profesjonalnych systemów elektroakustycznych?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Zajmujemy się produkcją, każdego rodzaju systemów głośnikowych które mogą się przydać na estradzie. Monitory, satelity, basy, kolumny pełno pasmowe i oczywiście systemy liniowe: zarówno koncertowe jak i konferencyjne. W naszej ofercie znajduje się około 50 modeli kolumn. Zajmujemy się też projektowaniem i wykonaniem systemów na indywidualne zamówienie klienta. Ciężko tutaj naprawdę wspomnieć o konkretnych konstrukcjach. Wszystkie nasze konstrukcje skierowane są do odbiorców działających w branży audio, którzy mają wysokie wymagania co do jakości dźwięku.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Interesuje mnie system, który coraz częściej jest widoczny zarówno na koncertach jak i targach muzycznych? Mówimy oczywiście o systemach nagłośnieniowych wyrównanych liniowo. Ile aktualnie systemów pracuje w Polsce i na świecie, oraz jakie możliwe konfiguracje są możliwe w ramach tego konkretnego systemu?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Nasze systemy liniowe to rzeczywiście ostatnio produkt z którym wiążemy duże nadzieje (aczkolwiek nie uważam, że jest to panaceum na wszystkie problemy akustyki). W Polsce pracuje ponad 30 naszych zestawów liniowych, głównie na stanie firm nagłośnieniowych. Produkujemy systemy według światowych standardów dotyczy to możliwości podwieszania i dokładności kontowania a co najważniejsze z zachowaniem zasad fizyki dla wytworzenia fali cylindrycznej. Staramy się uzyskać wysoką sprawność przy niskich zniekształceniach.

Początki naszych systemów liniowych to ok 2000r. Wraz ze wzrostem zainteresowania zestawami tego typu stworzyłem kilka projektów systemów liniowych, pierwszy z nich nosił nazwę LA 800 i powstał około roku 2002r. Do dziś wykorzystujemy ten zestaw, z kilkoma modyfikacjami, ze względu na stosunek możliwości do rozmiaru i łatwości montażu.

W 2009 r. postanowiliśmy odchudzić 3 nasze konstrukcje: LA 800, SLA 210 CX oraz SLA 208 ND. Przeprojektowaliśmy obudowy i zastosowaliśmy komponenty neodymowe dzięki czemu zmniejszyliśmy wagę jak i rozmiar tych modeli tworząc ich nowsze wersje: LA 800 ND, SLA 210 CX ND, SLA 208M ND. Zmiana taka bardzo cieszy firmy nagłośnieniowe ze względu na fakt, że ładunek jest mniejszy więc mogą wybrać mniejszy transport a kolumna lżejsza przez co łatwiejsza w montażu.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Czy do obliczania kątów pokrycia czy też innych pomiarów psychoakustycznych wykorzystuje Pan dedykowane oprogramowanie komputerowe?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Od wizyty na targach we Frankfurcie w 2009 prowadzimy rozmowy o wprowadzeniu naszych kolumn do jednego z czołowych programów kalkulacyjnych. Ze szczegółami wstrzymamy się do osiągnięcia porozumienia.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak wyglądają poszczególne etapy konstruowania nowego typu kolumny. Gdzie wykonywane są odpowiednie pomiary, oraz z jakich parametrów składa się dany pomiar?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Kolejne etapy tworzenia nowego typu kolumny to projektowanie, wykonanie, pomiary, poprawki, pomiary, sprzedaż. Zazwyczaj zaczyna się to od ołówka i kartki papieru na której rysuje szkice czysto poglądowe. Dobieram głośniki które moim zdaniem sprawdzą się najlepiej aby osiągnąć efekt docelowy danej konstrukcji. Następnie buduję prototyp kolumny. Taki prototyp poddany jest pomiarom, trafia z powrotem do fazy projektowania gdzie wprowadzane są odpowiednie poprawki. Gdy efekt osiąga już oczekiwany poziom, wykonywany jest model finalny ponownie poddawany pomiarom aby sprawdzić czy wykończenie nie wpływa w jakiś negatywny sposób na osiągi produktu. Wtedy może on trafić do sprzedaży.

Odpowiednie pomiary wykonujemy w przystosowanym do tego pomieszczeniu, jest ono wytłumione i pozwala wykonywać pomiary od około 100 Hz z dużą dokładnością. Korzystamy przy tym z profesjonalnych zestawów pomiarowych. Pomiary kolumn basowych dla których wymagane jest większe pomieszczenie wykonujemy na zewnątrz. Główny pomiar to pomiar SPL w funkcji częstotliwości, nie tylko na wprost ale i pod kątem, w zależności od zamierzanej dyspersji kolumny, impedancja w funkcji częstotliwości, przebieg charakterystyki wodospadowej, zniekształcenia w funkcji częstotliwości.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Czy wykorzystuje Pan również do pomiarów komorę bezechową?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Sporadycznie wykorzystujemy wynajętą komorę bezechową. Nasz system pomiarowy pozwala nam dokładnie zmierzyć charakterystykę powyżej 100Hz we własnym pomieszczeniu przystosowanym do pomiarów.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jakie ma Pan plany przyszłościowe związane z rozwojem własnych produktów, oraz samej firmy?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Ciągle pracujemy nad naszymi produktami, jeśli chodzi o plany na rozwój to będziemy się starać wdrażać na bieżąco nowoczesne technologie i nadążać za potrzebami rynku.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

W trakcie wizyty w Pana firmie zostały mi przedstawione różne systemy elektroakustyczne, które skierowane są na rynek sceniczny. Oprócz systemów wyrównanych liniowo, które aktualnie są bardzo popularne w naszym kraju zauważyłem również ciekawy system, który składa się z modułowej konstrukcji polegającej na ustawieniu kolumn głośnikowych pionowo co pozwala na szerokie pokrycie dźwiękiem małych obszarów plenerowych. Proszę powiedzieć kilka słów o tym rozwiązaniu

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Jak rozumiem chodzi Panu o serię LA, są to systemy liniowe zaprojektowane głównie z myślą o konferencjach i przetwarzaniu mowy, dopiero wyższe modele LA 800 oraz LA 1000 są w stanie sprostać wymaganiom obsługi koncertu. Podczas gdy niższe numery LA 160, LA 120 nadają się świetnie na targi, konferencje, do studia telewizyjnego gdzie sami często wykorzystujemy je właśnie przy okazji debat.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Dzisiejszy rodzimy rynek muzyczny w zakresie technik scenicznych i systemów elektroakustycznych jest bardzo konkurencyjny. Czy w dobie tak dużej konkurencji renomowanych światowych marek sprzedaż Pana systemów kształtuje się na podobnym poziomie w stosunku do lat ubiegłych?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Powiem nieskromnie, że przez lata ciężkiej pracy i budowania zaufania do marki POL-AUDIO zostaliśmy w dużej mierze zaakceptowani na polskim rynku jako marka kojarzona z dobrą jakością. Jestem pewny, że możemy podjąć wyzwanie renomowanych marek pod względem jakości produkowanych konstrukcji, stosujemy te same komponenty z najwyższej półki co światowi liderzy naszej branży, jednocześnie pozostając konkurencyjni cenowo. Dodatkowo ze względu na fakt, że jako producent krajowy – zapewniamy szybki serwis.

Czy sprzedaż zadowala? Zawsze może być lepiej, ale na razie wciąż tu jesteśmy i chyba się stąd nie ruszymy. Na bieżąco obserwujemy najlepsze rozwiązania na świecie, jednocześnie starając się opracowywać rozwiązania nowatorskiej nie powielając bezmyślnie wszystkich nowości. Nie oszukujmy się jest to ciągła walka o rynek a konkurencja nie śpi. Jeśli chodzi o naszych bezpośrednich odbiorców to są to głównie firmy nagłośnieniowe oraz sieć dystrybutorów, często też trafiają do nas same zespoły które kompletują profesjonalny zestaw na własne potrzeby.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Oprócz produkcji systemów elektroakustycznych firma Pol-Audio zajmuje się również usługami związanymi z techniczną obsługą imprez masowych?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Wszystko jest na naszej stronie, obsługujmy dużo imprez masowych z muzyką elektroniczną, pokazy lotnicze, masowe wydarzenia religijne i polityczne. Raczej działamy na wszystkich frontach tej branży.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak w takim razie wygląda struktura organizacyjno-personalna firmy Pol-Audio?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Generalny podział to administracja i produkcja/obsługa chociaż i ten podział się czasami zaciera. Elastyczny zespół sprawia, że jesteśmy w stanie się dostosować do potrzeb chwili.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Jak Pan sądzi jako osoba od wielu lat czynnie uczestnicząca w kreowaniu rynku muzycznego, w jakim kierunku rozwinie się technologia związana z systemami elektroakustycznymi w Polsce? Czy również Pan myśli o ekspansji na inne segmenty rynku już niekoniecznie bezpośrednio związane z produkcją systemów nagłośnieniowych?

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Polski rynek muzyczny ma swój potencjał, w jaki sposób go wykorzysta ciężko powiedzieć. Wskaźniki gospodarcze mówią, że radzimy sobie dobrze i ja też odnoszę takie wrażenie. Poczekamy zobaczymy, nie da się przewidzieć przyszłości. Tak jak wspomniałem mamy kilka pomysłów na rozwinięcie działalności, ale jest za wcześniej na mówienie o tym głośno, na razie jest to temat czysto teoretyczny. Na chwilę obecną dopracowujemy od strony informacyjno-technicznej naszą ofertę i sektor wsparcia dla użytkowników naszego sprzętu. W końcu to oni są naszą najlepszą reklamą.

Jakub Krzywak [realizator.pl]

Serdecznie dziękuję za poświęcony czas i rozmowę

Leszek Polanowski [Pol-Audio]

Ja również dziękuję

Pliki do pobrania